Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wierenfilter slaat niet aan

kevin_w

ZeewaterForum gebruiker
Beste,


Ik heb nu een 3-tal maand een nieuwe sump in gebruik met een vak speciaal voor het wierenfilter, mijn no3 is vrij hoog boven de 50ppm, en het fosfaat staat op 0,08 ppm , er zit een verlichting op speciaal voor wieren van jmb , en er is een stroming doorheen de sump van +/- 3500l per uur, en dit is effektief gemeten, dus niet gebaseerd op de opvoerpomp, normaal gesproken zouden bij deze situatie de wieren (cheato) perfect moeten groeien maar ik heb de indruk dat ze afsterven, heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn ? In het wieren filter ligt ook levend Steenenstraat daarboven op de wieren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Van bij de winkel, ze hebben daar een grote wierenbak.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Hoe lang staat de verlichting aan?
Heb je een foto van je opstelling?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Verlichting staat op van 21u tot 9u, foto heb ik niet maar het vak is 50 cm lang, 40 breed en 40 hoog de lamp ligt erboven op dus 10-15cm boven het wier. Het water komt beneden binnen en vanboven loopt het over in het volgende vak. Ik zal morgen een foto maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Als je onderin ook stenen heb liggen kan het mogelijk zijn dat alleen de randen van je wier (waar dus geen steen onder zit) goed in de stroming staan.

Aan de verlichting kan het ip niet liggen en de
Verlichtingsduur is goed



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jmb wilde bij niet de wieren laten groeien. De Vaxer led lamp van Ikea daarin tegen wel. Houdt er ook rekening mee dat de wieren sporenelementen nodig hebben om te groeien. Zonder gaan ze ook dood.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Verlichting staat op van 21u tot 9u, foto heb ik niet maar het vak is 50 cm lang, 40 breed en 40 hoog de lamp ligt erboven op dus 10-15cm boven het wier. Het water komt beneden binnen en vanboven loopt het over in het volgende vak. Ik zal morgen een foto maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
stervige e27 fitting gooseneck + POVI led (ali) van 15 of 30w erboven. Deze hebben ze in 660nm en 430nm combi (even googlen). Bij een sterke groeilamp groeit cheato het beste. BSR heeft dit al eens onderzocht. ikea lampje is niet bepaald een powerhouse, heb t resultaat ook eens mogen zien bij een ander en dat was echt sneu. Maargoed de meningen verschillen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Klopt helemaal heb deze van timm toen gekregen ,en de wieren groeide over de rand heen elke week moest ik snoeien,dus de verlichting is het probleem .
 
Jullie zijn van harte uitgenodigd om te komen kijken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jmb wilde bij niet de wieren laten groeien. De Vaxer led lamp van Ikea daarin tegen wel. Houdt er ook rekening mee dat de wieren sporenelementen nodig hebben om te groeien. Zonder gaan ze ook dood.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Wat verstaan jullie onder sporenelementen ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jullie zijn van harte uitgenodigd om te komen kijken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Een 10w warm wit (4000-4200K) lampje groeit wier, daar twijfel ik niet aan, maar het kan veel.. véél beter. Kijk eens naar wat BRS heeft onderzocht, het IKEA lampje is simpelweg zwak.. 10w zal bruto zijn.. verder is het spectrum "25% blauw, 35% groen en 40% rood".. verder gok ik een 350mA driver (kon ik zo 123 niet vinden)? Het zullen 10x1w ledjes zijn vermoed ik.. en zit je op netto 3,5W ipv 10W. Groen is voor de helderheid (het oog wil ook wat, maar het doet niks voor je wier) 630 is oke maar 660nm is beter.. x 0,65 = 2,28W. Sorry maar het is echt 10x niks.. zeker voor die 35 euro zijn er betere groeilampen verkrijgbaar.
Schermafbeelding 2018-05-07 om 10.45.40.jpg
 
