Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wild Rose Reef

leowilde

ZeewaterForum lid
Wild Rose Reef
dagboek
Onze basis voor het zoutwateravontuur: geboren in Zeeland in het rampjaar 1953, zwemmen in de Schelde voor de lagere school begon, duiken in de Oosterschelde en via de Vinkeveense Plassen en de Noordzee naar de Caraibische Zee en jarenlang diverse zoetwateraquaria.
En toch duurde het tot dit jaar voor we daadwerkelijk van start gingen: angst voor de ingewikkeldheid van de waterkwaliteit, al die apparatuur en de kosten hielden "een eigen rifje" tot een droom. Maar het kwam er toch van.
2015:
Vorig jaar begonnen met lid worden van dit forum en verschillende facebook-groepen: heel veel lezen en soms vragen (dank voor jullie antwoorden). De plannen werden steeds concreter en ieder plan werd weer ingewisseld voor een nieuw (en soms beter) plan. Eerst maar eens -bescheiden- beginnen met een nano-cube en als het dan goed gaat, geleidelijk naar een "echte bak" groeien. Van zo'n groeipad hebben we toch maar afgezien vanwege het veel moeilijker op kwaliteit houden van het geringere watervolume, iedere keer weer nieuw investeren in de techniek, steeds aanpassen van de inrichting van de woonkamer en het steeds transformeren van de scaping en het vissenbestand.
Wel werd steeds duidelijker dat het een gemengd rif zou worden, met rustige vissen in een luchtige scaping en de Triton-methode voor de waterkwaliteit. Dit alles in een doorkijk-aquarium tussen woonkamer en keuken met leuke bewegende zachte koralen en in de loop van de tijd wel geleidelijk harde koralen.

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
2016:
januari:
Veel en goede informatie gehaald en gekregen bij Dick (TMF) in Almere Buiten. Natuurlijk het handboek van Tanne gekocht en gelezen en de starterhandleiding gedownload en bestudeerd. Een paar keer per week het forum lezen en bevragen: in de zeewaterwereld lijkt het: zo veel golven zo veel meningen. Dus op je eigen kompas gaan, maar ......... nog geen referentiepunten hebben. Pffff.
In februari offertes gevraagd voor de 130x55x60; verschillende bouwers bezocht en vergeleken. Uiteindelijk werd het een aquarium van 165x60x70.

1, overzicht combinatie.jpg3. sump.jpg

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
februari
We kozen voor Michael Barten (MHB aquariumbouw) en wel voor een optic white aquarium, overloop links achter en de bak op een meubel met aluminium frame met witte lacobel wanden en daarin een sump van 110x40x40/50.
Ondanks de hoge kosten in het begin van deze hobby hadden we besloten niet te bezuinigen op het glas, de opvoerpomp, de skimmer en de scaping. Voor de verlichting bleef het lang een dilemma: goede T5 of duurdere hybride. Het werd een vrijwel nieuwe T5 Giesemann Matrixx Dimtec 8x80 van een forumlid die toch de voorkeur gaf aan de hybride Giesemann Arora. Veel andere materialen namen we graag over van mede-aquarianen via het forum of facebook-groepen.
Dankzij de "particulieren bieden aan" op het forum kon ik heel wat goede artikelen kopen tegen mooie prijzen. Maar bovendien maakte ik zo kennis met veel enthousiaste -zo niet- fanatieke- reefaquarianen. Zonder uitzondering waren ze graag bereid om hun ervaringen en inzichten te delen. Ook bracht het de mogelijkheid in veel huiskamers de mooiste bakken te bekijken en zo steeds duidelijker te krijgen waar onze voorkeuren kwamen te liggen. Nog zeer bedankt voor jullie bereidheid en inspiratie.
voorraad1.jpg
voorraad2.jpg
Langzaamaan groeide de voorraad spulletjes ter voorbereiding op de daadwerkelijke installatie.

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
maart:
In de tussentijd dagelijks het forum raadplegen op techniek. Ook forumleden bevragen op vissenbestand en me inlezen op de lagere dieren en hun betekenis.
Voor de scaping maakte ik een plattegrond van de (beoogde) bak en gingen we een uurtje "knutselen" met Rock Zolid in de hal bij Aquasaan.

Bijlagen

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
maart:
Het werd een veelbelovende opzet en - op een enkele detail na- ook later zo opgezet.

