Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wel of geen gele dokter

Dus jij hebt alleen vissen die passen bij de grote van je aquarium?

Ik ben ook zeker niet heilig.
Maar inzetten op een geplande jaarlijkse viswissel is wel next level. Das hetzelfde als ieder jaar een nieuwe puppy nemen, omdat een Sint Bernard toch wel erg groot wordt voor in je appartementje.

Daarbij als ik een vis kies die op den duur niet past bij het formaat van mijn bak dan doe ik dat heel bewust en bij uitzondering.
Op dit moment past 1 van mijn 25 vissen op de lange termijn niet bij het formaat van mijn bak, deze vis groeit een stuk langzamer dan dat een dokter doet. Dus ik kan er zelf relatief lang van genieten en ik heb genoeg aquariumvrienden en -kennissen om em een heel goed onderkomen te bieden wanneer het moment daar is.

Ja, de afgelopen maanden heb ik in mijn 220 L bakje een gele dokter gehad. Ook dit was een uitzondering en een bewuste keus. Van het voorjaar ben ik 80% van mijn vissen verloren. Door Corona waren er lang geen geschikte algenetende vissen beschikbaar. Omdat ik de bak achteruit zag gaan heb ik toen besloten om eenmalig tijdelijk een kleine nakweek gele dokter in te zetten.
Ja, ik vond het leuk om die vis even te hebben, maar als het niet had gehoeven dan had ik het niet gedaan. Ben ik er trots op dat ik het gedaan heb, ook niet echt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook zeker niet heilig.
Maar inzetten op een geplande jaarlijkse viswissel is wel next level. Das hetzelfde als ieder jaar een nieuwe puppy nemen, omdat een Sint Bernard toch wel erg groot wordt voor in je appartementje.

Daarbij als ik een vis kies die op den duur niet past bij het formaat van mijn bak dan doe ik dat heel bewust en bij uitzondering.
Op dit moment past 1 van mijn 25 vissen op de lange termijn niet bij het formaat van mijn bak, deze vis groeit een stuk langzamer dan dat een dokter doet. Dus ik kan er zelf relatief lang van genieten en ik heb genoeg aquariumvrienden en -kennissen om em een heel goed onderkomen te bieden wanneer het moment daar is.

Ja, de afgelopen maanden heb ik in mijn 220 L bakje een gele dokter gehad. Ook dit was een uitzondering en een bewuste keus. Van het voorjaar ben ik 80% van mijn vissen verloren. Door Corona waren er lang geen geschikte algenetende vissen beschikbaar. Omdat ik de bak achteruit zag gaan heb ik toen besloten om eenmalig tijdelijk een kleine nakweek gele dokter in te zetten.
Ja, ik vond het leuk om die vis even te hebben, maar als het niet had gehoeven dan had ik het niet gedaan. Ben ik er trots op dat ik het gedaan heb, ook niet echt.
Helemaal duidelijk Rene. Was ook geen verwijt maar meer een plagerig zinnetje. Want wat we met z'n allen doen staat natuurlijk niet in verhouding met hoe het in de natuur gaat.
Want eigelijk zijn alle aquarium bakken te klein voor onze dieren hoe groot je ook hebt.
 
Helemaal duidelijk Rene. Was ook geen verwijt maar meer een plagerig zinnetje. Want wat we met z'n allen doen staat natuurlijk niet in verhouding met hoe het in de natuur gaat.
Want eigelijk zijn alle aquarium bakken te klein voor onze dieren hoe groot je ook hebt.

Haha, helemaal duidelijk. Ik was vooral blij met de mogelijkheid om er iets dieper op in te gaan en wat nuance te geven. ;-)
Vooral omdat eigenlijk geen enkele hobbyist zich hier dus 100% aan houdt.
Ieder trekt ergens een grens en waar die dan precies zou moeten of horen te vallen is een eindeloze discussie.
De wereld is nou eenmaal grijs en niet zwart-wit. Echter, het voorgestelde was wel toch wel diep donker grijs.
 
Laatst bewerkt:
Zou zelf mijn beesten ook niet als wissel objecten gebruiken maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk.
 
