Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat gebeurd er hier

Erik's Reef

Senior Forumlid
Vrijdagavond zie ik twee zwarte plekken +- 2 cm op de sinularia, ze lietten zich goed afborstelen met een tandenborstel. Maar toen ik gisteren van mijn werk kwam zag ik dit.
 
Als je afborsteld, zie je dan ook beschadiging aan het dier zelf ?
Indien, ja, kan je er van uitgaan dat het dier aan het afsterven is.

Ik kan natuurlijk niet achter het linkse deel van de dier zien, maar als dat niet aangestast is zou ik dat deel er vanaf halen, en het op een ander steentje zetten.

Zelfs als er onder de vlekken geen aantasting zit, zou ik toch voor alle veiligheid het dier splitsen. Dan hou je hopelijk toch mistens 1 deel over.
 

Bijlagen

  • PICT3724.JPG
    PICT3724.JPG
    55,2 KB · Weergaven: 348
Ik had alle gezonde delen bewaard en in de sump gelegd, toen ik gisteren van mijn werk kwam was het weer het zelfde, op vier van de acht overgebleven stekken was er weer een zwarte korst op gekomen. ik heb ze dan maar weer ingekort en een betadine badje gegeven en op nieuw gestekt. Tot nu blijven ze nog zuiver en staan ook open in de sump. Ik heb mijn handen met een handenborstel moeten afschuren om het zwart van mijn vingers af te krijgen, en ze zijn nog niet zuiver. Als of ik met zwarte verf gewerkt heb.?. Wie weet wat het kan zijn, ik heb het onder de microscoop gelegd maar kan geen bacteriën ontdekken. Gr. Erik
 
Op de foto onder links,....is dit een anemoon ?
 
Neen , een heliofungia. ik denk niet dat ze geneteld is, de zwarte plekjes waar mee het begonen is waren een heel stuk hoger op de sinularia. ik heb de vermoeden dat het van de stofdeeltjes van de fosfaatbinder is gekomen, het water wat uit de sinularia kwam was bruin rood. Vermoedelijk een ijzer vergiftiging, en dat ze daar van aan het afsterven is. Ik weet het niet , het zijn maar vermoedens. Gr. Erik
Peter zei:
Op de foto onder links,....is dit een anemoon ?
 
Wát het is geen idee maar mijn suggestie is om het in ieder geval helemaal schoon te borstelen dan wel weg te snijden. Leders hebben en groot herstelvermogen vanaf gezond "vlees" om het zo maar te noemen. Flink in de stroming zetten en het komt meestal wel weer goed.

Rotte of aangestaste plekken gaan meestal gewoon door tot je niets meer overhoudt.

Ooit en tip gekregen om van de vies lucht van je hand af te komen: Insmeren met gewone mosterd, lekker wassen ermee en daarna met zeep. Scheelt echt stukken.
Gr Jan
 
Allemaal bedankt voor de tips, het verder afsterven is gestopt. Er is niets meer zwart geworden en de stekken zijn nu slijm aan het afgooien. Misschien toch een slak ? die door het betadine badje er van afgekomen is. Ik heb er ook niet zo opgelet als er een slak op zat omdat het een zwarte korst was, en in het water waar ik ze in gedompeld heb was heel donker bruin geworden en niets meer in te zien. Hoppelijk ben ik er van af, ik zou het jammer vinden voor deze zeldzame sinularia. Gr. Erik
 
Zeg nu je er toch stekjes van gemaakt heb, doe je er niet een weg?
 
Als er eind van de week nog iets over blijft dan doe ik enkele stekjes weg, maar het duurt lang eer ze vast op een steen gegroeid zijn. De laatste keer toen ik getekt heb zijn er maar drie stekken van de 8 op een steen blijven zitten.

Gr. Erik

Swing zei:
Zeg nu je er toch stekjes van gemaakt heb, doe je er niet een weg?
 
Bovenaan