Ook in deze tijd hebben we veel aquariumwinkels bezocht en gekeken welke ons het meest aanspraken en binnen redelijke reisafstand lagen. Overal aangegeven dat we beginners waren en graag informatie kregen. "Makkelijke" vissen, "beginners"-koralen, "beste" methoden, "mooiste"verlichting en "makkelijkste" hulpmiddelen rolden over de toonbank.

Bijlagen

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
april:
Toch alvast maar een quarantainebakje gekocht om te experimenteren. Het zoute water, een stukje levend steen, pompje, bacteriën en...... beginnen. Na een week of twee de eerste diertjes: een paddestoelleder, een vingerleder en een enkele slak. De eerste oefeningen in het testen van de verschillende waterwaarden.

waterwaarden quarantainebakje.jpg
En jeetje wat leuk: er bewoog iets, poliepen kwamen uit staan, er begon alg te groeien. Leven in het water!

quarantainebakje.jpg
Waterwissels uitvoeren, zoutgehalte bijstellen, temperatuur aanpassen, ramen schoonmaken: het feest was begonnen. Nu de forumleden langs om de door hen aangeboden (beginners-)stekjes op te halen. Het aanbod bij particulieren is beperkter, maar er hoeven geen natuurlijke riffen meer voor te worden geëxploiteerd en soms gesloopt.
De grootste oefening was ook gestart: geduld. Zullen we.......: nee te vroeg. zullen we dan ........: nee, ook te vroeg, ;later. Maar zouden we dan .........., nog een paar weken/maanden wachten.

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
vervolg Wild Rose Reef

Half mei staat de operatie voor een dubbele hernia gepland. Ik kan en mag niet veel tillen enz. De keuze is alles een paar maanden uitstellen of.......... in overleg wordt de bak, de sump en het meubel begin mei geleverd en neemt Michael ook de installatie van het pvc voor z'n rekening.
vakwerk en enthousiasme: een genot om naar te kijken.

(om een of andere rare reden, draait de foto bij plaatsing om, excuses)

de plaats waar de bak moet komen is klaar gemaakt:

5.0 hoek.jpg

eerst het meubel uit de auto

5.1 eerst meubel.jpg

het meubel in de kamer
5.2 meubel.jpg

de sump erin
5.3 sump erin.jpg

het aquarium er uit
5.4 aquarium er uit.jpg

het is zwoegen voor die jongens

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
vervolg Wild Rose Reef

en nu het aquarium op zn plaats

5.5 aquarium op zn plaats.jpg

witlof doorvoeren?

5.6 witlof doorvoeren2.jpg

opvoer demontabel; spreekt deze coureur ook wel aan.
5.7 opvoeren2.jpg

zand klaar? water klaar? zout klaar? rif klaar? nog even wachten tot de lijm droog is.....

zand en jerrycans.jpg

Decibel1957

ZeewaterForum gebruiker
Ben benieuwd hoor.
mooie bakken maakt die Michael hè...
Ik ga je volgen..

succes Arie

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
ja, geweldige bakken en een leuke vent met verstand van zaken.

Ben benieuwd hoor.
mooie bakken maakt die Michael hè...
Ik ga je volgen..

succes Arie

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
vervolg Wild Rose Reef

vervolg Wild Rose Reef

de lijm is gedroogd.

Door een misverstand is de sump anders ingedeeld dan ik van plan was met het oog op de Triton-methode: het wierenvak moet groter en dan het vak voor de skimmer maar kleiner. Voor boven het wierenvak een led-groeilamp op een tijdschakelaar (contra aan de hoofdverlichting).
20160508_200713b.jpg

20160508_200727b.jpg

Wel heb ik nu een vak voor het osmosewater en kan de ATO ook zijn diensten bewijzen.
20160508_200634b.jpg
De sump wordt binnenkort aangepast.
Ik kan beginnen met de leidingen en de technische installatie. In de details altijd net weer iets anders dan ik tevoren had bedacht. Op de beginnersdag van Cerianthus werd geadviseerd te werken met aardlekschakelaars met geintegreerde stekkers,dus die ook maar gebruikt.

dj switch.jpg

Maar alle techniek kan er in. Het kastje biedt voldoende ruimte voor de DJ-switch (voor alle electrische schakelaars), de 6-kanaalsdoseerpomp en de doseringen en osmosewater.

