Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waarom blijf ik problemen houden met deze koralen

Kan je hier wat meer over vertellen?
Wat heb je gedaan en hoe reageerde je bak hierop?
Waarop baseer je dat het ook “goede” bacteriën dood?

Ik heb het zelf enkele weken geleden gebruikt met goed resultaat en zonder merkbaar effect op groei/kleur/pe/vissen/waterwaardes ed

Dat is weer een voorbeeld dat het bij de een wel werkt en bij de ander niet.
 
Bedankt voor de reacties weer. Het belangrijkste vind ik nu dat de bak weer stabiel wordt en dat de koralen ook weer blij worden, op dit moment lijkt het tegenovergestelde waar te zijn. Maar misschien lag dit ook aan de flap die door het toedienen van no3 / po4 steeds erger werd.

De bak is nu uit balans en herstellende van de flap. Vanmiddag doe ik een grote waterwissel om de chemiclean behandeling af te ronden. Als ik het goed begrijp zijn er sommige die zeggen dat ik gewoon door moet gaan met wat ik doe met het toevoegen van; EZ-Carbon, No3 (blijft nu stabiel) en Po4, maar zo zijn er ook die denken dat het toevoegen van deze middelen zinloos is omdat het één de ander opheft.

Alle verschillende meningen maakt de keuze voor wat ik moet doen wel een beetje lastig. Zou de 'middenweg' misschien een optie zijn?
  • EZ-Carbon op minimaal zetten en vervolgens hiermee Po4 en No3 op pijl houden. Mijn Po4 en No3 is eerder te laag dan te hoog, dus ik gebruik EZ-Carbon niet voor verlaging van deze waardes

Wanneer ik nu gewoon door ga met het doseren van Po4 en No3 komt de flap dan ook niet weer terug?
 
Als je stopt met toevoegen van carbon, heb je de toevoegingen van no3 en po4 niet meer nodig. Deze komen als afvalstoffen van de vissen in het water.
De flap gebruikt dit ook (het is immers een bacterie).

Je hebt een onbalansje in je zeewater naar een giga onbalans om laten slaan door die DSR-troep.
Het is leuk spul als je weet waar je mee bezig bent, maar blindelings een excel formuliertje volgen leid altijd tot problemen als er zich iets voordoet wat niet standaard is (in jou geval de slechte groei van lps).

Echt, geloof me (en met mij vele anderen die hun vingers niet meer willen branden omdat er drie letters in dit topic staan), je kan veel simpeler je aquarium houden.
Ik draai al jaren op kraanwater, voeg geen po4 of no3 toe en al jaren geen koolstofbron nodig gehad..
Ik probeer je te helpen, zonder er zelf wat aan te winnen.. dat is bij Mister DSR een andere zaak..
 
Misschien moet je idd eerst terug naar de basis zonder die toevoegingen. Dus alleen de basiszaken doen en verder de bak ook de nodige rust gunnen. Met dit soort onbalans zal het echt de nodige tijd kosten voordat je de stijgende lijn weer te pakken heeft.

Van mij zul je geen verwijten horen over de gebruikte producten, want het is mijn optiek zeker geen troep! Maar Patrick heeft wel gelijk dat je door je verschillende acties een kleine onbalans uit de hand hebt laten lopen. De weg omhoog vinden is lastig, maar geef het de tijd!
 
als je het overzicht kwijt bent dan zou ik voor een hele flinke WW gaan! ook ik heb chemiclean gebruikt en spul werkt super!

Dus idd terug naar de basis. flinke WW ca 75% na gebruik chemiclean en dan rust! DSR principe werkt prima maar als je het te lastig vindt om een balans te vinden ga dan terug naar de basis!
 
Als je stopt met toevoegen van carbon, heb je de toevoegingen van no3 en po4 niet meer nodig. Deze komen als afvalstoffen van de vissen in het water.
De flap gebruikt dit ook (het is immers een bacterie).

Je hebt een onbalansje in je zeewater naar een giga onbalans om laten slaan door die DSR-troep.
Het is leuk spul als je weet waar je mee bezig bent, maar blindelings een excel formuliertje volgen leid altijd tot problemen als er zich iets voordoet wat niet standaard is (in jou geval de slechte groei van lps).

