Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat voor alg is dit?

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Zoals de titel zegt:

Wat voor alg is dit en hoe kom ik ervanaf. Zit op het glas en stenen. Zijn op het glas soort bolletjes met veertjes. De stenen worden ermee bedekt met een dun laagje waardoor het lijkt alsof er een dun laagje veertjes opzitten. Ook de anderwand en pompen raken ermee bedekt. De zandbodem is helemaal schoon n heeft er geen last van.


Waterwaardes want daar gaat vast om gevraagd worden:

No3: <1,0
Po4: <0,03
Kh 8,7
Magnesium 1280
Ca 420
 

Bijlagen

  • 2B015E3F-E57C-4E92-A04A-C84A82E1FC1A.jpeg
    2B015E3F-E57C-4E92-A04A-C84A82E1FC1A.jpeg
    134,1 KB · Weergaven: 142
  • 52A7B507-29F1-4573-AE72-B1027B565D97.jpeg
    52A7B507-29F1-4573-AE72-B1027B565D97.jpeg
    85,6 KB · Weergaven: 144
  • 6C01BFE7-72BC-498A-823E-2E19FB02EEA1.jpeg
    6C01BFE7-72BC-498A-823E-2E19FB02EEA1.jpeg
    94,3 KB · Weergaven: 135
  • 5472BEBC-673A-47E0-95B4-FC7E4AD6EEA9.jpeg
    5472BEBC-673A-47E0-95B4-FC7E4AD6EEA9.jpeg
    151,7 KB · Weergaven: 135
Ik ken het wel heb het hier ook een tijdje gehad. Weet ook niet precies wat het is of hoe het weggegaan is.

Wat ik heb draaien is:
Constant hoog actief kool en diakat b
Natte afschuiming
Uv filter

Sindsdien is het wel weg, geen idee wat het uiteindelijk de das heeft omgedaan
 
Vreemd.. Ik heb ook al van alles geprobeerd en het 'terroriseert' nu wel een te lange tijd de bak. Black-outs in combi met dinoX, Actief kool werken allemaal niet.
Heb alleen geen UV. Dus misschien dat proberen?

Is dit bryopsis? Of heeft het geen zin om dit te gaan behandelen met fluconazol?
 
Bryopsis is toch altijd groen? En heeft een soort waaiers (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)

En dan nog hetvolgende puntje, zie maar eens aan flunonazol te komen (voor een normale prijs)
 
Bryopsis is toch altijd groen? En heeft een soort waaiers (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)

En dan nog hetvolgende puntje, zie maar eens aan flunonazol te komen (voor een normale prijs)

Ja het heeft soort waaiers. En waait dus ook soms door de bak en verspreid zich zo denk ik.

Ja omdat het zo moeilijk te bestrijden is dacht ik aan bryopsis omdat mensen daar last van hebben. Fluconazol is idd lastig aan te komen heb ik gemerkt
 
Als je een microscoop heb kan je t daar eens onderleggen en vergelijken met wat foto’s van internet. Er is iig een topic op rtr waarin alle soorten staan met foto
 
Net terug van vakantie en na de raampjes schoongemaakt te hebben even bekeken hoe de algen erbij staan na een week niet in de bak gezeten te hebben.

De alg is nog steeds ruim aanwezig:

Iemand een idee wat dit dus is? Of is het gewoon bak leeg halen en opnieuw beginnen..



Verder ook wat last van rode en groene (denk ik?) cyano maar dat zal denk ik komen door de warmte de temperatuur in de bak is gestegen omdat ik er niet was.

En nog bryopsis aanwezig denk ik.

Dus veeel algen ondanks lage waardes toen ik weg ging dan en genoeg export methodes:

- refugium (met cheato)
- skimmer deltec 1531


Iemand die raad weet?
 

