Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wanneer fosfaat toevoegen?

S_dennis

ZeewaterForum gebruiker
Mijn fosfaat waarde is altijd erg laag, de laatste drie Triton testen allemaal 0.02. Zelf meet ik dan 0.04-0.08 met RedSea.

Op dit moment lijkt de waarde nog wat lager dan normaal met de Redsea test.

Ik filter over Rowaphos om mijn aluminium en silicaat te verlagen.

Met name mijn sps doet het momenteel slecht, weinig kleur, minder poliep expantie, geen groei.

Nadat ik eerder mijn nitraat wat heb verhoogd tot 5 is mijn lps/zachtere koraal het juist beter gaan doen. Xenia, Keniaboom, buttons, pally's groeien en kleuren goed.

Kan dit te verklaren zijn door een te laag fosfaat? Is het slim om dit te gaan toevoegen?
 
Rowaphos verlaagt met name ook je fosfaat. Algen en dus ook de zoöxanthellen in je koralen hebben dat ook nodig. Bij gebrek kunnen je koralen bleken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
En wat zou je dan het beste kunnen toevoegen?

ik kan bijvoorbeeld mijn rowaphos er nu niet uithalen omdat het silicaat in mijn steen is gaan zitten. Osmose meet 0. Maar aquarium 0,4.

Mijn fosfaat is bij tritontest op 0,00 uitgekomen.
 
Dan is het vrij simpel. Aanslag op het steen dan maar. Vind de welzijn van mijn koralen vele malen belangrijker.
 
Rowaphos eruit en kijken of je PO4 hoger wordt.
Dino aanpakken met powerfilter. check je DI filter. Mogelijk is deze al verzadigd.

Als gedurende enige weken po4 te laag blijft kan je alsnog gaan toevoegen.

Happy Reefing, GlennF.

Als je abrupt stopt met Rhowapos dan zou ik wel je fosfaat meerdere malen per week gaan meten .
Het kan zo maar gebeuren dat ie omhoog knalt , en dat wil je denk ik ook niet.:eek:
Grtz Jack
 
Dan is het vrij simpel. Aanslag op het steen dan maar. Vind de welzijn van mijn koralen vele malen belangrijker.

Wijze keus.
En het is niet altijd zo zwart/wit.
Soms is een midden weg de oplossing.
Dus altijd kijken hoe de situatie zich ontwikkeld en daarop verdere actie...

Probeer eens wat nexicaanse turbo slakken erbij en mischien dat een ctenochatus dokter een positieve wending eraan kan geven .

Happy Reefing, GlennF.
 
De slakken en zeesterren die ik ook nog moet halen zullen dan denk ik pas na mijn vakantie worden. Gezien het feit dat ik over 3 weken even wegga, lijkt me dat verstandiger.
 
De slakken en zeesterren die ik ook nog moet halen zullen dan denk ik pas na mijn vakantie worden. Gezien het feit dat ik over 3 weken even wegga, lijkt me dat verstandiger.
Deze dieren hebben geen boodschap aan je afwezigheid. Ze blijven vrolijk opruimen in je afwezigheid

Oh ja... het is nooit slim om openbare media aan te geven dan je niet thuis bent.

Leden van een bepaalde gilde zoeken steeds naar buitenkansjes......

Happy Reefing, GlennF.
 
Daar heb je ook een goed punt. Ga ik ze van de week even halen (als de winkel ze heeft uiteraard).

Is ook zo! Gelukkig is mijn huis volledig bezet gezien ik mijn aquarium niet achter wil laten.
 
Ik heb mijn GFO verwijderd, ik hoop dat het fosfaat wat gaat stijgen. Eerder gebruikte ik nooit gfo, ook toen nooit boven de 0.02 geweest bij Triton. Ik ben dus niet heel bang voor het doorschieten, zal 2x per week gaan meten.
Is het logisch dat mijn lps het goed blijven doen en juist de sps last heeft van een te laag fosfaat?
 
Ik heb mijn GFO verwijderd, ik hoop dat het fosfaat wat gaat stijgen. Eerder gebruikte ik nooit gfo, ook toen nooit boven de 0.02 geweest bij Triton. Ik ben dus niet heel bang voor het doorschieten, zal 2x per week gaan meten.
Is het logisch dat mijn lps het goed blijven doen en juist de sps last heeft van een te laag fosfaat?
Lps heeft veel vlees en reserve.
Het aftakel process van lps gaat over maanden tot een jaar.
Bij sps kan dat in weken/maanden.

Lps reageert eerder op nitraat.
Sps eerder op fosfaat.

Uiteraard is dit "mijn" generale gedachte, want er zijn altijd uitzonderingen.

Happy Reefing, GlennF.
 
Bedankt voor de uitleg Glenn.
Mijn fosfaat is nu strak 0......
Nitraat loopt iets op tot ongeveer 10, ik vermoed dat dit minder snel wordt afgebroken omdat er geen fosfaat beschikbaar is.
Dinsdag is de winkel hier weer open, indien ik dan nog 0 meet voeg ik denk ik maar 0.04 voor mijn aquarium toe aan het bijvulvat voor osmosewater. Dan zou het gedurende ongeveer 1.5 dag beschikbaar worden gesteld.

Zojuist naast de Redsea test ook met Colombo getest, geen spoortje blauw te herkennen. Het was eerder wat geel achtig.
 
Hoe zit het met de aanslag op jouw ruiten?
Zolang die groen worden geen fosfaat toevoegen...
 
Bedankt voor de uitleg Glenn.
Mijn fosfaat is nu strak 0......
Nitraat loopt iets op tot ongeveer 10, ik vermoed dat dit minder snel wordt afgebroken omdat er geen fosfaat beschikbaar is.
Dinsdag is de winkel hier weer open, indien ik dan nog 0 meet voeg ik denk ik maar 0.04 voor mijn aquarium toe aan het bijvulvat voor osmosewater. Dan zou het gedurende ongeveer 1.5 dag beschikbaar worden gesteld.

Zojuist naast de Redsea test ook met Colombo getest, geen spoortje blauw te herkennen. Het was eerder wat geel achtig.

Herkenbaar..... po4 nul > no3 omhoog.
In het verleden werd men er gek van en zich maar afvragen waarom nitraat met biopellets/vodka methode maar niet omlaag ging. Intussen stevig over kilo's GFO blijven filteren met als eindresultaat een crash.

Lees hier hoe je ermee omgaat:
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=390.msg791.msg#791



Happy Reefing, GlennF.
 
Bovenaan