Echt, geloof me (en met mij vele anderen die hun vingers niet meer willen branden omdat er drie letters in dit topic staan), je kan veel simpeler je aquarium houden.
Ik draai al jaren op kraanwater, voeg geen po4 of no3 toe en al jaren geen koolstofbron nodig gehad..
Ik probeer je te helpen, zonder er zelf wat aan te winnen.. dat is bij Mister DSR een andere zaak..


Duidelijk. Denk dat een groot deel van de problemen ook aan mezelf te wijten is omdat ik de methode misschien niet helemaal juist toepas. Maar qua waterwaardes doe ik het exact zo als in de sheet, ze zijn nu dus ook geruime tijd al netjes op pijl. Maar als je dan ziet dat het hierdoor eigenlijk alleen maar bergafwaarts gaat, ja dan is het moeilijk om hieraan vast te houden. Buiten het feit dat koraal niet goedkoop is, is het ook niet leuk om te zien dat het eronderdoor gaat.

Het best is nu waarschijnlijk inderdaad om weer even terug te gaan naar de basis, 75% waterwissel wordt vandaag een beetje veel maar doe ik ieder geval straks alvast 20%.

Door de chemiclean is overigens alle groen flap verdwenen, dit is echt wonderspul!
 
Zeeland is best groot, Neeltje Jans is voor mij ook nog een uur rijden. Oosterschelde is wel vlakbij en volgens mij is dit water ook prima, ben er in ieder geval mee gestart zonder problemen.

Zo zag heel de bak eruit
flap.jpg


48 uur na het toedienen van Chemiclean. Koralen hebben er niets van gemerkt, of de bacteriepopulatie er blij mee is weet ik niet want die kan ik niet zien.wegflap.jpg
 
Hmmm ... Zie ook een mogelijk probleem van je LPS...

Op de 'after' foto zag ik opeens een stekje buttons, die op de 'before' een stuk naar achteren stond.
Op die plek staat nu een purple-tip anemoon.

Als die zo aan de wandel is, kan die goed je lps netelen (of netelstoffen afgeven aan het water waar de lps weer last van heeft..)
 
Hmmm ... Zie ook een mogelijk probleem van je LPS...

Op de 'after' foto zag ik opeens een stekje buttons, die op de 'before' een stuk naar achteren stond.
Op die plek staat nu een purple-tip anemoon.

Als die zo aan de wandel is, kan die goed je lps netelen (of netelstoffen afgeven aan het water waar de lps weer last van heeft..)

Die anemoon is sinds kort aan de wandel, denk dat die ook van slag was. Vond het eigenlijk wel leuk omdat je hem nu ziet, eerst zat hij continue aan de achterkant van de bak:). Netelstoffen afgeven zou wel kunnen, maar is dit echt zo serieus? Hij heeft nooit in de buurt gestaan.

Buttons staan op dezelfde plek, alleen staan nu in omdat ze 'geneteld' worden door de anemoon
 
Idd maar ik ben benieuwd waaraan dit ligt.
Kan/wil je antwoord geven op de vragen?

Ik heb er slechte ervaring mee, na gebruik gingen bij mij de bak achter uit, heb toen hulp in geroepen van een kenner en vertelde mij dat ik me bacterie cultuur om zeep had geholpen door chemiclean, hij vertelde me dat het middel niet zo onschuldig was en ook veel goede bacteriën kapot maakt.
Ik kan er verder weinig over vertellen vooral ik er zelf niet veel kennis van had.
Ik ben niet zo voor middeltjes , niet natuurlijk en vooral niet wetende wat het is.
 
Het lijkt mij handig om in je dagboek eens een grote, allesomvattende update te plaatsen van je gehele systeem. Dat zou het zoveel makkelijker kunnen maken gericht advies te geven.
 
En die stek boven de LOTR dan? En die LPS links? Het kan (in geval van de lps) de hoek van foto's maken zijn, maar het lijkt erop dat je nogal wat rommelt in de bak..
In een probleemsituatie is rust en regelmaat juist het belangrijkste...
Valt mee, maar had nog wel wat stekjes op de bodem staan die een plekje hebben gekregen. Probeer hiernaast zoveel mogelijk met m'n handen uit de bak te blijven.

Het lijkt mij handig om in je dagboek eens een grote, allesomvattende update te plaatsen van je gehele systeem. Dat zou het zoveel makkelijker kunnen maken gericht advies te geven.
Zal dit binnenkort eens doen inderdaad(y)
 
Bovenaan