Bijlagen

  • 3153E3D4-45D4-40AE-BD3B-D51BD63DBFD5.jpeg
    3153E3D4-45D4-40AE-BD3B-D51BD63DBFD5.jpeg
    215,2 KB · Weergaven: 84
  • E45EC283-ADF9-4FE6-9DDA-20E6F4C41BBC.jpeg
    E45EC283-ADF9-4FE6-9DDA-20E6F4C41BBC.jpeg
    171 KB · Weergaven: 88
  • 00FC0E60-79C9-45A2-BB93-CB91F209BC3D.jpeg
    00FC0E60-79C9-45A2-BB93-CB91F209BC3D.jpeg
    133,2 KB · Weergaven: 85
Dat lijkt idd heel veel op bryposis. Dramatisch om van af te komen zoals je zelf ook al ondervonden heb. Fluconazol blijkt goed te helpen, zou is contact opnemen met een dierenarts of je er via hem aan kan komen.

Op je achterwand is het echt wat anders als je het mij vraagt.
 
Jaa precies. Heb helaas geen contact met een dierenarts. Maar zou een UV-filter helpen tegen dit probleem?

Of ik het beter de bak leeg te halen.. de stenen schoon te poetsen en dan de bak opnieuw te vullen. maar dit zou waarschijnlijk weinig uithalen omdat er besmetting kan zijn met sporen die in het zand blijven etc etc?

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
 
Mogelijk wel wat maar maar geheel voorkomen zal je t niet meer nu je t al in je bak heb. Miss zal het dan niet/nauwelijks verder groeien.
Maar kan je niet gewoon een dierenarts in de omgeving bellen?

Helemaal leeghalen zou ik niet doen
 
De kh schommelt al rond de 9, moet deze dan nog hoger?

No3 en po4 zijn onmeetbaar met hanna checker en salifert.

Heb 2x maxpect gyre 130 erin hangen dus denk dat er overal genoeg stroming komt. Zie nergens echt vuil neerslaan.

Kan mij vrij weinig bedenken wat ik nog kan veranderen. Op UV gebruik of fluconazol na dan.. jullie?
 
UV doet niets, de alg komt niet door de uv-filter heen, maar verspreid zich in de bak.
De alg groeit en neemt daarmee no3 en po4 op. Daardoor meet je niets.
KH opvoeren naar 11, toevoegen van een koolstofbron (suiker, azijn, wodka of een commercieel merk) (lees je wel even in, zoek op dit forum, het wemelt er van info over) en je afschuimer goed nat afstellen.
Verder... Geduld....
 
Het lijkt me geen byropsis. Dat zag er namelijk zo uit voor ik fluconazole gebruikt heb.
 

Bijlagen

  • _20180508_204932.JPG
    _20180508_204932.JPG
    239,7 KB · Weergaven: 44
Hoe staat het er nu mee met de algen en wat heb je er tegen gedaan?

Ik heb veel schoon gemaakt en filterwatten (2-5 dagen) om de stromingspompen bevestigd als powerfilter. In combinatie met 3 dokters lijkt het redelijk in de hand te houden nu. Bij Jou?
 
Hoe staat het er nu mee met de algen en wat heb je er tegen gedaan?

Ik heb veel schoon gemaakt en filterwatten (2-5 dagen) om de stromingspompen bevestigd als powerfilter. In combinatie met 3 dokters lijkt het redelijk in de hand te houden nu. Bij Jou?


Inmiddels zijn alle algen zo goed als weg. Ik kreeg het eerst niet onder controle en heb gebruik gemaakt van een dosis fluconazol. Binnen 2 weken werd de bak schoner en schoner. Vervolgens het opruimploegje versterkt met 10 slakken. En de bak is tot op heden mooi schoon gebleven.
 
Inmiddels zijn alle algen zo goed als weg. Ik kreeg het eerst niet onder controle en heb gebruik gemaakt van een dosis fluconazol. Binnen 2 weken werd de bak schoner en schoner. Vervolgens het opruimploegje versterkt met 10 slakken. En de bak is tot op heden mooi schoon gebleven.

Kijk, dat is mooi!
Hoe ben je aan de Fluconazol gekomen? Moet je nog ergens rekening mee houden als je dat middel gebruikt? Gaat bijv. de schuimer ‘overkoken’ of ander soort gekkigheid?
 
Bovenaan