Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wodka methode

joelleWx

Senior Forumlid
Mijn nitraat zit op 10 ik wil dit gaan verlagen met de wodka methode. Mijn bak is 120 liter.

Wat is nou de precieze verhouding? De 1 gebruikt alleen vodka de andere alleen natuurazijn, de andere gebruikt weer wodka azijn en suiker. Ik lees ook veel over honing.

Wat slaat nou het beste aan en wat is de verhouding?
 
Ik maak gebruik van een zelfgemaakte nopox. Deze formule is in als ik het goed zeg Amerika ontrafelt en makkelijk zelf na te maken.
Hiervoor gebruikte ik de ouderwetse vodkamethode, maar vind deze toch minder werken dan de nopox.
Je moet het per ml rustig opbouwen. En paar keer per week meten wat je nitraat doet.
 
Ik maak gebruik van een zelfgemaakte nopox. Deze formule is in als ik het goed zeg Amerika ontrafelt en makkelijk zelf na te maken.
Hiervoor gebruikte ik de ouderwetse vodkamethode, maar vind deze toch minder werken dan de nopox.
Je moet het per ml rustig opbouwen. En paar keer per week meten wat je nitraat doet.

Wat ik op internet vond was het volgende recept:
500 ml azijn
375 ml Vodka (40%)
125 ml of RO/DI water.

Klopt dit met wat jij gebruikt?
 
Wat ik op internet vond was het volgende recept:
500 ml azijn
375 ml Vodka (40%)
125 ml of RO/DI water.

Klopt dit met wat jij gebruikt?
Ik had dit recept inderdaad ook gevonden. Ben erg benieuwd welke recepten er allemaal gebruikt worden. Ik lees veel over honing suiker etc.
 
Wat ik op internet vond was het volgende recept:
500 ml azijn
375 ml Vodka (40%)
125 ml of RO/DI water.

Klopt dit met wat jij gebruikt?

Klopt. Dit gebruikte ik, momenteel staat het stil omdat mijn nitraat zodanig laag is.

En wat Patrick zegt kun je ook zeker doen. Wel zou ik als advies geven om het staalwol in watten te wikkelen, zodat de gebonden stof direct wordt opgenomen en niet in het water terecht komt verder.
 
Klopt. Dit gebruikte ik, momenteel staat het stil omdat mijn nitraat zodanig laag is.

En wat Patrick zegt kun je ook zeker doen. Wel zou ik als advies geven om het staalwol in watten te wikkelen, zodat de gebonden stof direct wordt opgenomen en niet in het water terecht komt verder.
Je kan die ijzerwol ook in het flesje met de mix doen.. door het zuur lost dit op, wat een vloeibare fe+ tot gevolg heeft.. ;)
 
Je kan die ijzerwol ook in het flesje met de mix doen.. door het zuur lost dit op, wat een vloeibare fe+ tot gevolg heeft.. ;)

Dat is wel een hele mooie! Nooit over nagedacht zo.
Heb zelf voor fosfaat lanthanum chloride gebruikt. 1ml bind 0.8ppm fosfaat.
Hiervoor zijn filterwatten wel een must, gezien de neerslag.
 
Hier zeer goede resultaten met VSV (vodka/sugar/vinegar)
Verhouding 200ml Vodka, 50ml Azijn en 1 eetlepel Suiker.
Heb ook nooit geen cyano meer gezien vanaf ik dit gebruik.
 
Geen Ali chemicali gebruiken .

met Ali chemicali bedoel ik dus chemicaliën dit zijn dus de overbodige middelen die jij erin wilt doen terwijl het ook op de natuurlijke manier opgelost kan worden dat is namelijk geduld. mensen onderdrukken veel dingen met middeltjes maar dit brengt uiteindelijk alleen maar meer ellende. je probeert het een te maken en het ander gaat kapot.
 
En wat versta hij onder chemicaliën ?
 
14 jaar heb ik fanatiek wodka en VSV gebruikt. Met succes en naar grote tevredenheid.
Sinds januari 2018 draai ik met een Theiling Rollermat (je moet er wel de ruimte voor hebben).
Nitraat staat strak op ‘0’(Salifert <0,2).
Fosfaat (Salifert) lijkt een weinig aanwezig, maar beschouw ik als verwaarloosbaar (<0,015). Soms gebruik ik een zeer weinig Diakat en dan is het testresultaat weer helder als glas.
 
