Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wolluks rifje

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Zo, na al een tijdje mee te hebben gelezen op het forum nu ook de "officiële" aftrap van m'n eigen dagboekje.

We hebben momenteel een omgebouwde Juwel Trigon 350 staan. Deze hebben we een aantal maanden geleden tweedehands overgenomen, de vorige eigenaar had geen tijd meer om de bak goed te onderhouden. Dit was ook wel te zien... de bak kampte met een flink algen probleem. Alle levend steen en de wanden waren volledig overwoekerd door de alg. We hebben wel bewust gekozen voor een tweedehands aquarium, beseffende dat je daarbij mogelijk een hoop problemen en ellende van je voorganger overneemt. Gelukkig hebben we tot op heden, buiten de algen om, nog weinig gekkigheid gezien. De vissen en koralen doen het voor zo ver wij kunnen beoordelen prima.

Huidige visbezetting:
1x Cirrhitichthys falco (Bruine rotsspringer)
1x Zebrasoma Flavescens (Gele zeilvindoktersvis)
1x Pholidichthys Leucotaenia (Aalgrondel)
2x Chromis Viridis (Groene Juffer)
1x Pseudochromis fridmani (Koning Salomon Dwergbaars)
1x Atrosalarias Fuscus (Blenny)
2x Nemateleotris Magnifica (pijlvis)
1x Nemateleotris Decora (pijlvis)

Lagere dieren:
10x Slakken (waarvan 2x Turboslak)
1x Lysmata Amboinensis (Poetsgarnaal)
1x Rhynchocinetes Durbanensis (Dansgarnaal, impulsaankoop... niet meer doen dus!)
2x Heremietkreeft (waarvan 1x Calcinus Elegans)
1x Ophiolepis Superba (Zeester)
1x Archaster Typicus /Sand Star (Zeester)

_MG_5938.jpg_MG_5941.jpg_MG_5949.jpg_MG_5952.jpg_MG_5942.jpg

Gedurende de eerste paar weken regelmatig de waterwaarden gemeten, deze zijn redelijk constant. Ik zie vooral dan de KH vrij vlot daalt en (in veel mindere mate) de Ca. De KH zou ik eigenlijk wat hoger willen hebben maar het lukt me nog niet om deze goed te laten stijgen. Wat ik wel prettig vind is dat ik de waarde wel redelijk constant kan houden. De resultaten van de testjes die ik op 25-10 heb gedaan:

Temp: 24,7 ˚C
Zout: 1025
NO3: 2,5
NO2: 0
PO4: 0,00
KH: 7,0
Ca: 420
Mg: 1500 (deze waarde hoop ik op termijn met waterwissels toch wat naar beneden te krijgen)
PH: 7,9

Momenteel hebben we een wervelbed filter draaien met daarin een silicaat verwijderaar in een poging om de algen tegen te bestrijden. Hoewel ik met testjes niet echt silicaat aantoonbaar kon meten lijkt deze aanpak wel effect te hebben. De alg groeit minder hard aan. Daarnaast proberen we zo veel mogelijk de langere slierten alg van de stenen te plukken als we toch in de bak bezig zijn om de ruiten schoon te maken. Er kruipt ook al een tijdje een zeehaas rond die zijn werk ook goed doet.

We zijn er ondertussen wel achter dat we beide heel erg genieten van deze hobby, dus we hebben al plannen om groter te gaan. 2 weken geleden hebben we een Diamond bak besteld van 160 x 60 x 65 met een sump van 120 x 50 x 45. Het meubel en de lichtkap van het aquarium gaan we (lees: mijn vriend) zelf maken. Hij is erg handig dus het eindresultaat zal vast prachtig worden. We hebben er onwijs veel zin in en we kunnen dan ook niet wachten tot de we de bak op kunnen gaan halen.

