Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Witborst dokter

Inmiddels zwemt hij ruim 4 jaar gezond rond. Mijn witkeel en zijn tehuis.
 

Bijlagen

  • 809.jpg
    809.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 130
hoi allemaal

ik heb ook een witborst hij zwemt een jaar in mijn bak

ik ben begonnen met een gele dokter en picaso
daarna een witborst klein exemplaar
daarna een jonge keizer imperator toegevoegt niks aan de hand
daarna een jonge rode zee dokter dit zou eigelijk niet kunnen maar de witborst heeft een weekje achter hem gejaagt en toen houde hij op nu leven ze samen en kunne ze niet zonder elkaar
en een week geleden heb ik 2 anemoon visjes toegevoegt dit was ook geen probleem


ik heb eerder een witborst gehad maar die had ik verkocht

heb geen last van stip gehad wat ik heb onder vonden als je een witborst hebt liefst als laatst toevoegen
maar ja elke vis heb ander karakter
ik vind elke zee vis de kleuren zijn alemaal zelfde aleen ander gedrag ook al is het zelfde soort
als je bv een koi koopt elke koi heeft andere kleur dus je hebt nooit zoon mooie koi als in de boekjes hah

daarom dat ik ook voor zee aquarium ben

maar witborst blijft geval apart zo als meer vissen is gewoon een risico
 
Ik overweeg ook om ooit een witborst (of een sohal, zelfde probleem) aan te schaffen.
Alleen heb ik mijn twijfels, waardoor ik het niet aandurf:

op dit moment zit er een Lineatus in mijn bak. Over baasjes gesproken...
heb hem erin gezet toen ie 3-4 cm was en inmiddels is hij ongeveer 10cm.

2 Acanthurussoorten in een bak gaat in theorie niet samen.
Maar, ik denk dat het wel verschil maakt dat mijn kleine 900 literbak een doorkijk is, waardoor je aan 2 kanten kunt zwemmen en dus 185cm uit het zicht kan blijven van de andere kant.
Ook zie ik op internet filmpjes met deze 2 bazige acanthurussen in een niet te grote bak.

iemand ervaring met deze twee types samen?
Ik vermoed namelijk dat de eventuele nieuwe witborst het onderspit delft tegenover mijn lineatus.
 
Het is denk ik altijd een risico, zo heb ik een witborst, gele dokter, veliferum dokter, koekop en een picasso en tot op heden gaat het goed:)
Maar daar kan je alleen maar achter komen door het te testen... en paar dagen aankijken, wanneer je merkt dat 1 vd de 2 echt heel de tijd in een hoekje verstopt zit dan weet je dat het hem niet gaat worden en zal je 1 vd 2 weg moeten doen:(

Bij mij was het een dag of 3 knokken tussen de gele dokter en de witborst, dus had besloten de gele dokter een week in de sump te doen en had hem na een week weer in de bak geplaatst en sindsdien gaat het goed:)

Moet erbij zeggen dat ik de witborst pas een kleine maand hebt, maar nog altijd geen stip gezien en heb zelfs in de tussen tijd mijn linker kant van de bak veranderd:)

Ik heb er een uv-c filter van 55w en een phillips ozon apparaat opzitten..
Ik heb een bak van 2 meter en heb zoveel mogelijk zwem ruimte gemaakt dus ook grote grotten:)

Dit zijn mijn WitborstIMG00446-20111225-2156.jpgIMG00459-20111228-2115.jpgIMG00492-20120102-1717.jpgIMG00493-20120102-1717.jpg
 
5 nov 2014
Onze witborst Bluppie (volgens mijn dochtertje van 3 jaar) heeft ruim 12 jaar in mijn bak mogen zwemmen en is helaas enkele dagen terug overleden. Zo van het ene op het andere moment was de kracht er uit. At nog wel, maar kon zich niet meer voortbewegen in de stroming. Hij hing zo in eens enkel nog op op plekjes met weining stroming. Daar zwom hij dan rond en at gewoon het aangebonden voedsel.
Wel werden de kleuren vlets en leek het of op bepaalde plaatsen de buitenste laat van de huid los liet.

Volgens enkele winkeliers is 12 jaar een nette leeftijd voor deze dokter in gevangenschap en was hij simpelweg op.

Een nieuwe Bluppie is reeds gevonden en zal snel zijn intrede mogen doen.

Hierbij een foto van Bluppie, circa 1 week terug genomen, net na het uitgaan van de HQI verlcihting.
IMAG3617.jpg
 
Leuk om ook eens succes verhalen te lezen over de witborst.
12 jaar oud is echt wel een mooie leeftijd voor zo een gevoelige vis in een aquarium. Prachtig.
 
Bovenaan