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
vervolg Wild Rose Reef

vervolg Wild Rose Reef

Dan het rif opbouwen.

bak gevuld.jpg

Destijds veel foto's gemaakt en een plattegrond van de opstelling bij Aquasaan. Die kwamen goed van pas om het nu in het echt te doen. Op enkele punten is het nog aangepast, dat was geen probleem.

rif afd.jpg

De Zolid Rocks lijken net legostenen die op allerlei manieren in elkaar passen en dan weer een stabiel geheel vormen. Hoeven ook niet te worden gelijmd. Een enkel hoger stuk heb ik toch, voor alle zekerheid, iets gelijmd met Pattex Gold gel.

Nu een heel spannend moment: de bak vullen met het tevoren aangemaakte osmosewater. 650 liter in 25 en 50 liter vaten/jerrycans. Alles stond klaar in de garage en een verhuiskarretje droeg de lasten.
foto bak vullen.
water vullenb.jpg

Natuurlijk bleek alles waterdicht; Michael had ook al gecontroleerd voor hij afleverde. Maar toch.....

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
vervolg Wild Rose Reef

vervolg Wild Rose Reef

Het zand erin, de pompen aan en alle techniek controleren.
Nu controleren of de sump voldoende reservecapaciteit heeft voor de overloop wanneer de opvoerpomp wordt uitgezet. Voor alle zekerheid een pompje in de sump en een vat er naast. Ja het is net genoeg: nog een cm in hoogte over. Toch de afvoerbuis nog iets hoger gemaakt want straks komt er nog levend steen in de sump en misschien nog meer en dan zou ik te kort kunnen hebben.
Het geheel begint er op te lijken, ook al zit er nog geen enkel leven in. Inmiddels is het water op de gewenste temperatuur en -met de stromingspompen op volle toeren- gaat het zout er geleidelijk in.

foto voorkant
6. voorkant2.jpg

foto achterkant
6. achterkant.jpg

En nu afwachten.

Inmiddels doet het kleine bakje het leuk. Bedoeld als quarantainebakje maar eigenlijk meer een oefenbak voor de testen, aanpassingen en genieten van het eerste zoutwaterleven.

het bakje draait nu een week of 4:
quarantainebakje2.jpg

het eerste leven was al een sensatie:

LEO_3365.jpg

de toen de paddestoelleder ook nog aansloeg: feest!

LEO_3456.jpg

dat beloofde wat voor de "grote" bak.

NickNL

Senior Forumlid
Opbouw is heel erg geslaagd ziet er super uit zo. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken [emoji106]

T

timm

Guest
Zie ik daar mn sterpoliepen rechts onderaan [emoji16] ? Ben benieuwd hoe je het gaat inrichten

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
NicK: dank je wel
MJIE: dank je ook voor het samen optrekken met de verkenningen in de techniek
Timm: ja zijn jouw sterpoliepen.
RDUQUESNOY: dank je wel voor het compliment.
;)

OP
leowilde

leowilde

ZeewaterForum lid
vervolg Wild Rose Reef

vervolg Wild Rose Reef

Op 4 mei was de bak geplaatst en de techniek aangesloten. De dag erna het rif opgebouwd en het water er in gedaan. Dit alles met veel hulp van o.a. Bart want ik sta op het punt om geopereerd te worden aan een dubbele hernia.
De Giesemann Matrixx II dimtec heb ik gelijk ingesteld op 2 uur zonsopgang, 8 uur op 75% en 2 uur zonsondergang. Met de 6 x 80 W een "zee van licht".

Inmiddels is het 7 mei en gaan de bacteriën van de HS activator de bak in. Ook ongeveer 10 kg - vers- levend steen gaan in de sump.
De dag er na voor de eerst keer mijn waarden gemeten:
zout: 1023
Kh: 8
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
Ph: 7.8
Ca: 460 en
Mg: 1200
Alle testen met Salifert en voor het zout gebruik ik een dobber en een refractometer.
Dagelijks voer ik veel mn droogvoer om de NO3 op waarde te krijgen.

Uit het quarantainebankje gaan de leders over naar de grote bak en het steen gaat in de sump. De rest blijft nog een paar dagen in "quarantaine".

LEO_3494.jpgLEO_3508.jpgLEO_3512.jpg

Bovenaan