Natuurlijk hebben we al de nodige voorpret gehad met het uitzoeken van de techniek. Dit is het lijstje geworden:
- Eiwitafschuimer Deltec SC1660
- 2x Giesemann PULZAR LED HO 95 Watt Marine inclusief de Bluetooth interface
- EHEIM compact 5000 opvoerpomp
- Maxspect Gyre Riptide XF150 (we kunnen indien nodig nog pompen uit onze huidige bak mee overzetten maar vraag me af of dit nodig zal zijn)
- Aqua Medic reefdoser EVO 4
- Tunze Osmolator 3155
- Een tweede D-D H2 Ocean Fluidised Media Reactor FMR75 (in onze huidige bak hebben we al zo'n wervelbed filter staan)

Met de opstart van de nieuwe bak zullen we het rustig aan gaan doen. De eerste fase willen we gaan doen met grotendeels real reef rock + enkele stukjes echt leven steen voor de bacteriën. To be continued...

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
En nog wat fotootjes van de nieuwe spullen. M'n vriend heeft alvast een beginnetje gemaakt met het deel van de kast waar later de stopcontacten in verwerkt gaan worden. Alles wordt uiteindelijk zwart geverfd.

_MG_5991.jpg_MG_5992.JPG_MG_5994.jpg_MG_5995.jpg_MG_5998.jpg

markv2

ZeewaterForum lid
Mooie bak en leuke plannen in het vooruitzicht!

Zitten er nog voor en nadelen aan de trigon 350? Ik heb nu 130 liter en de volgende stap zou voor mij wel eens 350 kunnen zijn.

Groeten Mark

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Het voordeel van deze opstelling is dat we hem heel mooi in een hoek kwijt kunnen, zonder dat hij overdreven veel ruimte inneemt. We kunnen zo ook bijna vanuit alle punten in de woonkamer de bak zien. Klein nadeel (voor zo ver je het echt een nadeel kunt noemen) is dat het ronde glas een vertekend beeld geeft. Heb je geen last van als je gewoon naar het aquarium kijkt, maar het kan wel lastig zijn als je in het aquarium aan het werk bent. Je zit er soms een beetje naast zeg maar ;).

Verder staat de sump door de vorm van de kast in een soort hoekopstelling. Wij hebben de wervelbed filter in het achterste deel staan, het is ietsje lastiger om deze eruit te halen (hoeft gelukkig niet zo vaak).

Buiten deze puntjes kan ik eigenlijk geen nadelen bedenken.

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Vandaag weer een beetje de bak schoongemaakt (achterwand en de pompen), daarna weer een aantal waterwaardes gemeten.

Temp: 25,1 ˚C
Zout: 1024
NO3: 5
KH: 9,3
Ca: 410
PH: 7,9
Ammonia: 0

De KH is gedurende de afgelopen dagen wel langzaam gestegen. Heb de doseerpomp daarom weer een beetje naar beneden bijgesteld.

Helaas zit onze blenny er de hele dag al een beetje pips bij. Hij is z'n holletje niet uit geweest en het lijkt wel of hij flink zit te "hijgen". Tijdens het voeren heeft hij zich eventjes laten zien, maar hij heeft niet echt meegegeten. Er zit nog genoeg alg in de bak dus een te kort aan voedsel lijkt me onwaarschijnlijk. De andere vissen hebben nergens last van en zwemmen vrolijk rond. Het is te hopen dat het over gaat maar ik ben bang dat het beestje het niet gaat halen :(.

M'n vriend is vanmiddag ook weer een paar uurtjes aan het hobbyen geweest voor de nieuwe bak. De strips waaraan we de Giesemann LED's gaan ophangen zijn nu op lengte gemaakt en alvast voorzien van de gaten waarmee ze aan de kap / afdekplaat vastgeschroefd gaan worden. We hebben ook nog wat stekkerdozen gekocht die straks worden bevestigd in de kast voor de electronica. De meeste voorbereidingen zijn nu wel getroffen. Het meubel gaan we pas mee aan de slag als de bak binnen is en we weten wat de exacte maten zijn geworden (heb weleens gelezen dat deze toch iets kunnen afwijken van de opgegeven specificaties).

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Helaas, de blenny lag vanochtend dood in z'n holletje. Zonde... het was echt een grappig beestje.

We hebben hem nog even goed bekeken maar geen tekenen van ziekte kunnen vinden :(:(.

