Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke watertests

JL92

ZeewaterForum lid
Goedeavond allemaal,

Eigenlijk een hele simpele vraag namelijk: welke tests (merk) gebruiken jullie en waarom? Ik heb nu de tests van Colombo en ervaar toch wat moeite met aflezen. Ik kan nu prima zien of waardes stijgen of dalen maar soms is twijfel ik wel eens tussen de kleuren.

En ik wil natuurlijk graag weten welke tests het meest betrouwbaar zijn.

Hoor het graag!
 
Sinds 2003 uitsluitend Salifert.
Prijs (laag) kwaliteit (hoog) verhouding past prima bij mijn kennis, kunde en portemonnee.
(éénmalig uitstapje no3 en po4 van Colombo is mij niet bevallen.)
(Voor een ulr PO4 meting fiets ik wel naar een collegiaan met zo’n Hanna checker.)
 
Had ook alles van salifert maar had moeite met de PO4 test. Kleuren lagen dicht bij elkaar en de range was veel te grof.

Op aanraden van Coral and Fish heb ik nu de PO4 test van Red Sea en dit is echt een verademing. De range is veel nauwkeuriger en het aflezen laat geen twijfel. Ga nu ook de NO3 kopen. Als ik had geweten dat hij zo fijn werkte had ik wat kunnen besparen door de PO4 en NO3 als een kit te kopen.
 
Alvast bedankt voor de reacties! Had al wel een klein beetje verwacht dat Salifert en Red Sea hier goed zouden scoren.

Maar buiten Mefisto niemand ervaring Met Colombo?
 
Po4 test hier een hanna ulr voor , de rest salifert .

Colombo een tijdje mee gewerkt en was niet erg betrouwbaar, metingen met Colombo en salifert zaten toch wel verschillen in.
 
Ik gebruik Colombo i.c.m. de Test stirrer (hoef je zelf niet te schudden). Ben er tevreden over. Mijn koralen staan er prima bij en zolang ik met de Colombo tests geen grote veranderingen meet ga ik hiermee door. Heb in het begin voor PO4 en NO3 Red Sea gebruikt is idd wel nauwkeuriger. Heb dit als referentiepunt bij mijn Colombo gebruikt. Verschillen vielen bij mij wel mee.
 
Ik heb altijd voor alles Colombo gebruikt. Laatst KH test nodig en Colombo was niet op voorraad en heb nu Salifert. Merk weinig verschil en Salifert is wel goedkoper. PO4 en NO3 heb ik van alles geprobeerd en vind ik nergens goed en betrouwbaar af te lezen bij lage waarden en heb het ook maar opgegeven (zal ongetwijfeld aan mij liggen) Red Sea Pro is dan nog de ‘beste’. Ijzer en jodium van Colombo zijn goed te doen, maar meet ik eigenlijk nooit meer sinds ik ‘all in one’ toevoeging gebruik. Strontium van Salifert is niet te doen wat mij betreft.
 
Nee geen ander merk geprobeerd.
Colombo kraak ik hier ook niet af, voor andere mensen werkt het misschien wel goed.
Maar ik vind de verschillen wel te ruim.
Salifert is best een goede test , en de hanna ulr vind ik voor po4 gewoon top.
Sterker nog , po4 testen met Colombo geeft meestal voldoende po4 aan, ( dus niet) .
Nitraat hetzelfde verhaal .
Kies een test wie het beste bij je past en blijf daar mee werken.
Mijn tip is dan alleen, kies voor hanna en salifert , po4/no3 mag ook van red sea zijn, is ook perfect
 
Ik gebruik zelf ez dsr en laat eens per half jaar een icp test doen.
In die tussen tij salifert hanna
 
Nee geen ander merk geprobeerd.
Colombo kraak ik hier ook niet af, voor andere mensen werkt het misschien wel goed.
Maar ik vind de verschillen wel te ruim.
Salifert is best een goede test , en de hanna ulr vind ik voor po4 gewoon top.
Sterker nog , po4 testen met Colombo geeft meestal voldoende po4 aan, ( dus niet) .
Nitraat hetzelfde verhaal .
Kies een test wie het beste bij je past en blijf daar mee werken.
Mijn tip is dan alleen, kies voor hanna en salifert , po4/no3 mag ook van red sea zijn, is ook perfect

Ik lees het ook niet als afkraken :). Ik wil alleen graag een betrouwbare test die goed leesbaar is. Met de leesbaarheid ondervind ik nu wat problemen.
 
Een tip, wissel niet te vaak met sets. Als je koralen het goed doen met de gemeten waarden en je vind het prettig werken hou die waarden met dat gebruikte merk dan gewoon aan. Elk merk heeft namelijk wel bepaalde afwijkingen, is op zich niet zo belangrijk als je meting an sich maar steeds hetzelfde is. Constante waardes is belangrijker dan de waarden zelf (uiteraard binnen een bepaalde marge).
 
Nitraat Salifert en sinds kort Aquaforest PO4 test en die vind ik super.
Ik had eerst Red Sea PO4 daarna Colombo maar Colombo PO4 is brak.
 
Ik heb ook die colombo stirrer met CA en MG. Mijn MG is met salifert altijd iets te laag (1260) en met Colombo is die 1320 wat ik beter vind. Anyway het verschil is 60, niet schokkend maar nog wellicht veel belangrijker, beide tests zijn constant!
Hanna vind ik persoonlijk te duur daar ben je voor het equivalent aan Red Sea tests (100) ongeveer € 120,- kwijt.
 
Een tip, wissel niet te vaak met sets. Als je koralen het goed doen met de gemeten waarden en je vind het prettig werken hou die waarden met dat gebruikte merk dan gewoon aan. Elk merk heeft namelijk wel bepaalde afwijkingen, is op zich niet zo belangrijk als je meting an sich maar steeds hetzelfde is. Constante waardes is belangrijker dan de waarden zelf (uiteraard binnen een bepaalde marge).

Die mening deel ik met je. Ik twijfel alleen nog wel wat aan de betrouwbaarheid van Colombo. Vandaar de vraag :).
 
Ik heb er voor nu voor gekozen om verder te gaan met de colombo sets. Ik heb wel de colombo test strirrer besteld.

Straks toch maar is gaan kijken naar Red Sea en Salifert als ik de levende haven wil toevoegen :).
 
Bovenaan