Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Witte stip?

jespervanesch

ZeewaterForum lid
Ik heb vanochtend een soort van witte stipjes gevonden op mijn acanthurus
Maar weet niet zeker of dit witte stip is

Bijlagen

• IMG_0193.jpeg
    IMG_0193.jpeg
    225,5 KB · Weergaven: 77
  • IMG_0191.jpeg
    IMG_0191.jpeg
    234,2 KB · Weergaven: 77
  • IMG_0190.jpeg
    IMG_0190.jpeg
    323,3 KB · Weergaven: 78
schuurt hij ook met zn huid langs de stenen? Het lijkt wel een beetje op stip maar een afstrijkje van de huid onder een microscoop kan dit bevestigen

Nee ik heb hem niet zien schuren aan de stenen of iets anders verder zwemt hij goed rond en is hij goed actief als altijd en hij heeft ook goed gegeten, ik heb thuis geen microscoop staan dus komende dinsdag ga ik op school proberen te kijken als het er dan nog op zit

volgens mij het is gewoon stip (ook niet veel!) en als hij de mijne vis was zou ik hem en de bak helemaal met rust laten. Hij eet goed en actief dus gewoon extra voeren met lekker wieren (Nori, Spirulina, Caulerpa), kan ook vitaminen (bijv. van Sera) over het voer of gewoon in de bak toevoegen. Onder microscoop kijken makkelijker te zeggen denk ik....... werkelijk breng je de vis onder stress en zal stip alleen erger worden. Medicijnen tegen stip sowieso nog niet bestaan. Enige wat je kan immuunsysteem van de vis verstevigen en totaal rust geven. Dit is wel mijn mening maar en eigen ervaring.

als het werkelijk stip is kan t gewoon je hele bak uitroeien, heb ik hier ook 3 keer gehad in mijn tijd. de laatste keer ook geluistert toen mensen zeiden niks doen gewoon goed voeren en goede waterkwaliteit etc etc. nog steeds alles dood behalve de lipvissen.

Ongeacht of the nu stip is of niet…

3 dokters waarvan 1 notoir (stip)gevoelig samen met de aller grootste en meest agressieve soort anemoonvissen in een bakje van een meter, dan is het gewoon wachten tot het mis gaat. Niet of het mis gaat.

Mijn anemoon vissen hebben nooit iets gedaan richting mijn doktersvissen en andersom ook niet is nooit iets van ruzie onder geweest er is gwn rust in de bak alles zwemt rustig rond en boeit elkaar allemaal niks

Ongeacht of the nu stip is of niet…

3 dokters waarvan 1 notoir (stip)gevoelig samen met de aller grootste en meest agressieve soort anemoonvissen in een bakje van een meter, dan is het gewoon wachten tot het mis gaat. Niet of het mis gaat.
Bij een japonicus is stip sowieso eerder de regel dat de uitzondering toch. Ik zou er echt wel 1 willen, maar voor geen goud zou ik deze in m’n bak doen.

En als ik het zou doen, dan alleen als alles in de bak in quarantaine is EN behandeld is.

Wat mij betreft is een japonicus een vis voor echte experts (waar ik mezelf ook echt niet onder beschouw met een aantal jaar ervaring)

Bij een japonicus is stip sowieso eerder de regel dat de uitzondering toch. Ik zou er echt wel 1 willen, maar voor geen goud zou ik deze in m’n bak doen.

En als ik het zou doen, dan alleen als alles in de bak in quarantaine is EN behandeld is.

Wat mij betreft is een japonicus een vis voor echte experts (waar ik mezelf ook echt niet onder beschouw met een aantal jaar ervaring)
Had ik nog niet eens gezien dat er scopas EN xanthurum in de bak bij zitten. Beide notabene nog groter dan de japonicus ook.

Medicijnen tegen stip sowieso nog niet bestaan.
medicijnen tegen stip bestaan trouwens gewoon, nadeel hiermee is is dat koraal er niet tegen kan. dus dit zal betekenen dat de vissen moeten worden gevangen, geisoleerd, behandeld en tegelijkertijd moet de display visvrij blijven voor een x aantal dagen om de parasieten die nog aanwezig zijn in de display te verhongeren. middelen als koper maar ook methodes als tank transfer methode en hyposaliniteit zijn aangetoont te werken tegen stip en andere parasieten.

Mijn anemoon vissen hebben nooit iets gedaan richting mijn doktersvissen en andersom ook niet is nooit iets van ruzie onder geweest er is gwn rust in de bak alles zwemt rustig rond en boeit elkaar allemaal niks
Ik zeg ook helemaal niet dat agressie nu de oorzaak is.
Je maakt slechte keuzes op twee niveaus. 1) formaat vissen tov bakvolume 2) combinatie van soorten. Stress in het kwadraad. Hoeft niet nu maar het zal een keer misgaan.

Dus ongeacht wat er nu aan de hand is en of je de vis succesvol behandeld of niet. Voor de lange termijn heb je een probleem.

P.S. de Premnas anemoonvissen hebben een hele dikke misvorming, een ingedeukte schedel. Dat komt veel voor bij nakweek anemoonvissen. Zeker de kweekkleurtjes. Maar zo erg als bij de vissen op jouw foto’s heb ik nog nooit gezien.

Hoe lang heb je deze vis al zwemmen ?

Die vraag is veel belangrijker om te weten of er al dan niet iets structureels mis is .

Heb op school gekeken onder de microscoop ben tot de conclusie gekomen dat het geen witte stip is, hij heeft nu ook niks meer en alles zwemt nog goed rustig rond

Heb op school gekeken onder de microscoop ben tot de conclusie gekomen dat het geen witte stip is, hij heeft nu ook niks meer en alles zwemt nog goed rustig rond
Gelukkig maar! Gestresste dokters kunnen nog wel eens slijmverstoppingen krijgen in huidporieën, dit lijkt ook op stip met het blote oog, vandaar dat t altijd goed is om te bevestigen met de microscoop

Back
Bovenaan