Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is dit ?

Invidia

ZeewaterForum lid
Hallo, wat is dit op die buis ? Is zeer hard, is dit schadelijk.
Zit ook onderaan op de euphyllias.

Alvast bedankt.

PXL_20250603_114825552.MP.jpg

Hallo, wat is dit op die buis ? Is zeer hard, is dit schadelijk.
Zit ook onderaan op de euphyllias.

Alvast bedankt.

Bekijk bijlage 653875
kunnen vermitted snails zijn , heb je er dunne vangdraden uit zien komen?.
Als het deze zijn dan kunnen die wel vervelend zijn , irriterend voor koraal en groeien/vermeerderen best wel als een malle , dus verwijderen.
Als het kokerwormen zijn dan valt 't wel mee en zou ik t laten zitten.

kunnen vermitted snails zijn.

Dat klopt wel ja. Dit zijn duidelijk vermitted snails.
Niet ernstig perse. Ik zou ze in je display kapot drukken met een schroevendraaier. Als er her en der wat zitten is dat prima bij te houden.
Het zou een plaag kunnen worden maar gezien je deze foto van je buizen post geloof ik niet dat je er heel veel in je display hebt. Anders was je er wel eerder achter gekomen.

Als je er wel echt last van gaat krijgen in je display dan roep maar. Ik heb zelf wel een plaag.

Aanvullend op bovenstaande:

Vermited snails voeden zich met (neergeslagen) vuil, wat ze met hun vangdraden oppikken. (Uit water maar ook van de stenen)
Leven er veel vermited snails in je aquarium, raad ik je aan om de stroming en filtering na te lopen.
Indien er geen (zweef) vuil meer beschikbaar is, neem de populatie vanzelf af.

Ook van een medewerker van Reef Corner geleerd dat poetsgarnalen de vangdraden van de vermited snails door knippen, waardoor ze verhongeren.

Als het goed is zouden bijenslakken ze ook in toom kunnen houden. Bij mij is het onder controle gekomen na het bijplaatsen hiervan.
Heb er wel flink wat weg/kapot gemaakt met een schroevendraaier vooraf.

Ik heb dit helaas ook, mijn hele bak zit er vol mee. Inmiddels alles geprobeerd maar zonder resultaat.

Dit is echt een boosdoener waar ik op termijn de hobby gaat stoppen. Ik wordt er gek van.

Sinds ik bijenslakken heb zijn het er minder, of het hieraan ligt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Minder zweefvuil helpt ook tegen het uitbreiden.

Ik heb dit helaas ook, mijn hele bak zit er vol mee. Inmiddels alles geprobeerd maar zonder resultaat.

Dit is echt een boosdoener waar ik op termijn de hobby gaat stoppen. Ik wordt er gek van.

Dan is er toch echt iets wat de groei van deze diertjes bevordert. Waarschijnlijk het voerregime. Volgends mij zitten ze in elke bak trouwens. Heb je foto's van hoe erg het is?

Heb je een fleece filter ?

Zo ja, rol vervangen voor een rol met de grootste dichtheid die je kunt vinden.
Je moet ze echt uithongeren.
Mijn pincet sloopte ze destijds maar die deed wel meer vreemde dingen 😄

Inmiddels alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Zou je eens willen delen wat je allemaal ondernomen hebt om de vermited snails te bestrijden?
En misschien een paar foto's van je aquarium + techniek?

Had er in een vorige bak ook een ernstige plaag mee, maar uiteindelijk toch van ze gewonnen.

IMG_8765.jpeg
IMG_8764.jpeg
- ik heb ze dichtgeplakt
- Ik heb ze ersf gepikt met schroevendraaier
- Lange tijd heel gericht alleen de vissen gevoerd.

Ik kan gewoon niet van ze winnen.
100 weghalen volgende dag 200 erbij.

Dat is inderdaad wel een aardige populatie.

Het je dagboek even vluchtig doorgenomen, maar kan er niet echt een actueel overzicht uit halen van wat voor techniek exact je allemaal hebt draaien.
Zo ook niet de wijze van stroming. (werveling / gyre / combinatie)

Misschien geeft het wel een vertekend beeld omdat je bijvoorbeeld tijdens het maken van de foto's de pompen uit zet, maar als ik naar de foto's kijk, dan lijkt het dat er relatief weinig stroming in de bak zit.
Je kenia (achtige) leder links staat op 9 van de 10 foto's allemaal rechtop en de leder rechts lijkt in de stroming wat mee naar achter te hangen.

Indien je niet voldoende stroming in je bak zelf hebt, maar ook naar de sump, dan blijft het merendeel van het vuil in de bak. (en is dus voeding voor vermited snails)
De stromingspompen moeten o.a. er voor zorgen dat het vuil niet op / onder / achter de stenen neerslaat
De opvoerpomp zorgt er voor dat het water met vuil in je fleecefilter terecht komt.

Naast de capaciteit van zowel de stromings- als ook de opvoerpomp, is ook de richting van de uitstroom van groot belang. Als de uitroomopeningen allemaal dezelfde kant op gericht staan, krijg je wel een krachtige stroming, maar met veel kans op dode hoeken.

Iets wat ik in je dagboek tegenkwam en misschien ook een reden waarom ze zo goed gedijen in je bak:
Grote kans dat vermited snails zich ook met gedoseerd plankton voeden.

Laatst bewerkt:
Hierzo een quasi gelijkaardige ‘infectie’ toch wel onder controle gekregen, dus niet te snel wanhopen.
Dingen blijven uitproberen waar je verder niet veel kwaad mee doet en kalmte bewaren. Ik lees hier bv een poetsgarnaal zinvol kan zijn…
Dit zijn overigens de ‘dunne’ variant. Die zijn veel minder problematisch dan de dikkere, die dikke maken hele webben en kan je best 1 voor 1 weghalen of dichtplakken. Hier kan je niet aan beginnen, maar ik geloof ook niet dat dat moet.
Stroming en filtratie verbeteren heeft mij veel geholpen. En ik denk dat ook het zesstreep lipvisje, maar daar moet je wel eventjes over bezinnen, want die kunnen behoorlijk dominant worden.
Die bijenslakjes kan je ook proberen, maar bij mij overleven deze niet.

Back
Bovenaan