Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

welke opvoerpomp heb ik nodig in mijn sump?

peter m

ZeewaterForum lid
Hallo Mijn naam is Peter Maree,

Ik heb een trigon 190 hoekbak.
En een sump van 70x40x30.
Mijn vraag is wat voor een opvoer pomp is het beste?
B.V een 1000l 0f 2000 minder of meer.
Hoop van een kenner snel iets te horen.

Groet Peter

anthony28

Commercie-vrij...
Misschien een aardig idee om eens wat dagboeken te bekijken van vergelijkbare bakken zoals DEZE.

jaap keijzer

Senior Forumlid
Hey deze heb ik ook gehad en een 1260 ehiem opvoerpomp of een regelbare pomp tot 3000 ltr die kun je zachter zetten als het te veel is gr jaap

pVDbAARD

Senior Forumlid
Met mijn beperkte ervaring denk ik toch wat tips te hebben....
Wat voor afschuimer ga je gebruiken ( hoeveel en hoe sterk bepaalt ook een beetje hoeveel of hoe snel het water door de sump zou moeten lopen)
Wil je er eventueel nog wat andere spullen op de uitstroom van je opvoerpomp aansluiten, zoals o.a. filters?
Dit alles bepaalt ook een beetje of je een snel of een wat langzamer water verloop in je sump nodig hebt.
Wat is de diameter van je overloop, of beter, van de pijp in je overloop die naar je sump toe stroomt. Hoe kleiner die diameter, hoe minder water er in een bepaalde tijd doorheen kan.
Te klein en een te sterke opvoerpomp, dan zou die je sump leeg kunnen zuigen voordat het water door de stand pijp terug je sump in kan stromen.
Ik heb zelf ook gekozen voor een opvoerpomp die in sterkte instelbaar is, dan kan ik die later, mocht ik er b.v. filters op gaan aansluiten, iets harder laten werken, om het drukverlies iets te compenseren.

Bovenaan