Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat zijn deze 2 "gevallen"?

LeoK

ZeewaterForum lid
Ik heb 2 verschillende "gevallen" en ik zou graag jullie mening hierover horen...

1. Mijn Toorts heeft al lang een soort witte uitgroei onder de koppen. Dit is in de afgelopen maanden groter geworden. Aangezien de koppen altijd mooi open staan en hij mooi van kleur is heb ik er nooit iets achter gezocht. Dacht altijd dat dit de vorming van nieuwe koppen is, maar weet het niet zeker.

IMG_8352.JPG


2. Mijn rode/roze Hystrix (in foto) en groene Caliendrum beginnen sinds een week hun huis te verliezen en je kijkt nu recht op het witte geraamte.
Heb alleen een kleine zeester aan de bak toegevoegd en de waardes lijken goed. De zeester komt verder niet in de buurt van de 2 Seriatopora's.

IMG_1218.JPG

Waardes vandaag zijn:

Temperatuur: 24.9
Zout: 1.024
NH3: 0,1
NO2: 0,1
NO3: 3
KH: 9
PH: 8,4
PO4: 0.01
CA: 475
Mg: 1275 (is normaal rond de 1350)

Afgezien van Mg is dit niet echt anders dan voorheen.

Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.
 
De witte kraag op je Euphyllia is een spons. (Toevallig waarnaar ik op zoek ben😉).

Het weefselverlies van de S. hysterix kan vele oorzaken hebben. Gelet op de waterwaarden en de deels zichtbare Caulastrea op de achtergrond lijkt mij de waterkwaliteit niet het probleem, Hooguit zouden fosfaat en magnesium iets hoger mogen.

Betreft dit een verse stek uit een ander aquarium? In dat geval spelen naast verschillen in waterkwaliteit ook stroming, verlichting, en toegevingen
 
De witte kraag op je Euphyllia is een spons. (Toevallig waarnaar ik op zoek ben😉).

Het weefselverlies van de S. hysterix kan vele oorzaken hebben. Gelet op de waterwaarden en de deels zichtbare Caulastrea op de achtergrond lijkt mij de waterkwaliteit niet het probleem, Hooguit zouden fosfaat en magnesium iets hoger mogen.

Betreft dit een verse stek uit een ander aquarium? In dat geval spelen naast verschillen in waterkwaliteit ook stroming, verlichting, en toegevingen

Dank je voor jouw reactie.
Al het koraal zit al maanden in de bak. Ik ververs iedere week ongeveer 7 a 8 liter water en maak de bak schoon.

Wat doet zo'n spons op de euphyllia?
Kan dit kwaad en moet die eraf?
 
Op je hystrix ziet het er uit als stn/rtn. Waarschijnlijk ga je deze stukken verliezen. Hoe lang draaide je bak al? En hoe stabiel zijn je water waardes? Maw welke meet frequentie heb je en wat waren de afgelopen 2 a 3 waarden.
 
Dank je voor jouw reactie.
Al het koraal zit al maanden in de bak. Ik ververs iedere week ongeveer 7 a 8 liter water en maak de bak schoon.
Een aquarium is een delicaat evenwicht tussen kwaliteit en kwantiteit. Veel stroming is niet per se goede stroming, veel licht is niet per se goed licht et cetera.
Als alle andere koralen het prima (blijven) doen blijft het gissen waarom de Seriatopora net de boot missen. Aangezien je LPS het meer dan prima doet zou ik me niet al te druk hierover maken.
Nitraat en fosfaat staan wel erg scherp, dus misschien iets meer voeren (is vervuiling), of iets minder agressief afschuimen zou een oplossing kunnen zijn. Maar hier zou ik terughoudend in zijn en goed de vinger aan de pols houden. Voor je het weet knallen de algen uit je bak.
Daarbij neem ik aan dat je voor de AI HD Prime een geschikt lichtprogramma hebt gekozen dat past bij je koraalkeuze (als zoiets uberhaupt al bestaat).