Nou nou, aardig thema aangesneden zie ik ;).
Maar zijn er alternatieven voor een reefer 300, een andere dokter of worden alle dokters gewoonweg te groot? Ik wil zeker geen wissel elk jaar, dat bedoelde ik ook niet met mn post. T was meer een gedachte, maar als dat elk jaar zou moeten hoef ik geen gele dokter.
 
Mijn vraag kwam met name omdat ik op internet in vrijwel alle 250liter-300liter aquaria een gele dokter zag zwemmen en toen kwam mijn vraag, zijn ze daar wel echt geschikt voor.
 
Die gele rakker is zo een beetje de kleinste dokter.....
 
Mijn vraag kwam met name omdat ik op internet in vrijwel alle 250liter-300liter aquaria een gele dokter zag zwemmen en toen kwam mijn vraag, zijn ze daar wel echt geschikt voor.
Liefst nog in combinatie met een picasso....
 
Die observatie is juist.
Het is een snel zwemmende vis die 18 cm wordt. Dus je twijfel is geheel terecht.
Helaas wordt de vis toch breed aangeraden, ook voor kleinere bakken en voor een belangrijk deel ook door winkeliers. De meeste mensen vinden ze mooi, ze zijn vredelievend, alom verkrijgbaar en ondanks dat door de grote vraag toch relatief duur.

Daarbij geldt ook dat voorbeeld doet volgen, ook al is het geen goed voorbeeld.

Ik heb het jong en eigenwijs ook via de moeilijke weg geleerd, maar denk er inmiddels wel anders over.

Een kleine borsteltand soort, C. trunctatus, C. tominiensis, C. flavicauda of de bekende geeloog (C. strigosus), wordt max 16cm, maar dus eigenlijk niet veel beter. Daarbij worden ze naar mijn ervaring (in ieder geval in een kleinere bak) ook erg dominant en op den duur agressief tegen alle nieuwe vissen die je toevoegt, of het nu een hele kleine goby is of een dwergkeizer maakt niet uit. Alles wordt de tent uit gejaagd.

Dus ik zou weg blijven bij dokters.
 
Mijn vraag kwam met name omdat ik op internet in vrijwel alle 250liter-300liter aquaria een gele dokter zag zwemmen en toen kwam mijn vraag, zijn ze daar wel echt geschikt voor.
Ik heb mijn gele dokter nu 5 maanden in mijn 250 liter en tot nu toe zo goed als niet gegroeid, de ene zegt hij wordt snel te groot en de andere zegt hij past zich aan aan je aquarium. We zien wel wat hij gaat doen maar tot nu toe graast hij op zijn gemak en is ook niet opgejaagd dus we zien wel (hij is zeer weinig gegroeid op die tijd)
 
Wat is jullie gedachte dan bijvoorbeeld bij dit aquarium?
Mooie bak maar als de koralen nog iets groeien heeft de gele dokter geen zwemruimte meer maar een doolhof..
dokters moeten afstanden kunnen zwemmen , het zijn geen anemoonvissen....
 
Ik heb mijn gele dokter nu 5 maanden in mijn 250 liter en tot nu toe zo goed als niet gegroeid, de ene zegt hij wordt snel te groot en de andere zegt hij past zich aan aan je aquarium. We zien wel wat hij gaat doen maar tot nu toe graast hij op zijn gemak en is ook niet opgejaagd dus we zien wel (hij is zeer weinig gegroeid op die tijd)
We weten inmiddels dat bij jou alles anders is.....
 
De Gele dokter een vis waar de altijd heel veel verschillende meningen over zijn. Ook ik heb in mijn meter bak (275 l) al 10 jaar een Gele dokter zwemmen. Eigenlijk te groot dus voor mijn bak en eigenlijk dus te weinig zwemruimte. Desondanks zeer rustig, geen stres en eet zelfs uit mijn hand.

Al begrijp ik inmiddels al die meningen dat eigenlijk de bak veel te klein is doe ik hem toch niet weg want volgens mij heeft hij het reuze naar zijn zin.
 
