Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke UV lamp raden jullie mij aan?

Arbi119

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik heb een bak van 350 liter met koralen en vissen en een koraalzandbodem
Ik wil graag een uv lamp aanschaffen.
Kunnen jullie mij adviseren welke ik zou kunnen aanschaffen en waarom?

Groet,

Arjan
 
Eheim heeft mooie stevige uv lampen , niet de goedkoopste maar wel degelijk....
 
HW Wiegandt (ik gebruik(te) een 15 Watt):
Een duur apparaat, oogt breekbaar vanwege de glazen mantel, dure vervangingslampen.
Het is wel een 'geil' apparaat om te zien, je ziet wat er binnenin gebeurt, heeft een leuk verkooppraatje, en doet tevens dienst als leuke verlichting in je sump).

Aqua Medic Helix (ik gebruikte 36 Watt, voeding helaas defect):
Eveneens een duur apparaat. Solide. Betaalbare standaard vervangingslamp.
De ingebouwde Helix (zogenaamd langere verblijftijd) zorgt voor veel weerstand. Een beetje krachtige pomp is wel nodig.
(Aangekoppeld aan de retourleiding wil deze wel eens blokkeren door ingesloten lucht na herstart van de opvoerpomp.)

Voor het hetgeen ze bedoelt zijn kun je net zo goed een goedkope Aqualight kopen. Die doet uiteindelijk hetzelfde. En voor het prijsverschil koop je voor een paar jaar reserve lampen.
 
Hier ook hw wiegandt omdat deze er zo knap uit ziet 😁. Die ik heb is iets te zwak voor mijn bak dus er zit ook nog een lelijke jbl achteraan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn 230 liter ook een Eheim. Prima tevreden over, 1x per jaar een nieuwe lamp erin en ik laat het gedeeelte waar het water doorheenloopt gelijk een nachtje in de azijn staan om hem van binnen weer helemaal schoon te maken.
 
Vraagje,

Als het uv licht niet is afgeschermd voor zijn omgeving tast dit dan geen externe zaken aan welke niet uv bestendig zijn zoals bepaalde kunststoffen die geel en bros worden.

Ik vind de wiegand ook een prachtige lamp maar bovenstaande weerhoud mij een beetje.
Hoe zit het met het wattage, is hier een stelregel voor en zit er verschil in het soort uv lamp.

De hw wiegand lampen zijn duurder maar daar zal wss ook wel een kwaliteit issue spelen, weet vanuit mijn studie periode nog wel dat niet alleen vermogen en frequentie altijd bepalend zijn in de uitkomst van de starlings sterkte, bij röntgen is dit een belangrijk gegeven.

Verder is het controleerbaar dat je lamp aan vervanging toe is en of de doorstroom snelheid juist is, wat neem je waar.

Ook wel benieuwd naar ervaringen, wil er ook een aanschaffen maar ben er nog niet uit.

gr,
m
 
Als het uv licht niet is afgeschermd voor zijn omgeving tast dit dan geen externe zaken aan welke niet uv bestendig zijn zoals bepaalde kunststoffen die geel en bros worden.

Ik vind de wiegand ook een prachtige lamp maar bovenstaande weerhoud mij een beetje.

Alle UV-C lampen (branders) zijn gemaakt van kwarts glas. Dit is de enige glassoort die UV-B en -C licht doorlaat.

In het specifieke geval van de HW-Wiegandt:
De brander (t8 buis) is gemaakt van kwarts glas. De buitenmantel van gewoon glas. Dit is als één geheel samengesteld als dé vervangingslamp.
Via de in- en uitlaat stroomt dan water rondom de kwartsbuis. Het onzichtbare UV-C licht kan niet ontsnappen door de buitenste glazen buis.
Het blauwe licht dat je ziet is een zichtbaar deel van het normale lichtspectrum, onschadelijk, en dient feitelijk als indicator of de lamp functioneert (of niet).
(Vergelijkbare modellen van andere merken met t8 lamp werken hetzelfde, maar dan met een kunststof buitenmantel.)

Bij de AquaMedic Helix (en vergelijkbare modellen van andere merken) wordt de verwisselbare PL brander in een kwartsbuis gestoken. De UV doorlatende kwartsbuis steekt in een zwarte kunststof buitenmantel en het geheel wordt dichtgeschroefd.
Hier stroomt het water tussen de kwartsbuis en de zwarte kunststof buitenmantel. Je ziet dus niet wat binnenin gebeurt. (Bij de Helix 2.0 versies is een 'kijkglaasje' ingebouwd om te zien of brander nog werkt.)

In theorie en praktijk tast UV-C licht kunststoffen aan. Dus ja, kunststof materialen van een UV-C unit die worden bestraald door UV-C licht kunnen worden aangetast en bros worden. (In theorie zou je dus een kunststof houder kunnen slopen door hem zonder water te laten branden.)
Daar staat tegenover dat het indringend vermogen van UV-C licht in water zeer beperkt is. Om die reden is ook de waterfilm rond de kwartsbuis behoorlijk dun gemaakt (meest duidelijk te zien bij de HW-Wiegandt) om de effectiviteit te waarborgen.
 
