Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke LED verlichting

Welke LED verlichting heb jij


  • Total voters
    37
Waarom twee lampen of een lamp met beduidend groter oppervlak wel een oplossing is:

lamp set up.jpg

Geschetst is de doorsnede door een aquarium wat met de lange kant langs een muur staat met daarin in groen een typische rif opbouw. De rode lijnen geven de bundel weer, de oranje lijnen delen van de bundel die interacteren met de inhoud van de bak. Bij de inzet van twee lichtbronnen, worden de schaduwen veel minder scherp en ja, dat maakt een hoop uit.

Een kleine lichtbron met een bredere spreiding heft het probleem slechts deels op en levert tegelijk in efficiëntie in. Er zal meer verlies van licht aan het oppervlak optreden dus heb je meer watt nodig om evenveel licht onderwater te krijgen als bij een opstelling met meer kleine lampen of een lamp met groot oppervlak.
 
100% zeker de verlichting. Het bleekt namelijk op de plekken waar totaal geen licht is. De rest groeit enorm hard. Anders hadden er ook koralen in het licht moeten bleken.
Das een kwestie van tijd .... ik zie STN ..... maar dat kan ook snel gaan binnenkort en dan noemen we het RTN :)
 
slow tissue necrose, rapid tissue necrose
 
Beide zijn container begrippen met talloze mogelijke oorzaken, van verlichting, stroming, waterchemie tot bacterieel.

Ook wordt soms de term 'receding' gebruikt, terugtrekken van weefsel. Dit in het geval dat er niks anders te merken is aan de gezondheid van een koraal (onverminderde groei/kleur). Terwijl STN gepaard kan gaan met het letterlijk loslaten van weefsel en de groei van de hele kolonie vaak ook aangetast is.


Daarbuiten, het is ook eigenlijk helemaal niet onlogisch dat een koraal een deel van de kolonie dat niet bijdraagt aan de energievoorziening of de mechanische stabiliteit dit deel niet in stand houd. Stroming geeft krachten op een koraal een groeiend koraal ondervind steeds meer krachten van de stroming en zal een steeds dikkere voet moeten groeien om overeind te blijven.

In de beperkte ruimte van onze aquaria zit hier een limiet aan. Koralen kunnen daadwerkelijk "uit de stroming" groeien of andere koralen in de buurt beginnen de stroming af te schermen. Als je geen groeiende voet meer nodig hebt om te blijven staan, waarom dan de energie erin steken om dat deel in leven te houden.

Die laatste zin is mijn slechts mijn theorie.
 
Laatst bewerkt:
De meest voorkomende oorzaken van STN en RTN zijn snelle kh stijgingen, snelle fosfaatdalingen, grote temperatuurschommelingen maar ook bv een switch van zout of een lange stroomstoring om er een paar te noemen ..... de keuze van een verkeerde balans tussen kh (te hoog) en je nutriënten (te laag) kan een oorzaak zijn ..... sinds kort kunnen we daar doseren van nitraat ook bijzetten ..... dit zijn gevolgen van veranderingen over een paar maanden. Denk dus een paar maanden terug in de tijd qua oorzaak. Veel mooier en uitgebreider dan dit kan ik het niet vertellen. Hij wel :

Ik zou de gevolgen van een pestdier ook niet willen uitsluiten.

Te weinig verlichting en/of stroming manifesteert zich op een andere manier .... te veel verlichting ook.
 
Laatst bewerkt:
Er is in mijn geval al maanden niets veranderd aan de bak. En alle waardes zijn stabiel.
Een pestdier kan in theorie. Alleen dan moet er wel wat toegevoegd zijn. En ook dat is niet het geval.

Zoals op de foto zichtbaar is, dit is denk ik al ruim een half jaar dan wel niet langer het geval.
Als er echt iets anders in de bak zou zijn, dan zouden veel gevoeligere acro’s toch ook last van moeten hebben? En niet allemaal hard doorgroeien zonder problemen?

Ik merk aan een acan die onder de hydnopora staat. Deze was felrood en stond vol open. Sinds er nauwelijks meer licht op staat is deze donkerrood en is meer geknepen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Het is top dat je zo meedenkt, maar ik ben er echt zeker van dat het aan een tekort aan verlichting is. Ik zou in theorie de lampen naar voren kunnen schuiven en kijken wat er gebeurd. Maar dan gaat alles achter in de bak dood.
Wat ik wel kan doen is een tijdje na nieuwe lampen een update kunnen geven. Hiermee zal wel wat tijd voorbijgaan, na de goede tip om eventuele CC of ATI of wat dan ook, rustig de lichtsterkte op te bouwen.
 
Succes met de keuze van je nieuwe verlichting!
 
Hoe was de straton jou bevallen?
Qua verlichting echt top, qua bediening verschrikkelijk. App zee moeilijk in gang te krijgen en wifi zelfs nooit kunnen verbinden maar qua licht de beste tot nu toe. PCC heb ik ook bekeken maar weet niet of het aangepast is maar waren zeer weinig regel mogelijkheden op hetgeen de straton echt enorm goed had, deze kon zelfs voor, midden en achter op verschillende sterktes draaien
 
hier heel content van de straton, werkte alles direct perfect (wifi en instellingen) en alles groeit super.
Dat van de zones apart instellen gebruik ik niet. En na 1 keer instellen gebruik ik het eigenlijk niet meer
(aan het begin kijk je wel soms naar de temperatuur op warme zomerdagen, maarja... wie verandert er nu om de week zijn licht instellingen...)
 
hier heel content van de straton, werkte alles direct perfect (wifi en instellingen) en alles groeit super.
Dat van de zones apart instellen gebruik ik niet. En na 1 keer instellen gebruik ik het eigenlijk niet meer
(aan het begin kijk je wel soms naar de temperatuur op warme zomerdagen, maarja... wie verandert er nu om de week zijn licht instellingen...)
Mij ging het ook niet erom dat ik wekelijks wil instellen maaar voor 850 euro mocht de app beter zijn. Voor de rest perfecte led
 
Nu een paar dagen de CC gen2 boven de bak hangen. Staan nog op acclamatie stand. Maar wat een verschil. Niet alleen qua koraal, maar ook qua vis. Alles komt er mooier uit. En koralen die in de schaduw stonden, komen ook weer meer tevoorschijn. Tot nu toe erg positief over het resultaat.
 
Bovenaan