Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zanclus cornutus ( maskerwimpelvis )

Randy'ke

Senior Forumlid
deze vis is nu moeilijk houdbaar , maar ik ben ervan overtuigd dat binnen enkele jaren het beter moet gaan :)!!! andere vissen werden vroeger ook onhoudbaar aangegeven terwijl ze nu tot de gemakkelijkere horen ;)!!!
vele mensen zeggen : niet kopen , ze gaan toch dood :eek:!!!
en gelijk hebben ze vaak :eek:!!!
maar als je denkt : als vele mensen de zanclus kopen , gaan we meer teweten komen over deze vis : in welke soorten bakken ze overleven , wat ze graag eten , hoe groot de bak moet zijn , welke medebewoners , met hoeveel ze moeten worden gehouden ( schoolvis )enz....:cool:
ik denk dus dat als enkele mensen zich goed verdiepen in het gedrag van de zanclus ( tijdens het duiken enz... ) , ze meer teweten komen wat deze vissen nodig hebben om te overleven in onze aqua...:cool:
er moet een mannier zijn hoe we deze beauty's kunnen houden:rolleyes: !!!

ik heb eens op een engelstalig forum gelezen dat ze energie ofs... uit het zonlicht halen , dus wanneer er enkele uren per dag zonlicht in de bak schijnt , dit moet helpen , maar ook vééél groenvoer & enkele koraaltjes moet helpen omdat ze snel "opstoppingen" krijgen...
ook ontwormen heb ik me laten vertellen...

ik vind de zanclus in ieder geval 1 van de mooiste vissen :)!!!

Laatst bewerkt:
OP
Randy'ke

Randy'ke

Senior Forumlid
hier is hij dan , de enige , echte Zanclus !!!! :p

Bijlagen

Big_Boy

ZeewaterForum gebruiker
bij zanclus hier de sponsers heeft deze vissen zwemmen. Ik ben er ongetwijfeld van overtuigd dat hij wel goed kan weten wat deze vissen vragen voor verzorging !

groetjes,
Michaël

Eddy

Senior Forumlid
deze vis is nu moeilijk houdbaar , maar ik ben ervan overtuigd dat binnen enkele jaren het beter moet gaan :)!!! andere vissen werden vroeger ook onhoudbaar aangegeven terwijl ze nu tot de gemakkelijkere horen ;)!!!
vele mensen zeggen : niet kopen , ze gaan toch dood :eek:!!!
en gelijk hebben ze vaak :eek:!!!
maar als je denkt : als vele mensen de zanclus kopen , gaan we meer teweten komen over deze vis : in welke soorten bakken ze overleven , wat ze graag eten , hoe groot de bak moet zijn , welke medebewoners , met hoeveel ze moeten worden gehouden ( schoolvis )enz....:cool:
ik denk dus dat als enkele mensen zich goed verdiepen in het gedrag van de zanclus ( tijdens het duiken enz... ) , ze meer teweten komen wat deze vissen nodig hebben om te overleven in onze aqua...:cool:
er moet een mannier zijn hoe we deze beauty's kunnen houden:rolleyes: !!!

ik heb eens op een engelstalig forum gelezen dat ze energie ofs... uit het zonlicht halen , dus wanneer er enkele uren per dag zonlicht in de bak schijnt , dit moet helpen , maar ook vééél groenvoer & enkele koraaltjes moet helpen omdat ze snel "opstoppingen" krijgen...
ook ontwormen heb ik me laten vertellen...

ik vind de zanclus in ieder geval 1 van de mooiste vissen :)!!!

Hier zit natuurlijk een deel waarheid in,maar een nog groter gedeelte een droom.Als beginneling zou ik er mij niet aan wagen.Je kan je geld beter aan andere zaken besteden.In de dieren database staat hij niet voor niets in het vuurrood.
http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=468&taal=ned

Gr,Eddy

OP
Randy'ke

Randy'ke

Senior Forumlid
hey eddy ;)
ik bedoel ook niet dat ik deze vis ga aanschaffen znne :)
misschien als ik enkele jaren m'n grote bak heb maar nu zeker niet !!! :rolleyes:
ik wil maar zeggen dat er een mannier moet zijn om deze vis te kunnen houden , maar we moeten er nog achter komen wat het is !!!! :rolleyes:

groetjes !!!

Dimi3

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb mijn zanclus particulier overgenomen , en hij at ( en eet :biggrin: ) werkelijk alles.
Toen ik heb een maand had , had hij op een dag een serieuze wonde waarvan hij volledig hersteld is , het zijn alles behalve zwakke vissen.

Als eten krijgt hij 3 , 4 of 5 keer per dag eten ( in het weekend zelfs nog meer ) , een mengeling van vlok en diepvriesvoer .

En als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens reefsafe , en blijft hij van LPS , buttons , SPS en leders af ;).

Ik heb het dier nu al +/- een half jaar en de vorige eigenaar had hem ook al iets meer dan een jaar.

Jan de Groot

Senior Forumlid
Zelfde ervaring hier in Almere. Mijn Zanclus eet echt alles. Helaas valt daar ook een Montiporaplaat onder en zandanemonen. En ik verwacht bij groter worden dat er nog wel meer op het menu komt. Tot op heden pakt hij ook glasanemonen wat leuk is natuurlijk maar niet die leker ziekmakende poliepen. Je kan niet alles hebben natuurlijk.

Wat mijn verbaast is dat mijn zanclus ook hele ongepelde Noordzeegarnalen verslindt. Ja echt, verslindt alsof hij normaal niets te eten krijgt en de waarheid is anders.

Om import aan het eten te krijgen zou ik garnalen en zeesla door de blender gooien en invriezen. Bij de mijne is dat tenminste gelukt om hem daarin te interesseren.

Of het een "hem" is? Geen idee.

VG Jan

isja smand

begheerder
hahaha

vast nog hetzelfde als een jaartje geleden :p
wat ik mij afvraag dimi3 is wat de maten van jou bak zijn en wat heb je aan koralen bestand zitten?
mischien een overzichtsfoto?
gr isja

Stevesea

ZeewaterForum gebruiker
Kijk eens op het belgisch forum , Moontje heeft er 4 of 5 in de bak en zwemmen mooi samen .

Bovenaan