Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeeappel vergiftiging

nico333

ZeewaterForum gebruiker
Ik had 5 weken geleden een zeeappel in mijn bak losgelaten met de dood van mijn vissenbestand tot gevolg. De zeeappel heeft in totaal 3 uur in mijn bak gezeten!! En is niet dood en niet beschadigd of wat dan ook, echt bizar maargoed.

Nu 5 weken later, 50% waterwissel en over 300 gram actief kool te hebben gefilterd (mijn systeem is een magere 200 L in totaal) heb ik een salarias losgelaten in de bak. Deed het eerst goed voor de eerste twee dagen en nu de derde dag BAM en dood!

Waardeloos maargoed ik heb nu 700 gram actief kool ingezet en ben weer bezig met een 50% waterwissel.

Iemand hier ervaring mee?? Kan het in de stenen gaan zitten of de algen??

dekopstuk

Jack Ravensbergen
Ik had 5 weken geleden een zeeappel in mijn bak losgelaten met de dood van mijn vissenbestand tot gevolg. De zeeappel heeft in totaal 3 uur in mijn bak gezeten!! En is niet dood en niet beschadigd of wat dan ook, echt bizar maargoed.

Nu 5 weken later, 50% waterwissel en over 300 gram actief kool te hebben gefilterd (mijn systeem is een magere 200 L in totaal) heb ik een salarias losgelaten in de bak. Deed het eerst goed voor de eerste twee dagen en nu de derde dag BAM en dood!

Waardeloos maargoed ik heb nu 700 gram actief kool ingezet en ben weer bezig met een 50% waterwissel.

Iemand hier ervaring mee?? Kan het in de stenen gaan zitten of de algen??
Prachtig mooi dier een zeeappel maar volgens mij geven ze advies voor een minimale bakinhoud van 1200 ltr, dit om zulk soort rampen te voorkomen.
Heb je de appel al er uit gehaald? , zo ja dan denk ik dat je een paar weken achter elkaar een grote waterwissel moet doen en over kool moet filteren voordat je nieuwe dieren er in gaat plaatsen.
Als je de appel er nog in hebt dan adviseer ik je eerst dit dier terug te brengen naar de winkel waar je hem gekocht hebt.
Tevens zou ik proberen om en gedeelte van je vis vergoed te krijgen als je verkeerd advies gekregen hebt.
Als ik het goed gelezen hebt heb je een bak van 200ltr en ze hadden jou dit dier immers nooit mogen verkopen.
Verder veel suc6 met je bak toegewenst.
Met vriendelijke groet , Jack

OP
OP
N

nico333

ZeewaterForum gebruiker
Dank voor jullie reacties. Ja de zeeappel is er al lang uit, die heeft letterlijk 3 uur in totaal in mijn bak gezeten. Na 3 uur in de bak te hebben gezeten begonnen de vissen raar te doen en stierven 1 voor 1 in een tijdbestek van 45 min. Echt MEGA giftig dus..

Had dus al 50% ververst en 300 gram kool gfilterd gedurende 5 weken. Nu ging er dus een salarias dood. Vandaag ga ik weer 50% verversen en ik heb nu 700 gram kool ingezet ook iets van 190L water wat dus echt bealchelijk veel kool is...

Antonie

Senior Forumlid
Prachtig mooi dier een zeeappel maar volgens mij geven ze advies voor een minimale bakinhoud van 1200 ltr, dit om zulk soort rampen te voorkomen.
Heb je de appel al er uit gehaald? , zo ja dan denk ik dat je een paar weken achter elkaar een grote waterwissel moet doen en over kool moet filteren voordat je nieuwe dieren er in gaat plaatsen.
Als je de appel er nog in hebt dan adviseer ik je eerst dit dier terug te brengen naar de winkel waar je hem gekocht hebt.
Tevens zou ik proberen om en gedeelte van je vis vergoed te krijgen als je verkeerd advies gekregen hebt.
Als ik het goed gelezen hebt heb je een bak van 200ltr en ze hadden jou dit dier immers nooit mogen verkopen.
Met vriendelijke groet , Jack
VOLGENS MIJ IS LEZEN OOK EEN KUNST.

