Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke camera

Aquarium 2308

ZeewaterForum lid
Met wat voor camera maken jullie die mooie close up foto's van de koralen? Telefoon? Of een professionele camera? Met speciale filter?
Hoor graag wat jullie doen. Zou ook graag van die foto's willen maken die zo mooi scherp zijn van dichtbij maar ik weet niet welke camera ik dan moet kopen.

Erbe2307

René van der Bel
Camera's: Olympus PEN E-PL7 (al dan niet in onderwaterhuis) en Olympus OM-D E-M5 mark II
Voor close-up: Olympus 60mm F2.8 macro lens
Voor overzichten/portretten: Olympus 25mm F1.8
Voor overzichten: Olympus 12mm F2.0

Jan-Willem

ZeewaterForum gebruiker
Dat die mooie lichtgevende kleuren van de coralen kun je krijgen door voldoende fluoriserend licht in de bak (blauw) En daarna dat blauwe licht er weer uit halen met een 'barrier filter'
barrier.jpg

Maarrre een glas uit zo'n nachtbrilletje (zo'n autorijden in het donker geel ding) voor je lens houden werkt bijna net zo goed.
Als de foto's niet scherp zijn, probeer ze voor de grap eens exact loodrecht door het glas te nemen van de zijkant, of loodrecht van boven door zo'n kijkglaasje. In een hoek op het glas is véél moeilijker....
En ja een spiegelreflex/systeemcamera met een heldere makrolens zal natuurlijk betere resultaten geven dan een point-and-shoot, en ik ben ook fan van olympus ;)
maarre mobiele telefoons zijn verbazingwekkend goed in het nemen van makrofoto's, juist omdat ze een kleine sensor hebben. Kleine sensor = grote scherptediepte, en dat is waar je vaak te kort aan komt met een makrolens

Mooneater

Senior Forumlid
Ik gebruik een Olympus TG-3 - deze is waterdicht tot 15 meter (ik heb ook duikbehuizing zodat hij tot 40 meter kan, maar dat is een beetje overkill).
Deze heeft ook een macro stand, waarmee ik close-ups kan maken.
Filter gebruik ik niet, ik heb niet zo heel "blauw" licht, hoewel er altijd een lichte zweem blijft.

Tanne

Tanne
Voor thuis: iPhone X. Onder water (met duiken/snorkelen) een Canon Powershot G7 mark 2 met krachtige lamp. Voor aquariumfoto's realistische kleurweergave helpt het ook de verlichting (tijdelijk) wat witter te maken, met teveel blauw krijg je heel rare kleuren tenzij je een filter gebruikt. Daarnaast de gebruikelijke adviezen: schone ruit, camera recht voor de ruit houden, camera stil houden, reflectie vermijden, vermijd in te zoomen, houd de camera stil, stel slim scherp...

Laatst bewerkt:

Erbe2307

René van der Bel
Waar mobiele telefoons goed zijn in macro (mits de foto recht door de ruit genomen is), zijn ze erg slecht in het corrigeren van kleuren. Door de kleine sensor missen ze hier het benodigde dynamisch bereik voor.

Camera sensoren zijn gemaakt om foto's te maken bij daglicht. Het aandeel blauw hierin is vrij beperkt. Daardoor zijn de sensoren erg gevoelig voor oversaturatie met blauw licht. Alle tips hierboven geven een manier om het aandeel blauw in het licht dat op de beeldsensor valt te verkleinen:
1) je lamp witter instellen: het relatieve aandeel blauw wordt dus minder
2) een geel filter: je filtert blauw licht weg en houdt dus de overige kleuren over
3) bijlichten met een andere witte/gele lamp: meer licht en het relatieve aandeel blauw wordt minder

1 werkt veruit het beste, 2 geeft een heel tof effect maar ook een zeer onnatuurlijke belichting. Daarbij ook erg ruizige beelden, omdat veel van het licht dat er is wordt weggefilterd, 3 werkt goed, maar afhankelijk van de lamp die je gebruikt erg lokaal (voor macro prima).

Mocht je een goede camera hebben (handmatig in te stellen), dan de witbalans zo geel/rood mogelijk, in RAW schieten en iets (1 tot max 2 stops) onderbelichten om oversaturatie van het blauwe kanaal te voorkomen. Een lichtsterke lens is hierbij ook zeker geen overbodige luxe. Vervolgens is de foto goed fine te tunen in fotobewerkingssoftware. Maak je altijd bij exact hetzelfde licht je foto's, dan is het een kwestie van 1 keer goed je camera instellen, die instellingen bewaren en dan zijn je foto's altijd direct bruikbaar.

Laatst bewerkt:
OP
Aquarium 2308

Aquarium 2308

ZeewaterForum lid
Iedereen bedankt voor de tips! Zoals jullie mischien hebben gezien heb ik het nogmaals geprobeerd met telefoon en dan in de pro stand. Dit vind ik best mooie foto's voor een telefoon. Camera is mischien wat duur kan dan beter mooie koralen kopen van dat geld😅 dan maar mindere foto's en meer acropora haha. Nogmaals dank voor jullie reacties

Ruud-Nano

ZeewaterForum lid
Omdat mijn aquarium foto’s op de telefoon maar heel matig zijn, net de app Aquarium Camera gekocht voor een paar euro. Foto’s en filmpjes stukken beter! Ook nog gelijk voor meerdere apparaten zoals je ipad.

koolstofje

ZeewaterForum lid
Hoi Ruud, Aquarium Camera heb ik er nu ook op, eerst stond hij op automatisch, die heb ik veranderd in handinstelling, dat ging heeel makkelijk, maar nu wil ik dat hij weer op automatisch gaat, nu ineens is dat heeeel moeilijk terug te zetten. Weet jij hoe ik die terug kan zetten?

Ruud-Nano

ZeewaterForum lid
Hi, net ff getest. Er zijn er drie toch. RGB kan je de schuifjes instellen als je dat doet gaat WB ook van auto af, maar daar staan dan bij mij kruisjes achter x. (Iphone) als je die wegklikt bij wb dan staat ie volgens mij weer op auto, ook bij RGB. Bij GEL heb ik alleen x voor aan/uit.
Lukt het zo?

Bovenaan