Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wel of geen (zand) bodem?

Aron

Zeewaterfan
Ik heb een maand of 6 geleden een nieuwe bak opgestart waarbij ik enkel ben gestart met levend steen.
Het idee was om na een aantal maanden zand toe te voegen als bodem.

Echter, de bak draait nu super zonder zand. Alles groeit goed en de (glazen) bodem begint al aardig vol te groeien met kalkalgen.

Een witte laag zand lijkt mij een mooi gezicht maar, voegt het nu biologisch ook iets toe aan het aquarium?
Als ik op het forum rond kijk dan lees ik vooral dat men met een zandbodem eigenlijk meer ellende op je dak haalt dan goeds (denk vooral aan vervuiling vanuit je bodem/flap etc).

Dus; voegt de bodem ook echt iets toe aan mij bak is is het puur een blikvanger?

Ik heb een bak van 90x80, het oppervlakte waar zand komt te liggen zal een kleine 35 cm2 zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het meer dat het een kwestie van persoonlijke smaak is.
Wil je bijvoorbeeld lipvissen houden dan heb je een zandbodem nodig.
Wil je alleen acro's dan zie ik veel mensen een bare bodem hebben zodat ze de stroming lekker kunnen opvoeren.
Biologische gezien zie je ook weer twee kampen, de ene kant zegt dat het een nitraat bom wordt, de andere zegt dat het juist helpt met denitrificatie door het aanwezige leven in het zand.

Ik zou gewoon puur kijken naar wat je zelf mooi vind, ik denk dat een dunne bodem zeker niet zal zorgen voor een probleem.
Ik heb er een Goby inzitten die de bodem mooi luchtig houd en algen vrij, wil je veel gevoelige koralen op de bodem is dit ook weer niet handig.
 
Zoals sjaako zegt, als je geen dieren wil houden welke de zandbodem nodig hebben en je vind het zo mooi dan lekker zo laten.
Misschien dat zoa's, monti, turbinara, etc plaatsen als bodembedekking. Is misschien ook gaaf.
Niet het beste voorbeeld maar kon geen betere vinden in de snelligheid:
20171118_200108-jpg.616676
 
Als je het mooi vindt zonder en je wil geen dieren houden die het zand nodig hebben kun je het zo houden. Ik ben van mening dat in de meeste aquaria (inclusief de mijne) de zandbodem vooral een esthetische functie vervult. Het zand mooi schoon en wit houden kan best wat werk zijn. Ben je dus tevreden zonder: houden zo :)
 
Ik vind het maar niks dat zand schijnt ook zo te zijn dat er lipvissen zijn die op het zand slapen en er niet allemaal onder
1 slaapte op het zand de 6 streep heb ik geen idee van, nu niet in het zand in elk geval
 
Al 45 jaar zandbodem in div bakken natuurlijk zou niet zonder willen ! Gewoon door veel leven en biologische evenwicht, door div slakken zand muizen ect mijn lip vissen slapen altijd onder het zand , cilinder rozen 🌹 drie stuks in het zand !
hen het gevoel dan als ik geen zand heb dat ik heel wat ga missen , voor de liefhebbers ik gebruik altijd levens zand ,voor mijn gevoel blijft dit lang schoonom de twee jaar gaat dan driekwart eruit en wordt vervangen .
 
Op de zeebodem ligt 'meestal' ook overal zand. Dus ik doe dat ook thuis in de bak. Isook een vorm van filtratir. Maar vraagt ook onderhoud als je hem mooi en gezond wil houden.
 
Bovenaan