Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Witte puntjes in aquarium

lange_wim

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik heb sinds kort allemaal witte puntjes in mijn bak.
Ze zitten op de wanden op het glas op het koraal en over het steen
Ze zijn ongeveer 1 mm doorsnede, bewegen niet maar vermeerderen zich wel snel. Het lijken wel kalkpuntjes.
Iemand een idee wat dit is en of het schadelijk is ?

Gr.
Wim
 

Bijlagen

  • Kopie van 24-02-2009 049 (Large).jpg
    Kopie van 24-02-2009 049 (Large).jpg
    90,9 KB · Weergaven: 134
  • Kopie van 24-02-2009 053 (Large).jpg
    Kopie van 24-02-2009 053 (Large).jpg
    96,8 KB · Weergaven: 122
zoek eens op planaria op het forum.

Sommige hebben er niet echt last van en voor sommige is het een ramp.
 

Bijlagen

  • planaria.jpg
    planaria.jpg
    110,8 KB · Weergaven: 29
Denk toch niet dat het planaria is. Heb wat rondgekeken op het forum maar zie dat planaria een soort van slakjes zijn.
De stipjes in mijn bak zijn echt wit, lijken op kalk en bewegen NIET... maar het worden er met de dag meer. Lijkt wel of een of ander beestje ze overal afzet. Kan ook nergens op het forum iets vinden wat erop lijkt...
Ik zal er vanmiddag eens een uithalen en er proberen een goede foto van te maken.

Gr.
 
Zeepokken of familie ervan, als het goed is zijn het hele kleine slak achtige huisjes and als je heel goed kijkt met vergrootglas zie je er een beestje inzitten?
 
Bij mij zit dat spul in m'n sump, de reden dat het niet in m'n bak zit komt volgens mij omdat ze hier worden weg gegeten door de vissen enzo.
Niet schadelijk volgens mij.
 
Jamie,
Als dit kleine slakjes zijn, zouden ze dan niet moeten bewegen ? Deze stippen bewegen namelijk totaal niet. Zou het raar vinden als het dan slakjes zijn maar ik zal vanavond eens op onderzoek uitgaan en kijken of ik er een beestje in zie zitten. Zal er dan ook eens wat foto's van maken.
Gr.
 
Misschien kleine kalkkokerwormpjes.

Deze lijken in het begin op kleine witte stipjes en zitten hoofdzakelijk op de wat donkere plekken zoals in de sump.
 
Gebruik je ook spoorelementen?
Ik had er ook last van, totdat ik een artikel las over het toevoegen van spoorelementen.
Door het toevoegen van spoorelementen zijn de witte kalkpuntjes verdwenen.


Succes ermee!:goed:
 
Hoi, Wim krijgt water van mij, het enige wat ik gebruik is balling met grotech abc toevoeging, het is inderdaad zoeits als een kokerworm achtig iets als je met vergootglas kijkt zie je een beestje of pluimpje dat kon ik dus niet eruit halen ik heb ze ook in de sump vandaar, dus grote kans dat wim ze van mij kado heefd, sry wim als je er last van heb maar ik heb in de bak zelf geen last meer maar ik kan me vinger er niet opleggen waarom ze weg zijn.


groet
jamie

SanderW zei:
Gebruik je ook spoorelementen?
Ik had er ook last van, totdat ik een artikel las over het toevoegen van spoorelementen.
Door het toevoegen van spoorelementen zijn de witte kalkpuntjes verdwenen.


Succes ermee!:goed:
 
Ik heb er geen last van. Kan niet zeggen dat ze schadelijk zijn want mijn koraal heeft er geen last van zo te zien. vond het alleen vreemd dat ze zo snel verschenen. Maar als ze bij jou vanzelf weg zijn gegaan zal dat hier ook wel gebeuren. Kan me alleen niet voorstellen dat het beestjes zijn omdat ze totaal niet bewegen maar ik ga ze binnenkort eens onderzoeken. Ik kan alleen nergens iets terugvinden over deze "beestjes". Mischien dat iemand een naam heeft ervan of ergens wat foto's kan vinden op het/een forum.

Gr.
 
Ik ben zaterdag in een winkel in duitsland geweest en zag daar dezelfde witte stippen. Volgens de eigenaar waren het de eitjes van de turbo-slakjes. Dit zou goed kunnen maar ben er toch nog niet helemaal zeker van.
 
da's handig om et weten dan, ik laat je weten wanneer ik ga verversen wim, heb je weer 80 ltr


grt

jamie
 
Hey Wim;

Bedoel je deze witte puntjes, (zie foto) ik zie niks bewegen,en ik zie ze ook alleen maar op de iets donkere plaatsen,maar wat het is weet ik ook niet.
Ik kan bij mij in de bak geen turbo slakjes vinden,want ik koop de meeste spullen bij de zelfde winkel in duitsland.

mvg; Jack
 

Bijlagen

  • DSC01446 verkleint.JPG
    DSC01446 verkleint.JPG
    93,6 KB · Weergaven: 158
hallo ik heb deze ook in mijn bak en vooral in de overloop.ook helemaal geen flauw idee wat ze zijn en bewegen inderdaad niet...


Mvg
 
Ik heb ze ook er in zitten net even met mijn telefoon een foto gemaakt en even flink ingezoomd en zag heel wazig 2 kleine sprietjes erop zitten
 

Bijlagen

  • 207640B6-F660-4B20-8A59-E82FA4CFBB23.jpeg
    207640B6-F660-4B20-8A59-E82FA4CFBB23.jpeg
    67,2 KB · Weergaven: 32
Ik heb ze ook er in zitten net even met mijn telefoon een foto gemaakt en even flink ingezoomd en zag heel wazig 2 kleine sprietjes erop zitten

Niks aan de hand hoor, dit zijn een soort kleine kokerwormpjes/zeepokken. Bij mij doen ze het ook uitstekend zoals te zien op de foto. En ze filteren het water ook nog eens dus lekker laten zitten 😉

IMG_20200710_121618.jpgIMG_20200710_122022.jpg
 
Heb ik ook overvloedig in de bak, op goed en slecht verlichte plaatsen.
Ik had de indruk dat het gekomen is na een periode te hoog Ca-gehalte: 500+. Het lijken ook gewoon kalksteentjes.
Als ik goed kijk zijn het inderdaad 'krulletjes', zoals de foto van reneaukema goed toont.
Er zijn overigens ook veel kokerwormpjes in de bak, op minder goed verlichte plaatsen.
 
Bovenaan