Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke eiwit afschuimen word aan bevolen

Gert 2

ZeewaterForum lid
Ik zou me graag een red sea deluxe reefer aanschaffen maar de eiwitafschuimer moet ik er nog appart bij kopen . Maar welke eiwitafschuimen raden jullie mij aan of ook net niet aan te raden. Op wat moet ik juist letten bij deze aanschaf. .

Grtjs Gert alle info is welkom
 
Deze lijst betreft vrijwel allemaal schuimers die niet of nauwelijks in Nederland/EU verkrijgbaar zijn.

Tip 1 zou zijn, kies een merk wat binnen jouw budget valt en wat algemeen verkrijgbaar is in Nederland. Dan zijn vervangende onderdelen (m.n. pompen) ook goed verkrijgbaar wanneer nodig.

Tip 2 de door de fabrikant gespecificeerde max systeemgrootte voor een afschuimer wordt vaak overdreven. Goede richtlijn: luchtaanzuig van de afschuimer pomp in L/uur gedeeld door 2 ongeveer gelijk aan het aantal liter water in je systeem, wanneer je ook veel vis wilt houden. Voor een dunbevolkte bak minimaal het aantal liter lucht per uur gelijk aan het aantal liters water in het systeem.

Bijvoorbeeld: ik heb een systeem van 240 liter met een flinke vis bezetting. Mijn afschuimer zuigt 600 liter lucht per uur, dus net iets meer dan twee keer het systeemvolume.
 
Afhankelijk van de grootte van je aquarium zou ik voor de nyos quantum gaan. Heel stil en heel zuinig kwa verbruik.
 
Denk dat je op deze vraag heel veel verschillende antwoorden krijgt.
Ik begon met een Deltec 1456 daarna de 2060 en heb nu mijn derde Deltec 2561.

Deltec is mij persoonlijk altijd goed bevallen maar er zijn ook mensen die daar weer aanmerkingen op hebben.
 
Ik heb de nieuwe red sea 600. Deze is in Nederland beschikbaar Er is genoeg over te vinden online en mijn ervaring deze is erg stil. Succes!
 
Ik heb de Deltec SC1455, een oud beestje.
Ik heb deze zelfs 2e hands overgenomen, hij schuimt als de beste ik heb echt nog nooit meer opbrengst gehad dan nu.
Hij maakt wel meer lawaai dan de nieuwere generatie schuimers op gelijkspanning, daarom wil ik hem met de tijd ook gaan inwisselen.
 
Dank jullie wel voor alle info.
Van zodra hij er staat laat ik weten wat het geworden is

Grtn Gert
 
Bovenaan