14 jaar heb ik fanatiek wodka en VSV gebruikt. Met succes en naar grote tevredenheid.
Sinds januari 2018 draai ik met een Theiling Rollermat (je moet er wel de ruimte voor hebben).
Nitraat staat strak op ‘0’(Salifert <0,2).
Fosfaat (Salifert) lijkt een weinig aanwezig, maar beschouw ik als verwaarloosbaar (<0,015). Soms gebruik ik een zeer weinig Diakat en dan is het testresultaat weer helder als glas.

Ok probeer je een pb te sturen maar kan geen conversatie met jou starten, geen flauw idee waarom niet, dus dan maar zo.

Was benieuwd of je voor het gebruik van de rollermat ook gafzakken gebruikte? Eigenlijk is de vraag of de daling van je nutriënten te wijten is aan het gebruik van de rollermat?

Zelf gebruik ik nu geen gafzakken, vind het ondingen in gebruik en mijn nitraat en fosfaat verlaag ik middels wodka en Fe+. Maar als een rollermat goed werkt bij het afvangen van vuil en daarmee de omzetting naar nitraat en fosfaat dan wil ik ook een rollermat aanschaffen. Waarschijnlijk dan die van clarisea omdat die compacter is
 
zeeaquaria 2 jaar geleden


dit is mijn 1ste zeeaquarium geweest , door te verhuizen naar een appartement hebt ik die moeten wegdoen , tot spijt in mijn hart mijn liefste dieren die ik had. met deze aquarium hebt ik nooit producten gebruikt. soms komt er eens algen tevoorschijn , maar daar kunnen sommige zeevissen van genieten. het enige wat ik gebruikte voor zeezout was aquaforest reef zout. mijn coralen schitterde steeds. nooit geen problemen mee gehad. ik was aan het twijfelen of het inderdaad zo was met al die mineralen die erin zouden zitten. inderdaad. het resultaat was gezien. http://www.oceanandlake.nl/aquaforest-reef-salt-22-kg.html . met deze zeeaquarium was ik 2 jaar geleden mee gestopt. nu hebt ik een kleine Nano zeeaquaria, minder onderhoud en minder kosten , minder verbruik ? neen omdat ik een sump hebt in mijn Nano zeeaquaria .
 

Bijlagen

  • 345cb9dc-c437-443a-8377-9dbb079d1987.png
    345cb9dc-c437-443a-8377-9dbb079d1987.png
    1,1 MB · Weergaven: 22
  • rs_22_preview.jpg
    rs_22_preview.jpg
    42,8 KB · Weergaven: 22
14 jaar heb ik fanatiek wodka en VSV gebruikt. Met succes en naar grote tevredenheid.
Sinds januari 2018 draai ik met een Theiling Rollermat (je moet er wel de ruimte voor hebben).
Nitraat staat strak op ‘0’(Salifert <0,2).
Fosfaat (Salifert) lijkt een weinig aanwezig, maar beschouw ik als verwaarloosbaar (<0,015). Soms gebruik ik een zeer weinig Diakat en dan is het testresultaat weer helder als glas.


Fosfaat (Salifert) zijn niet correct. die testen toont weinig terwijl je meer fosfaten hebt.
ik heb deze ook in het begin gebruikt en was niet erg correct.
ik gebruik voor de fosfaten en andere testen RED SEA , die zijn meer betrouwbaar.

er besta nog een beter fosfaten tester.
de Hanna scoort 5 gouden sterren en meet perefct
de hanna Digital Phosphate Meter .


 
Laatst bewerkt:
Beschouw zo'n vliesfilter niet als zaligmakend.
Hier draait ook een Clarisea 5000 en dat ding doet z'n werk, namelijk fijn zwevend vuil filteren.
Door deze installatie heeft de afschuimer minder werk en wordt de vorming van nitraat deels voorkomen.
Werken met 0-gehaltes vind ik weinig zinvol en dus staat de bypass van het filter een beetje open zodat niet al het vuil wordt weg gefilterd.

Begrijp niet goed dat nitraat 10mg/l een probleem is. Als je het wil verlagen zou ik eerst de standaard parameters nakijken ttz: stroming, hoeveelheid voer, werking afschuimer e.d.
 
Bovenaan