Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wel of niet te redden met DSR EZ

Patrick_NL

ZOAddict
Als je wilt weten hoe DSR werkt vraag het aan de DSR gebruikers, want die weten als geen ander hoe het werkt.

Degene die er niet mee willen/kunnen werken/omgaan zullen in principe niet ervan gecharmeerd zijn.
Wij van wc eend....

Hou toch niemand voor de gek.
Het is toch absurd om een goedje te gebruiken om een ander eruit te filteren om die daarna weer toe te voegen om een ander goedje eruit te halen?
Werkt het? Ja, natuurlijk.
Is het de meest logische handeling en het voordeligst? Zeer zeker niet

OP
T

Timbo12345

ZeewaterForum lid
Ik ga gewoon "de natuur" de tijd gunnen en geven om de waardes naar elkaar toe te laten komen.
Ik ga wel draaien op DSR- EZ omdat ik geen waterwissels wil doen en anderen die ik ken er op draaien en er goed over te spreken zijn.

Wat ik echter niet wil is van allerlei goedjes, chemicaliën, medicijnen enz toevoegen om dingen versneld recht te trekken.
Dus de 4 flessen DSR-EZ en misschien ooit wat amino's voor buttons en thats it.

We gaan het zien bij de volgende meting hoe het uitpakt. In mijn bak zie alles er gelukkig weer een stuk frisser uit qua koraaltjes.

GlennF

Senior Forumlid
Geef het tijd en de bak kom naar je toe

Natuurlijk zeewater is een chemisch soepje.
Succesvol ZeeAquarium houden is het begrijpen hoe je dit soepje optimaal naar je hand kan zetten. Daardoor worden de wissels overbodig.

Mocht NO3 verlagen toch stagneren let dan op PO4, soms ontkom je niet aan PO4+ doseren. Het zit niet voor niks in het leverings programma.
Ik ben voorstander van essentiele zaken die zichzelf bewezen hebben. Daarom zitten bepaalde elementen die geen aantoonbare meerwaarde hebben niet in het DSR leverings programma.

Het meer voeren om PO4+ te verhogen brengt meer problemen omdat je dan een shot hagel doet want je krijgt er meer NO3 van. Daarnaast loopt je met overmatige voeren een vergroot kans op cyano ontwikkeling.

In DSR corrigeren we deze onbalans eenzijdig met PO4+

PO4/NO3 zijn bekende meststof,die hun nut bewijzen in alle groei processen. Ons lichaam (botten) bevat ook veel PO4 in de vorm van calciumfosfaat, Ca3(PO4)2

De nadruk in DSR moet liggen op het NIET toedienen van producten waarvan je de werking en werkzame stoffen niet kan herleiden.
Screenshot_20181211-083832_Google.jpg

Laatst bewerkt:
OP
T

Timbo12345

ZeewaterForum lid
Thanks voor je toelichting.
Ik heb inmiddels Po4+ in huis gehaald mocht het niet gaan stijgen en het zakken van de Nitraat stagneert.

Verder zal ik veel geduld "moeten" hebben en het inderdaad naar me toe moeten laten komen en het langzaamaan begrijpen.
Het is ook wel weer een leuk proces. Al doende leert men ;-).

OP
T

Timbo12345

ZeewaterForum lid
Beste Heren,

Nu ben ik inmiddels bijna 3 weken verder en de afgelopen 2-weken meet ik onderstaande waarden:
Nitraat 0
Fosfaat 0,1
nitriet 0
ammonia 0
KH 7.7
Overige waarden binnen de range.

Echter zijn er in de afgelopen 2 weken wel een 4-tal vissen bijgekomen waardoor ik dus meer ben moeten gaan voeren.
Deze vissen zouden in mijn beleving ook afvalstoffen moeten produceren waardoor ik in ieder geval iets zou moeten zijn in mijn waardes.

Tevens beginnen de afgelopen 4 dagen de algen te groeien op de stenen.
Hoe kan het dat er niets te zien is in mijn nitraat en fosfaat waarden?
Wat kan ik doen om de algen tegen te houden?

Ik doseer dagelijks.
Buffer = 12ml
Carbon= 4 ml
Calcium = 1 ml
Trace = 0.5 ml
PO4+ = 1 ml

(ik heb een reefer 350).

Thanks alvast grt Tim

Macphisto

ZeewaterForum gebruiker
De algen die je ziet groeien consumeren je Po4/No3 daarom meet je deze waarden niet, ze worden onmiddellijk opgenomen door de alg.

Kijkend naar je waarden staat Fosfaat ‘veel’ te hoog en aangezien Nitraat 0 is krijg je dat alleen maar omlaag door of: Nitraat doseren of: fosfaatverwijderaar in te zetten (Colombo Phosfate EX, DSR FE+ als je vloeibaar wilt, anders korrels.)

Laatst bewerkt:
OP
T

Timbo12345

ZeewaterForum lid
Dus het komt er op neer dat ik de algen zsm moet "verwijderen". Hopen dat henkie even gas geeft en anders wellicht een zeehaas halen?

OP
T

Timbo12345

ZeewaterForum lid
En op een natuurlijk manier fosfaat gebruikers toevoegen in de vorm van koralen? of is dat te simpel gedacht... "onder het mom alle beetjes helpen"

GlennF

Senior Forumlid
Je heb je primaire doel bereikt.
Nitraat te verlagen door het tekort aan po4 toe te dienen...
Nu moet je gaan uitbalanceren door de verhouding nitraat /fosfaat op elkaar af te stemmen.
Dus nu ff minderen met PO4+ toedienen want het weer niet de bedoeling om daarmee door te schieten.
Daarna ga je de EZcarbon dosering langzaam terug schroeven todat je de gewenste NO3/PO4 bereik. Dan hou je die hoeveelheid aan.

Bovenaan