Wat doet zo'n spons op de euphyllia?
Kan dit kwaad en moet die eraf?
Sponzen groeien op een vaste ondergrond. Een koraalskelet zoals in dit geval de Euphyllia is zo'n vaste ondergrond.
Het betreft een niet-fotosynthetische spons, dus heeft geen behoefte aan licht. Daarom is een plaats onder de tentakelkroon meer dan prima.
Kan in principe geen kwaad, sponzen netelen niet. Maar ik zou het wel in de gaten houden. Mocht de spons een groeispurt krijgen dan kan het de Euphyllia-poliep overgroeien.
Bij mij groeide deze spons onder een overhangend stuk steen.
(Mocht je ooit hierin gaan snijden, dan heb ik wel interesse, vind hem namelijk erg decoratief.)
 
Op je hystrix ziet het er uit als stn/rtn. Waarschijnlijk ga je deze stukken verliezen. Hoe lang draaide je bak al? En hoe stabiel zijn je water waardes? Maw welke meet frequentie heb je en wat waren de afgelopen 2 a 3 waarden.

Bak gestart net na afgelopen Kerst.
Waardes zijn stabiel geweest de afgelopen maanden en ik meet deze iedere 2 weken.
Heb de afgelopen 5 a 6 maanden niets aan de inhoud aangepast afgezien van de toevoeging van een zeester en 2 garnalen.
Heb bijna geen alg afgezien van een beetje aanslag op de ruiten.
 
Een aquarium is een delicaat evenwicht tussen kwaliteit en kwantiteit. Veel stroming is niet per se goede stroming, veel licht is niet per se goed licht et cetera.
Als alle andere koralen het prima (blijven) doen blijft het gissen waarom de Seriatopora net de boot missen. Aangezien je LPS het meer dan prima doet zou ik me niet al te druk hierover maken.
Nitraat en fosfaat staan wel erg scherp, dus misschien iets meer voeren (is vervuiling), of iets minder agressief afschuimen zou een oplossing kunnen zijn. Maar hier zou ik terughoudend in zijn en goed de vinger aan de pols houden. Voor je het weet knallen de algen uit je bak.
Daarbij neem ik aan dat je voor de AI HD Prime een geschikt lichtprogramma hebt gekozen dat past bij je koraalkeuze (als zoiets uberhaupt al bestaat).


Sponzen groeien op een vaste ondergrond. Een koraalskelet zoals in dit geval de Euphyllia is zo'n vaste ondergrond.
Het betreft een niet-fotosynthetische spons, dus heeft geen behoefte aan licht. Daarom is een plaats onder de tentakelkroon meer dan prima.
Kan in principe geen kwaad, sponzen netelen niet. Maar ik zou het wel in de gaten houden. Mocht de spons een groeispurt krijgen dan kan het de Euphyllia-poliep overgroeien.
Bij mij groeide deze spons onder een overhangend stuk steen.
(Mocht je ooit hierin gaan snijden, dan heb ik wel interesse, vind hem namelijk erg decoratief.)


Ik gebruik al maanden hetzelfde licht AI Prime schema van Leon Tan. Heb deze licht aangepast, maar de basis is hetzelfde.

Dit weekend ga ik wee reen grote schoonmaak doen met een iets grotere waterwissel. Zal daarna de waardes iets vaker meten.

Ik laat weten als ik in de spons ga snijden.
Voor nu is de groei acceptabel, maar ik hou in de gaten of dit niet teveel in de buurt van de koppen komt of de groei van nieuwe toppen tegen gaat.
 
Zijn dit je eerst sps koralen en hoe lang staan ze? Daarnaast is stabiel relatief zeker met water wisselen. Gebruik je ook toevoegingen?
 
Zijn dit je eerst sps koralen en hoe lang staan ze? Daarnaast is stabiel relatief zeker met water wisselen. Gebruik je ook toevoegingen?