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Vandaag bericht gehad dat de levering van de nieuwe bak staat vooralsnog gepland voor eind volgende week (misschien begin week 48). Nu maar hopen dat er niets is misgaat of dat er nog een vertraging ergens ontstaat. Je leest genoeg verhalen waarbij de levering uiteindelijk toch nog werd uitgesteld.

M'n vriend heeft nu al wel een beetje een planning in zijn hoofd uitgewerkt voor de bouw van het meubel en het frame. We willen hiermee voor de feestdagen helemaal klaar zijn zodat we in die periode het aquarium kunnen gaan vullen en beginnen met de opstart :).

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Vandaag na het uitvoeren van een waterwissel nog wat waterwaardes gemeten.

Temp: 24,8 ˚C
Zout: 1024
NO3: 5
KH: 7,2
Ca: 420

KH is toch weer een beetje terug gezakt, misschien toch de dosering nog wat te verhogen.
Koralen staan er verder volgens mij prima bij, zal dit weekend weer eens wat foto's maken (in een dagboek horen tenslotte foto's thuis ;)).

Kiwimike

ZeewaterForum gebruiker
Jullie hebben mooie plannen en volgens mij is alles goed doordacht. Ik ben heel benieuwd hoe de bak gaat worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Deze ochtend hebben we goed benut door in de woonkamer alvast plek te gaan maken langs de muur waar de nieuw bak moet gaan komen. Hier stond nog een kastje wat we zo lang maar naar de bovenverdieping hebben verplaatst, die zetten we uiteindelijk weer terug op de plek waar nu de huidige bak staat. In dit kastje had ik wel alle aquarium benodigdheden staan dus die heb ik verplaatst naar het dressoir. Om alles weer een beetje kwijt te kunnen toch de nodige rotzooi weg moeten gooien, ruimt wel lekker op zo :biggrin:.

Heb ook weer wat plaatjes kunnen schieten:
MG_6030.JPGMG_6001.JPGMG_6033.JPGMG_6025.JPGMG_6032.JPG

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Helaas deze week geen bericht meer gehad dat onze nieuwe bak klaar zou zijn.... o wat duurt dat wachten lang :p.

We hebben afgelopen week wel weer een nieuwe blenny (een Salarias ramosus) toegevoegd om de laatste alg een beetje onder controle te houden. Hij vermaakt zich prima... z'n buikje lijkt bijna te ontploffen zo rond :biggrin:. Ik denk dat we de zeehaas over een aantal weken wel een ander huisje moeten gaan geven, we kijken het nog eventjes aan. Dit weekend willen we ook een bezoekje gaan brengen aan Vivarium om te kijken of we nog wat spulletjes en stekjes voor het nieuwe aquarium op de kop kunnen tikken.

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Afgelopen weekend bij Vivarium geweest en nog wat leuke (kleine) stekjes gekocht om straks de nieuwe bak ook weer een beetje mee op te kunnen vullen.

MG_6049.jpgMG_6051.JPGMG_6055.jpgMG_6063.JPGMG_6067.JPG

Daarnaast hebben we ook nog een toortskoraaltje meegenomen. We zijn ons ervan bewust dat deze wat moeilijker te houden zijn, hopelijk gaat het lukken. Hij staat er nu nog mooi bij. Dit was wel meteen het duurste koraaltje dus ik zou het heel jammer vinden als hij sneuvelt.

OP
rduquesnoy

rduquesnoy

ZeewaterForum gebruiker
Naast de stekjes hebben we ook nog 30kg real reef rock, 2 real reef rock platen en een Flipper magneet gekocht. Daarna waren we ook een heel eind blut maar nu hebben we echt alle spullen om straks met de nieuwe bak aan de slag te kunnen gaan.

MG_6088.JPGMG_6091.JPGMG_6093.jpg

Heb de aquascape al een in hooflijnen uitgedacht en van de real reef rock wil ik in elk geval proberen een soort van "brug" in elkaar te gaan lijmen :biggrin:.

Yves V

Senior Forumlid
Ziet er allemaal mooi uit.
Zo komt je nieuwe aquarium snel mooi vol te staan.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Gr,
Yves

Yves V

Senior Forumlid
Is het aangekochte koraaltje niet eerder een duncan i.p.v. een toortskoraal?

Bovenaan