Alle UV-C lampen (branders) zijn gemaakt van kwarts glas. Dit is de enige glassoort die UV-B en -C licht doorlaat.

In het specifieke geval van de HW-Wiegandt:
De brander (t8 buis) is gemaakt van kwarts glas. De buitenmantel van gewoon glas. Dit is als één geheel samengesteld als dé vervangingslamp.
Via de in- en uitlaat stroomt dan water rondom de kwartsbuis. Het onzichtbare UV-C licht kan niet ontsnappen door de buitenste glazen buis.
Het blauwe licht dat je ziet is een zichtbaar deel van het normale lichtspectrum, onschadelijk, en dient feitelijk als indicator of de lamp functioneert (of niet).
(Vergelijkbare modellen van andere merken met t8 lamp werken hetzelfde, maar dan met een kunststof buitenmantel.)

Bij de AquaMedic Helix (en vergelijkbare modellen van andere merken) wordt de verwisselbare PL brander in een kwartsbuis gestoken. De UV doorlatende kwartsbuis steekt in een zwarte kunststof buitenmantel en het geheel wordt dichtgeschroefd.
Hier stroomt het water tussen de kwartsbuis en de zwarte kunststof buitenmantel. Je ziet dus niet wat binnenin gebeurt. (Bij de Helix 2.0 versies is een 'kijkglaasje' ingebouwd om te zien of brander nog werkt.)

In theorie en praktijk tast UV-C licht kunststoffen aan. Dus ja, kunststof materialen van een UV-C unit die worden bestraald door UV-C licht kunnen worden aangetast en bros worden. (In theorie zou je dus een kunststof houder kunnen slopen door hem zonder water te laten branden.)
Daar staat tegenover dat het indringend vermogen van UV-C licht in water zeer beperkt is. Om die reden is ook de waterfilm rond de kwartsbuis behoorlijk dun gemaakt (meest duidelijk te zien bij de HW-Wiegandt) om de effectiviteit te waarborgen.

Petje af voor jou kennis 👌
Zeer duidelijke uitleg.
 
Michael,

dank voor je duidelijke uiteenzetting.
ik weet nu welke het gaat worden 😀

wel nog even een afweging of ik ga voor model 500 of 1000.
volume is 800 liter maar gaat wel 75 liter af ivm steen en diverse in de sump, netto 725 liter.

gr,
m
 
Is de deltec uv lamp dan niet beter geschikt? Deze is volgens de info een t5 ipv T8. T5 is volgens mij feller en langere branduren? Of zie ik dat verkeerd?

20 watt Deltec T5 UV-apparaten zijn compact en uiterst werkzaam. Door gebruik te maken van speciale Quarz T5 buizen en Quarz beschermingsglas wordt een zo hoog mogelijke stralingsintensiteit bereikt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er in de hw ook geen t8.
Volgens mij bedoelen ze dat de buis zo dik is als een t8.

zal eens kijken want heb er zelf eentje van hw 🤣🤣
 
Volgens mij zit er in de hw ook geen t8.
Volgens mij bedoelen ze dat de buis zo dik is als een t8.

zal eens kijken want heb er zelf eentje van hw 🤣🤣
Ik ook, maar die ligt tijdelijk in de berging, én ik zit op mijn werk. Dubbel gehandicapt dus.
Maar voor de goede verstaander: http://hw-wiegandt.com/wp-content/uploads/2015/07/hw-Wiegandt-product-catalogue-2017.pdf
Hier is meer te lezen.
Ze beschrijven op bladzijde 39 (links) het vervangen van de lamp IN COMBINATIE MET de starter. Ofwel een t8, en geen t5.

(Overigens is mij een eerste poging om de HW brander los te peuteren zonder de buitenmantel te breken is mislukt. Zou een hoop geld schelen als ik de branders zelf zou kunnen vervangen met een reguliere brander.)
 
Beste is ozon op een afschuimer aansluiten. Bijvoorbeeld een Sander Ozon apparaat. Kraak helder water, extra zuurstof in het water en vernietigd effectiever ongewenste zaken dan uv.
 
@frank,
Bedankt voor de tip, en we gaan weer terug naar de topicstarter:

Ik wil graag een uv lamp aanschaffen.
Kunnen jullie mij adviseren welke ik zou kunnen aanschaffen en waarom?
Groet, Arjan

WAT wil je bereiken?
En waarom denk jij dat dit met een UV kan, of moet?

Vanuit de antwoorden op bovenstaande vragen kunnen we natuurlijk gerichter meedenken, dan alleen maar kennis spuien waarin iedereen straks verzuipt.
 
Bovenaan