Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waterwaarden

Wortel87

ZeewaterForum lid
Mijn aquarium is op aan het starten. En ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit met toevoegingen.

Ik gebruik zout van tropic marine bio active

En ververs straks 10% in 2 weken.

Nu zie ik heel veel mensen in de weer met vanalles meten, en ditjes en datjes toevoegen om de waardes op pijl te houden.

Laat mij hier dus nu echt absoluut niet geschikt voor zijn. Ik ga dan obsessief nummertjes najagen. Fosfaat testen ivm fosfaatkiller... prima.

In hoeverre zijn waterwissels genoeg? Sps ga ik niet aan beginnen.

Dus samengevat.

Zijn toevoegingen perse nodig?

Zijn er alles in 1 middelen voor?

Wil gewoon een leuk bakje zonder al teveel geknoei
 
Mijn aquarium is op aan het starten. En ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit met toevoegingen.


Ik gebruik zout van tropic marine bio active

En ververs straks 10% in 2 weken.

Nu zie ik heel veel mensen in de weer met vanalles meten, en ditjes en datjes toevoegen om de waardes op pijl te houden.

Laat mij hier dus nu echt absoluut niet geschikt voor zijn. Ik ga dan obsessief nummertjes najagen. Fosfaat testen ivm fosfaatkiller... prima.

In hoeverre zijn waterwissels genoeg? Sps ga ik niet aan beginnen.

Dus samengevat.

Zijn toevoegingen perse nodig?

Zijn er alles in 1 middelen voor?

Wil gewoon een leuk bakje zonder al teveel geknoei

Euhmz, ? weet je zeker dat je een zeeaquarium wilt? Goed ingelezen?
 
Zeker wel.

Sommige zeggen dat waterwissels vaak voldoende is als je niet over de top gaat. De ander rent continu met meetsetjes rond.

Iedereen roept wel weer iets anders.

Het gaat erom dat "ik" een bak krijg waarbij ik niet continu elk minuscuul detail in de gaten moet houden.

Ik wil een leuke bak. Het hoefd niet helemaal in de puntjes te zijn.

Daarom wil ik gewoon er achter proberen te komen wat echt cruciaal is en wat niet perse nodig is.

Overal heb je uiterste en er is altijd een middenweg.

Bedankt voor je reactie, maar er zat weinig constructiefs in.

Ik stel mijn vragen hier omdat hier veel kennis van zaken zit. Ik begrijp dat iemand met jaren ervaring graag in detail treed. Op dat niveau wil, en kan ik me nu ook niet begeven.
 
Ik denk dat het dan niet geheel onverstandig is om naar een fish only tank te kijken met eventueel wat plastik koraal. Een stevige filtering (op zijn amerikaans dus). Met koraal ontkom je eigenlijk niet aan meten van waterwaardes zelfs als je elke week 10% wisselt wil je toch iets weten
 
Er zijn zat mensen die een bak enkel draaiend kunnen houden met waterwissels en evt wat filtermedia om nitraat en fosfaat wat lager te houden.
Er zijn dan wel wat dingen waar je rekening mee moet houden qua koraal keuze, je zal dan een bak moeten nemen met vnl soft koralen (paddestoelen en oortjes ed)

Er zijn wel wat dingen die je met regelmaat even moet testen om te kijken of alles nog goed loopt.
Denk hierbij aan
Kh, Mg, ca, no3 en po4

Mits je bak voldoende in evenwicht is qua verbruikers (koralen) en vervuilers (vissen) zou je prima af kunnen met alleen waterwissels en evt handmatig eens in de zoveel tijd wat bijsturen van de belangrijkste waardes

De praktijk zal moeten uitwijzen of 10% per 2 weken voldoende is of dat dit bijv wekelijks zal moeten.
 
Ik ben zelf ook minder van het meten, en draai een kleiner systeem momenteen (130L).

Gewoon even wat ervaring delen. Misschien helpt het wat op weg.
Zelf meet ik ph, kh, nh3, no2, no3, po4, ca en mg. In principe wekelijks, maar in de praktijk vaak eens in de twee weken. Als je een goed draaiend systeem hebt, kunnen nh3 en no2 er in principe uit en kun je draaien met 6 testsets. Ca en Mg zouden afhankelijk van koraal en lagere dieren ook er uit kunnen of minder frequent kunnen. Dan houdt je structureel 4 tests over. Dat is prima te meten.

Wat betreft toevoegingen draaien wij juist op maandelijks een 40% wissel, met wekelijks toevoegingen om kh, ca en mg bij te sturen. PO4 en NO3 zijn op meerdere manieren af te vangen, waarbij een wervelbedreactor de minste tijd en energie vraagt m.i.
 
Ik ben zelf ook minder van het meten, en draai een kleiner systeem momenteen (130L).

Gewoon even wat ervaring delen. Misschien helpt het wat op weg.
Zelf meet ik ph, kh, nh3, no2, no3, po4, ca en mg. In principe wekelijks, maar in de praktijk vaak eens in de twee weken. Als je een goed draaiend systeem hebt, kunnen nh3 en no2 er in principe uit en kun je draaien met 6 testsets. Ca en Mg zouden afhankelijk van koraal en lagere dieren ook er uit kunnen of minder frequent kunnen. Dan houdt je structureel 4 tests over. Dat is prima te meten.

Wat betreft toevoegingen draaien wij juist op maandelijks een 40% wissel, met wekelijks toevoegingen om kh, ca en mg bij te sturen. PO4 en NO3 zijn op meerdere manieren af te vangen, waarbij een wervelbedreactor de minste tijd en energie vraagt m.i.

bedoel je: dagelijks of eens per week Kh/Ca/Mg toevogen?
 
Calcium, KH, magnesium kun je eens per week doseren.
In een aquarium met weinig tot geen steenkoralen een prima werkwijze.
Echter bij een zwaar kalkbehoeftig koralenbestand leidt dit tot een jojo-effect, mogelijk zelfs voortijdige uitputting.
Om dit jojo-effect te vermijden doseer je Ca-KH-Mg beter dagelijks. Geldt eigenlijk voor alles wat je wilt/moet toevoegen.
Een meerkanaals doseerpomp (ja, kost ook weer geld) neemt een dergelijke taak met liefde van je over.
 
Dank jullie voor de reacties.

Ben erg benieuwd hoe het me afgaat. Zal eens de waardes in de gaten houden. Heb me al een ato aangeschaft. Telkens osmose water bijvullen werd ik kriebelig van :ROFLMAO:

Kan er nog altijd een mooie demasoni speciaalbak van maken :D:D
 
Alles bij elkaar 350 liter incl sump

100x60x50

Ik denk dat een inhoud van 350 L een voordeel is. Jij hebt betere stabiliteit en goed balance in je waterwaardes in tegenstelling tot kleinere aquaria.
Voor een mix rif aquarium ontkom je noet aan wekelijks meten en dagelijks toevoegen als je heel mooie resultaten wil zien ( denk ik)
 
Bovenaan