De zeeappel heeft in totaal 3 uur in mijn bak gezeten!! En is niet dood en niet beschadigd of wat dan ook, echt bizar maargoed.
Ik heb zelf er ook 1 een jaar of 3 in mij red sea 250 gehad en ik heb hem 2 keer moeten verhuizen 1x verhuizen en 1x een nieuwebak.
Dit allemaal zonder problemen(gelukkig het is tenslotte toch een bommetje).
Ik hield hem wel altijd goed in de gaten en voor een paar weken terug zag ik iets aan zijn uiteinde zitten wat er niet hoorden heb hem toen ook direct verwijderd.
Ik vond het een mooi dier maar koop er nooit geen meer.
Maar ligt het wel aan je appel?
Hoe zijn je waterwaardes?
Want volgens mij stoot de appel alleen gif stoffen (ingewanden) uit bij de dood, als deze voortdurend wordt geplaagd of bij voortplanting.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

dekopstuk

Jack Ravensbergen

Ik heb zelf er ook 1 een jaar of 3 in mij red sea 250 gehad en ik heb hem 2 keer moeten verhuizen 1x verhuizen en 1x een nieuwebak.
Ik hield hem wel altijd goed in de gaten en voor een paar weken terug zag ik iets aan zijn uiteinde zitten wat er niet hoorden heb hem toen ook direct verwijderd.
Want volgens mij stoot de appel alleen gif stoffen (ingewanden) uit bij de dood, als deze voortdurend wordt geplaagd of bij voortplanting.

Sorry meester !

OP
OP
N

nico333

ZeewaterForum gebruiker
Ja precies dat is ook wat de winkelier mij vertelde en wat in op internet las. Slechts als het op sterven is of in de pomp vast komt te zetten schei het gifstoffen uit. Bij deze was het dus al raakt door de stress van het vervoeren en overwennen. Ja het is sowiezo de zeeappel. Alle vissen deden het uitstekend en toen zijn ze 3 uur na het toevoegen van de appel allemaal dood gegaan zijn in 45 min. En ook alleen het vis, geen enkel ongewervelde heeft er last van gehad wat ook precies overeen komt met het gif van een zeeappel. De garnalen lopen nog vrolijk rond. Daarnaast zit mijn bak vol met SPS en LPS die er prima bij staan dus waterwaarden lijkt me sterk en kan ook nooit zo acuut zijn.

Overigens gaat de winkelier al mijn vissen vergoeden dus dat is wel netjes.

Wat wel zou kunnen en wat je misschien ook bedoelt is dat de salarias nu na 5 weken dood is gegaan aan de waterwaardes en niet aan het gif. De salarias deed het de eerste twee dagen prima totdat de derde dag hij een beetje afwezig overkomt en opeens begon ie snel te ademen en toen was het na een paar uur gebeurd. Het erg op wat er 5 weken geleden is gebeurt alleen dan wat geleidelijker/langzamer wat overeenkomt met nog steeds een vergiftiging alleen dan met een lagere concentratie.

mobifix

Pas 40 jaar zoutig bezig
Met vriendelijke g

dekopstuk

Jack Ravensbergen
Ja precies dat is ook wat de winkelier mij vertelde en wat in op internet las. Slechts als het op sterven is of in de pomp vast komt te zetten schei het gifstoffen uit. Bij deze was het dus al raakt door de stress van het vervoeren en overwennen. Ja het is sowiezo de zeeappel. Alle vissen deden het uitstekend en toen zijn ze 3 uur na het toevoegen van de appel allemaal dood gegaan zijn in 45 min. En ook alleen het vis, geen enkel ongewervelde heeft er last van gehad wat ook precies overeen komt met het gif van een zeeappel. De garnalen lopen nog vrolijk rond. Daarnaast zit mijn bak vol met SPS en LPS die er prima bij staan dus waterwaarden lijkt me sterk en kan ook nooit zo acuut zijn.

Overigens gaat de winkelier al mijn vissen vergoeden dus dat is wel netjes.

Wat wel zou kunnen en wat je misschien ook bedoelt is dat de salarias nu na 5 weken dood is gegaan aan de waterwaardes en niet aan het gif. De salarias deed het de eerste twee dagen prima totdat de derde dag hij een beetje afwezig overkomt en opeens begon ie snel te ademen en toen was het na een paar uur gebeurd. Het erg op wat er 5 weken geleden is gebeurt alleen dan wat geleidelijker/langzamer wat overeenkomt met nog steeds een vergiftiging alleen dan met een lagere concentratie.
Wat ik geweldig vind en tevens keurig , is dat je winkelier je vissen gaat vervangen.
Dit maak je nl niet vaak meer mee , kijk een fout maken is menselijk maar de meeste willen zo'n fout dan niet naar behoren oplossen .
Laat i.i.g je water heel goed testen (Het liefst bij die winkelier) zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
Ik weet niet of die winkelier sponsor is op het forum maar hij verdient i.i.g een pluim . Super opgelost toch?
Met vriendelijke groet ,Jack

Petra_Held

ZeewaterForum gebruiker
Poeh, ik vind zeeappels ook heel erg mooi, maar na het lezen van dit verhaal, begin ik er al zowieso niet aan.
Jeetje, het zal je maar gebeuren, nou ja, het is jou dus gebeurt, lijkt me vreselijk.
Ook ik vind het wel petje af van de winkelier dat hij je dode vissen vergoed, alleen de vraag nu is natuurlijk, wanneer is het gif eruit?
stel nou je haalt nieuwe vissen op, zet ze in en ze zijn weer dood, lijkt me erg lastig in te schatten wanneer het gevaar geweken is zeg maar
Wat een vervelende situatie zeg
Overigens heb ik ook zo n winkelier, als er iets is word het heel netjes opgelost, zo zouden er inderdaad meer moeten zijn, de meeste halen hun schouders op helaas.

