Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke wieren?

bjornn

ZeewaterForum lid
Beste koudwater leden,

Nu het water nog 'warm' is ga ik vaak snorkelen in het grevelingenmeer.
Fantastisch wat er allemaal te zien is en te vinden valt voor in het koude aquaria.

Het idee is om mijn nu nog wat kale bak op te vullen met begroeide basalt blokken. Zijn er genoeg te vinden met de meest uiteenlopende sponzen,wieren, annemonen, en dingen waar ik nog geen weet van heb.

De kleuren zijn ook prachtig, als je alle mooiste stukjes bij elkaar Zou doen heb je echt een mooie gekleurde bak.

Ik ben al begonnen met een aantal begroeide stenen in mijn aquaria te houden. Bruin wieren doen het goed tot nu. De rood wieren sterven af. Groen blad blijft tot nu ook nog goed maar ben bang dat deze ook dood gaat. Zit er nu een maand in.

Ik weet dat de verlichting de grootste rol speelt. Maar weet niet zo goed Welke en hoe lang deze aan moet Staan. Maar ga ik nog wat over uit zoeken.

Zijn er hier mensen die ook wieren in hun koude bak houden. Of gebruiken jullie andere soorten om de bak mooi te maken. Tips zijn welkom!

P-W

~URK AAN DE ZEE ~
De meeste wieren groeien in de zomer, dus 12 uur licht is geen probleem.

Als je meer licht hebt kan het ook korter branden per dag.

Zelf had ik 14 uur licht per dag in de zomer, in de winter ging ik terug naar 9, verlichting was hqi lampen en tl, deden de meeste wieren het super onder.
Caulerpa is ook een mooi wier, wat het prima doet in een koudwaterbak.

OP
OP
bjornn

bjornn

ZeewaterForum lid
Ik lees ook berichten dat veel wier afsterft na 1 seizoen. In de natuur dan. Dit Zie ik ook gebeuren hier in het grevelingenmeer. Het hele fijne spul verdwijnt heel snel, ook veel soorten rode wieren en blad wieren verdwijnen bijna geheel. In het voorjaar met veel zon komt dit Snel terug.

Ook in mijn bak zijn deze soorten heel fragiel en met de stroming breekt het af en sterft het af. Snel eruit halen dus.

Ik zie nu in dat soorten die vertakt zijn (zoals een plant) het een stuk beter doen. Net als in de natuur blijven deze soorten veel langer leven.

Ik heb nu bruin japans bessenwier in mijn bak wat mooi in de stroming siert. En groeit ook! Een mooi stuk van 1 meter op een basaltblok. De spinkrabbetjes vinden het ook erg fijn.

De ledbalk boven mijn bak houd ik even voor wat het is, even verder sparen voor de hqi verlichting. Zolang alles het goed blijft doen kan dat wel.

Cualerpa heb ik even gegoogeld, ziet er mooi uit, mooi licht groen. Zou ik ook wel willen proberen. Kan ik hier gemakkelijk aan komen? Kan nog niet vinden waar precies.

Bovenaan