Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wel of niet te redden met DSR EZ

Timbo12345

ZeewaterForum lid
Goedemorgen,

Momenteel heb ik een probleem met mijn waterwaardes.
In de winkel werd me geadviseerd om een week lang 5 blokjes diepvriesvoer te voeren (ook zaten er geen verbruikers in).
Aan het einde van die week waren de waardes prima en nu heb ik enkele lederkoraaltjes en 2 anemoonvisjes toegevoegd.
Nu na 4 dagen heb ik de waardes gemeten en schrik ik. Zijn deze waardes nog te redden met DSR EX? of moet ik naar een paar water wissels?
Reefer 350.

Nitraat 16
Fosfaat 0.01
Nitriet 1
Amoniak 0.05
Calcium 470
Magnesium 1260
PH 6.8
KH 7

Het lijkt dat mijn bacterien dus nog niet bestand zijn om dergelijke vervuiling af te breken, dus ik moet meer bacterien gaan krijgen?
Of moet ik fosfaat toe gaan dienen om zo ook de nitraat te verminderen

Ik ben pas sinds 2 dagen geleden gestart met start dosering EZ.

Grt Tim
 
Je hebt inderdaad bacterien nodig! wat je kan doen is kijken of er iemand is die water uit zijn bank kan geven. hierin zitten al bacterieen in. Wat je ook kan doen is bacterieen kopen deze zitten dan in glase buisjes. bijv (Prodibio).

of je met dsr ex de nitriet en Amoniak onder controle kan krijgen zou ik niet durft zeggen. hier heb ik geen ervaring mee.

met welke teste heb je gemeten ? en zijn deze nog goed?
 
Had ik je niet gewaarschuwd om geen 5 blokjes voer in een lege bak te gooien?

Stap 1:
Er is niets mis met je waterwaarden wat je kan oplossen met een koolstofbron.

Stap 2:
Geduld en hopen dat je visjes het redden

Als je nitriet en ammoniak meet, is je bak nog niet gerijpt. Je moet nog door de cycling heen en bent dus veel te snel begonnen met het toevoegen van dieren.
Niet onoverkomelijk, maar het zal het rijpen van de bak wel verlengen.

Bacteriën toevoegen kan, maar dan zou ik die uit een flesje doen. Levend steen toevoegen zal ook weer een piek geven.
In water zitten bijna geen bacteriën, dus dat helpt niet.

Voer minimaal om je vissen in leven te houden.
Daarna is het geduld... (en genieten van de algenfase..)
 
De tests die ik gebruik zijn degene die door dsr worden voorgeschreven.
Ik voeg de laatste 8 weken, wekelijks al een ampul biodigest bacteriën toe.

Wellicht dar "vuile watten" uit een ander aquarium kunnen helpen?
 
@ Patrick,
Je had inderdaad al je twijfels en hebt deze uitgesproken. En waterwissels brengen ook geen oplossing?
 
Zou seachem prime om de amonia en nitriet onschadelijk te maken niet een betere optie zijn?

Anders vissen en leders tijdelijk elders in de bak en rustig wachten tot de natuur het oplost.
De benodigde bacteriën zitten er wel in maar moeten zich vermenigvuldigen en daar gaan vuile watten (bron van meer amonia, nitriet en fosfaat) niet veel aan helpen.

Belangrijkste lijkt mij dieren niet langer vergiftigen.
 
Rust reinheid en regelmaat..
Dus geen vuile troep van een ander aquarium toevoegen.

Je gaat nu waarschijnlijk pas cyclen.. Kan nog wel een paar weken duren.
Afwachten, afwachten en afwachten.

Wat eerder al gezegd werd, misschien je dieren ergens anders onderbrengen? Bij de winkel die je dit heeft wijsgemaakt misschien..
 
Ik sluit me bij Patrick aan, al wil ik je wel adviseren wat levend steen te plaatsen als je dat nog niet gedaan hebt. Een paar handjes vies zand uit een goed draaiend aquarium doen ook wonderen. De waterwaarden zijn niet zorgelijk, maar je hebt om uiteindelijk een stabiel systeem te krijgen wel wat 'biomassa' nodig.
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga eens met de winkel bellen of ik de visjes een paar weken bij hen kan laten zwemmen.

Levend steen ga ik ook nog uit een ander aquarium halen en in de sump voegen.

Qua der dus gewoon op de startdosering blijven zitten en dan pad bewandelen de komende weken?
 
Update:

Na een week op startdosering DSR toch onderstaande waardes bereikt.
Ook heb ik afgelopen week niet meer excessief gevoerd. (half blokje om de dag, er zitten ook maar 2 visjes en 2 garnalen in).

Nitraat 10
Fosfaat 0.01
Nitriet 0.25
Amoniak 0
Calcium 440
Magnesium 1430
PH 7.7
KH 7 (deze vind ik heel lastig af te lezen)

Wat is de reden dat mijn fosfaat niet stijgt? En wat is de natuurlijke wijze om dit omhoog te krijgen zonder allerlei middeltjes toe te voegen.
 
Gebruik je fosfaatverwijderaar? Dat zou een reden een kunnen zijn dan.
Voor zover ik weet (kan het fout hebben), gebruik je met dsr ook powerfilter. Dit haalt dmv toevoegen van ijzer ook weer fosfaat uit je bak.
Natuurlijke manier zit fosfaat in voeding, maar daar zit ook nitraat in.
 
Gezien de nitriet pas op de plaats doen en een weekje aankijken eventueel klein beetje fosfaat toevoegen om no3 wat te verlagen door carbon toevoeging hierdoor een betere bacteriengroei.
Heb zelf wel gezien dat te snel en te fanatiek veranderen alleen maar een jojo effect tot gevolg heeft nu eerst laten stabiliseren en dan langzaam bijsturen als nitriet weg is
 
Ik gebruik inderdaad ook DSR- EZ Carbon. Ik kan deze wel even een week stabiel houden en kijken wat dat doet.
Tevens ben ik op zoek naar een goed stuk levend steen wat ik kan toevoegen aan mijn sump.
Op deze wijze wil ik nog wat extra bacteriën toevoegen, om de biomassa te vergroten.
 
Ik zou nog even wachten met toevoegen van levend steen tot je nitriet een weekje of 2 stabiel op 0 staat.
Inbrengen daarvan is toch meer belasting.
 
Gewoon de voorgeschreven doseringen hanteren en geef het systeem de tijd om naar je toe te komen. Voer de vissen wat ze nodig hebben, maar overvoer niet.

Heb je je ingelezen in de fulldsr start?
http://www.DSRreefing.com/fulldsr

Mocht je in de opstart po4+ doseren om de NO3/PO4 balans te corrigeren, doe dit dan zonder verlichting, want je wilt geen luxe algenkweek
 
Gewoon de voorgeschreven doseringen hanteren en geef het systeem de tijd om naar je toe te komen. Voer de vissen wat ze nodig hebben, maar overvoer niet.

Heb je je ingelezen in de fulldsr start?
http://www.DSRreefing.com/fulldsr

Mocht je in de opstart po4+ doseren om de NO3/PO4 balans te corrigeren, doe dit dan zonder verlichting, want je wilt geen luxe algenkweek
Ja, die reactie snap ik.. Jij hebt natuurlijk liever dat hij twee flesjes koopt dan een halve... ?
 
Bovenaan