Groetjes Petra

John Hoek

Senior Forumlid
Ik heb dit verhaal gelezen en ik ben absoluut niet overtuigd dat die zeeappel de oorzaak,is van je vissterfte. Feiten die ik lees:
Vissen zaten in je bak. ok, hoelang al? Ik denk dat je,gewoon stop hebt gehad. Is niet altijd zichtbaar maar zeker wel aanwezig. Zodra je er een nieuw,dier in doet, die stress opleverde voor vissen, en zeker zon groot felgekleurd, dier dan kunnen je vissen er binnen notime aangaan.

Vergiftiging gaat meestal zichtbaar gepaard met apathisch gedrag. Wankelend zwemmen, kantelen, vergrote ogen, duf zijn.
Bij zuurstofgebrek gaan ze heel rustig worden en plat liggen. Versnelde ademhaling. Typisch ook de verschijnselen bij onzichtbare stop. Deze paras leven daar graag in het jonge stadium.

Je schrijft ook dat je 5 weken later een nieuwe salaris hebt uitgezet die ook na,een paar,dagen de,geest,er aan gaf.
Organisch gif van zeedieren wordt natuurlijk heel snel afgebroken. Hooguit een enkele dag actief. Dus die zeeappel was zeker bewezen niet,de doodsoorzaak maar het gerommel in je,bak. Grote waterwissels, sterk kool filteren enz.. Ga je,dus juist,stresshormonen afgeven.

Elk dier wat je uitzet kan onzichtbaar al verzwakt zijn, besmet met stip enz.. Dat ze dood gaan binnen de eerste week na het uitzetten is helaas iets wat je altijd moet incalculeren.

Verstuurd van mijn GT-N7000

OP
OP
N

nico333

ZeewaterForum gebruiker
Poeh, ik vind zeeappels ook heel erg mooi, maar na het lezen van dit verhaal, begin ik er al zowieso niet aan.
Jeetje, het zal je maar gebeuren, nou ja, het is jou dus gebeurt, lijkt me vreselijk.
Ook ik vind het wel petje af van de winkelier dat hij je dode vissen vergoed, alleen de vraag nu is natuurlijk, wanneer is het gif eruit?
stel nou je haalt nieuwe vissen op, zet ze in en ze zijn weer dood, lijkt me erg lastig in te schatten wanneer het gevaar geweken is zeg maar
Wat een vervelende situatie zeg
Overigens heb ik ook zo n winkelier, als er iets is word het heel netjes opgelost, zo zouden er inderdaad meer moeten zijn, de meeste halen hun schouders op helaas.

Groetjes Petra
Nee niet doen inderdaad. Ja was niet zo leuk. Mijn bak staat in mijn slaapkamer. Ik werd s'nachts wakker doordat een anthias uit paniek uit de bak bijna in mijn gezicht sprong. Schrok me echt dood! Vlak daar begonnen de andere anthiassen het ook te doen zat ik letterlijk vissen met mn hand op te vangen.

Ja het is goed geregeld dat hij de vissen terug betaald maar daarnaast staat wel dat hij zei dat een appel geen problemen moest opleveren als je een bak van minimaal 80L hebt... Maargoed als je op internet leest dat hoor je nauwelijks dat het zo ernstig kan zijn. Dat het alleen kan gebeuren als het gewond raakt of dood gaat.

eline_debacker

ZeewaterForum lid

Kan de zee appel zich voortplanten als hij/zij alleen in een bak zit zondere andere zeekomkommer?

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Van de filterfeeders onder deze groep is mij dit niet bekend.
De zeekommers, zij die de zandbodem 'afgrazen' kunnen zich wel ongeslachtelijk voortplanten d.m.v. afsnoeren. De kop krijg dan een staart, en de staart krijgt een kop. Overigens is dat laatste proces wel van de lange adem.

zeefanaat

Senior Forumlid
Mijn zeekomkommer is in 1,5 jaar tijd gevierendeeld. Heb momenteel 4 grote komkommers in mijn aquarium rond grazen. Zou er eigenlijk een paar weg willen doen, alleen vangen is vrij lastig daar ze zich enkel ‘s nachts laten zien en altijd goed verstopt zitten.

Dit topic is alweer zo'n acht jaar oud. Het illustreert wel dat het houden van dergelijke dieren beslist niet zonder risico is. Voor geen goud zou ik mijn vissen aan een dergelijk risico bloot willen stellen, ook al vind ik persoonlijk bepaalde soorten zeekomkommers en -appels erg aantrekkelijk. Keuzes :)

Bovenaan