Wat is jullie gedachte dan bijvoorbeeld bij dit aquarium?
Waarom blijf je vissen naar onze goedkeuring?
Als jij per se een gele dokter wil dan is dat jouw keus. Ja, daar zullen een hoop mensen een mening over hebben, daar zul je dan mee moeten leven.

We weten inmiddels dat bij jou alles anders is.....
Tsja, sommige mensen voeren hun vissen blijkbaar te weinig.
 
Jammer dat de sfeer (naar mijn mening) wat negatief wordt...
Ik zit niet te vissen naar jullie 'goedkeuring' maar nu jullie mening over deze bestaande situatie van dat filmpje. Er zat tenslotte niet alleen een gele dokter in dat aquarium, ik vond het zelf een bonte verzameling.
Maar als mensen niet meer echt normaal hun gedachte kunnen geven, kunnen we dit topic misschien beter sluiten, na alles gelezen te hebben zijn er 1001 meningen over de gele dokter.
 
Jammer dat de sfeer (naar mijn mening) wat negatief wordt...
Ik zit niet te vissen naar jullie 'goedkeuring' maar nu jullie mening over deze bestaande situatie van dat filmpje. Er zat tenslotte niet alleen een gele dokter in dat aquarium, ik vond het zelf een bonte verzameling.
Maar als mensen niet meer echt normaal hun gedachte kunnen geven, kunnen we dit topic misschien beter sluiten, na alles gelezen te hebben zijn er 1001 meningen over de gele dokter.

Oke, maar vertel dan eerst eens wat je zelf van die bak vindt.
Waar wil je heen met de discussie?

Ja, het is een bonte verzameling. Maar zoals de presentator al zegt. De houder van de bak heeft ervaring met de “bonte” vissen (koraalduivels). Wat die vissen aangaat, het betreft een kleinere soort en deze vissen zwemmen heel weinig. Bijna niet, in verhouding tot een (gele) dokter. Derhalve hebben ze naar verhouding dus ook minder ruimte nodig.

Wat betreft de gele dokter, prima verwoord door @don pedro.
 
Wat mij betreft hoeft de discussie niet verder. Jullie hebben je mening (Erbe2307 en Don Pedro) meer dan duidelijk neergelegd.
Ik vond het zelf een erg mooi aquarium, ook de koraalduivels vind ik erg mooi. De houder van het aquarium zal zelf ook wel in de gaten hebben dat de dokter ruimte nodig heeft en de koralen snoeien t.z.t.
 
Wat mij betreft hoeft de discussie niet verder. Jullie hebben je mening (Erbe2307 en Don Pedro) meer dan duidelijk neergelegd.
Ik vond het zelf een erg mooi aquarium, ook de koraalduivels vind ik erg mooi. De houder van het aquarium zal zelf ook wel in de gaten hebben dat de dokter ruimte nodig heeft en de koralen snoeien t.z.t.
Spijtig genoeg vinden sommigen hun mening beter dan anderen en is de sfeer al snel negatief, lees ik los overweg (ze snappen nog altijd niet hoe negatief ze zijn, zeeeer fijn voor het forum). Beter geen info dan negatieve info maaaar sommigen zullen niet slimmer zijn. Vond het wel goed om aan te halen, hopelijk kom je nog met zulke dingen! Heb met iemand gebabbeld die sinds 1972 zeeaquaria en gele dokters houdt, hij vind het larie en apekool dat je ze niet kan houden maaaar nog maar 48 jaren bezig, dat is niks voor don pedro 😂😂😂
 
De Gele dokter een vis waar de altijd heel veel verschillende meningen over zijn. Ook ik heb in mijn meter bak (275 l) al 10 jaar een Gele dokter zwemmen. Eigenlijk te groot dus voor mijn bak en eigenlijk dus te weinig zwemruimte. Desondanks zeer rustig, geen stres en eet zelfs uit mijn hand.

Al begrijp ik inmiddels al die meningen dat eigenlijk de bak veel te klein is doe ik hem toch niet weg want volgens mij heeft hij het reuze naar zijn zin.
Oef, ik ben niet alleen anders zoals 95% hier op enkele betweters na 😂😂😂
 
Bovenaan