Een 10w warm wit (4000-4200K) lampje groeit wier, daar twijfel ik niet aan, maar het kan veel.. véél beter. Kijk eens naar wat BRS heeft onderzocht, het IKEA lampje is simpelweg zwak.. 10w zal bruto zijn.. verder is het spectrum "25% blauw, 35% groen en 40% rood".. verder gok ik een 350mA driver (kon ik zo 123 niet vinden)? Het zullen 10x1w ledjes zijn vermoed ik.. en zit je op netto 3,5W ipv 10W. Groen is voor de helderheid (het oog wil ook wat, maar het doet niks voor je wier) 630 is oke maar 660nm is beter.. x 0,65 = 2,28W. Sorry maar het is echt 10x niks.. zeker voor die 35 euro zijn er betere groeilampen verkrijgbaar.
Bekijk bijlage 489577

Ondanks dat er idd veel betere lampen te koop zijn (zie alles hierboven) kan ik uit ervaring spreken dat ik mijn bak wel (goed) draaiend kan houden op het led lampje van de Ikea.
Natuurlijk kan de groei van de wieren veel beter met een andere lamp maar het is zeker mogelijk voor een (kleine) licht bezette bak.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij mij groeide de wieren ook voor geen meter.
ik vind licht wel heel belangrijk voor de wieren.
Ik heb er nu een 90wat growled boven hangen rood/blauw en groeit als kool.
het advies is, een hoge wattage lamp er boven is nodig.
 
Een 10w warm wit (4000-4200K) lampje groeit wier, daar twijfel ik niet aan, maar het kan veel.. véél beter. Kijk eens naar wat BRS heeft onderzocht, het IKEA lampje is simpelweg zwak.. 10w zal bruto zijn.. verder is het spectrum "25% blauw, 35% groen en 40% rood".. verder gok ik een 350mA driver (kon ik zo 123 niet vinden)? Het zullen 10x1w ledjes zijn vermoed ik.. en zit je op netto 3,5W ipv 10W. Groen is voor de helderheid (het oog wil ook wat, maar het doet niks voor je wier) 630 is oke maar 660nm is beter.. x 0,65 = 2,28W. Sorry maar het is echt 10x niks.. zeker voor die 35 euro zijn er betere groeilampen verkrijgbaar.
Bekijk bijlage 489577

hier ben ik het helemaal mee eens.
ook mij vertelde ze om een Ikea lampje te kopen of een e27 lampje .
al die mindere wattage lampen is niks.
 
Bij mij groeide de wieren ook voor geen meter.
ik vind licht wel heel belangrijk voor de wieren.
Ik heb er nu een 90wat growled boven hangen rood/blauw en groeit als kool.
het advies is, een hoge wattage lamp er boven is nodig.
Mijn god.. 90 watt ! Hoe groot is het oppervlak wat je daarmee belicht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
90wat is de opgegeven wattage, die Chinezen nemen het niet zo nou.
het werkt prima op me filter.
 
Ik heb 1 ledbalk met 6 x 3W leds blauw en rood boven mijn wierenfilter. In totaal 18W , dan zou ik al richting de 4 ledbalkjes moeten gaan om dit te evenaren, lijkt me toch heel veel niet ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik kan je niet vertellen wat je het beste kan doen.
ik ben zelf niet zo op de hoogte van alles.
ik zal je vertellen wat ik zoal gedaan heb voor wieren groei.

ik heb veel advies gekregen, 1ste advies was gewoon een wit lampje er boven
Toen moest het rood en wit zijn, toen weer rood en blauw,
dan waren het weer slechte lampen, hup weer andere lampen gekocht.
niets mocht baten, geen groei.

tot dat ik een verhaal vond van een man wie al 30jaar alleen met een Wierenfilter draaide.
daar stond in, ondanks alle goed bedoelde adviezen, is een krachtige lamp in blauw/rood een vereiste met een sterke stroming.
ik heb toen een 90wat UFO growled gekocht en deze samen met een rw4 stromingspomp geplaatst.

mijn wieren draaien goed rond in het filter en ik gebruik 12uur licht.
mijn wieren groeien perfect.

ik moet er wel bij vermelden dat bij iedere bak andere regels gelden.
bij de een groeit het goed met 10wat en bij de ander niet.

Ik draai nog niet zo lang mee met zeewater, maar een ding kan ik je wel vertellen, iedere bak is anders.
zet twee precies dezelfde bakken ,met precies dezelfde techniek in je kamer, je zult versteld staan wat een verschillen in groei/balans/waterwaardes.
geen bak is hetzelfde .
 
Bovenaan