Deze 2 koralen staan al in de bak sinds februari/maart. Waren 1 van de eerste toevoegingen.
Ik voeg iedere week na de waterwissel een beetje calcium toe. Als ik dat niet doe dan blijft dit wat onder de 400.
 
Ga je dan in een week van 450 naar 400 ppm omdan in een keer het aan te vullen naar 450. Dan kan ik me voorstellen dat de fluctuaties te groot zijn. Advies is dan bijvoorbeeld een doseerpomp. Als dat het ook niet is kan je een icp test overwegen.

Had ook ooit van dezelfde problemen. Bleek toen een te laag kalium en jodide te zijn. Waarschijnlijk is het bij jou niet kalium gezien de waterverversingen. Mogelijk zijn enkele andere micro nutriënten niet aanwezig in je zout (jodide kan er een van zijn)
 
Ga je dan in een week van 450 naar 400 ppm omdan in een keer het aan te vullen naar 450. Dan kan ik me voorstellen dat de fluctuaties te groot zijn. Advies is dan bijvoorbeeld een doseerpomp. Als dat het ook niet is kan je een icp test overwegen.

Had ook ooit van dezelfde problemen. Bleek toen een te laag kalium en jodide te zijn. Waarschijnlijk is het bij jou niet kalium gezien de waterverversingen. Mogelijk zijn enkele andere micro nutriënten niet aanwezig in je zout (jodide kan er een van zijn)
Bedankt voor de feedback. Zal dit weekend een jodide test halen.
Gelijkmatiger doseren van CA moet ik dan ook eens naar kijken, want dit lijkt nu al een tijd structureel nodig te zijn. Dit doe ik overigens al maanden dus lijkt niet de oorzaak van het probleem met de 2 koralen te zijn.
 
Jodide test heeft geen zin in zeewater.

En als langzaam gaat en je niet iets in eens hebt veranderd (meer of minder licht) lijkt het op langzaam opraken van iets te lijken. (kalium test heeft wel zin)
 
BC520266-533E-4A17-9CD2-5278E299AE37.jpeg
En of sponzen decoratief kunnen zijn :)
Alleen moeten ze vanzelf komen
De sponzen die ik gekocht heb blauwe en tijgerspons die waren geen lang leven beschoren
 
Mooi zeg, jammer dat je die niet echt kan stekken.

Sponzen kun je prima stekken. Probleem is dat je ze niet zomaar overal kunt plaatsen. Ze moeten echt zichzelf kunnen inrichten en vormen naar locatie specifieke stromingsomstandigheden.
 
Heb tijdje geleden bij enkele koralen hetzelfde probleem gehad. Na een labotest bleek er een groot tekort te zijn aan allerlei sporenelementen en een veel te laag nitraat ( was bijna niet meetbaar met eigen test ). volgens labotest was nitraat 1,4.
Ik ben dan gecontroleerd nitraat+ gaan toevoegen en de nitraat naar iets meer dan 5 gebracht. Nu staat alles prachtig in de poliepen en met mooie diepe kleuren.
Een goede maatstaf( vind ik voor mezelf ) is de "groene" aanslag op de ruiten. Die moet er om de andere dag zijn. Dit zijn dezelfde algjes als in je koralen.
Als ze niet op je ruiten zitten, zullen ze ook geen voeding genoeg hebben om zich in je koralen te huisvesten.
 
Bedankt voor jouw reactie. Interessant dat je dit zegt over de aanslag op de ruiten. De periode dat de 2 koralen dood gingen had ik geen enkele aanslag op de ramen. De hele bak was volledig helder en schoon. Had de 2 koralen verwijderd, een grote waterwissel gedaan en de hele sump heel goed schoongemaakt. Het probleem is denk ik weg en ik heb nu ook weer wat aanslag op de ruiten. Niet veel, maar wel iets om iedere 2 a 3 dagen een sponsje overheen te halen. Dit had ik ervoor ook.
 
Bovenaan