Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

VSV - recept

Marcpardon

Senior Forumlid
Voor de mensen die graag zelf hun koolstofmix willen maken ter verlaging van hun nitraat kan je het volgende gebruiken.
Tevens bruikbaar om je bacteriepopulatie gezond en op peil te houden. Er zijn vermoedens (geen bewijzen kunnen vinden) dat het gebruik van verschillende soorten koolstofbronnen ook verschillende soorten bacterien vermenigvuldigt.

60 ml vodka (7 euro ->de goedkoopste bij de aldi werkt prima)
15 ml natuur azijn (0,50 euro die van de albert heijn is prima)
0,5 theelepel druivensuiker (2,50 euro per 500 gram te vinden bij de natuurwinkels qua voeding)

Voor meer info zie:
http://reefsecrets.org/portal/index...m-versie-2014&catid=36:publicaties&Itemid=194

Laatst bewerkt:
Goede informatie Marc topjes

Ik gebruik dit recept al een jaartje .... op glasboxdesign site ooit gevonden .... doe jij nog iets in de sfeer van de wodka-methode?

Het is de wodka methode met iets extra zo te zeggen, zoek maar op deze methode , je moet het langzaam opbouwen en je nitraat meten tot de gewenste waarde en daarop blijven.

Ik gebruik dit recept al een jaartje .... op glasboxdesign site ooit gevonden .... doe jij nog iets in de sfeer van de wodka-methode?

Ik doseer al jaren dagelijks VSV. Ook gebaseerd op die van glasboxdesign :).

Ik voeg verder twee keer in de week een paar druppels opgeloste calciumnitraat toe.

Ik doseer al jaren dagelijks VSV. Ook gebaseerd op die van glasboxdesign :).

Ik voeg verder twee keer in de week een paar druppels opgeloste calciumnitraat toe.

wat doet calciumnitraat?

Calciumnitraat (CaNO3) kan gebruikt worden om het nitraat gehalte in het aquarium te verhogen.
Op glasbox design worden er ook nog extra bacteriestammen toegevoegd middels biodigest ampullen.

Gr Robin

Waarom druivensuiker en geen gewoon suiker ?
Kan zijn dat het domme vraag is :o

Voor de mensen die graag zelf hun koolstofmix willen maken ter verlaging van hun nitraat kan je het volgende gebruiken.
Tevens bruikbaar om je bacteriepopulatie gezond en op peil te houden. Er zijn vermoedens (geen bewijzen kunnen vinden) dat het gebruik van verschillende soorten koolstofbronnen ook verschillende soorten bacterien vermenigvuldigt.

0,5 theelepel druivensuiker (2,50 euro per 500 gram te vinden bij de natuurwinkels qua voeding)

Voor meer info zie:
http://reefsecrets.org/portal/index...m-versie-2014&catid=36:publicaties&Itemid=194
Thx, altijd handig!

---- update ----

In het artikel van de glassbox staat trouwens dat de bewaartijd van de mix beperkt is.
Zelf zou ik niet weten waarom maar wat is jullie ervaring?

Hoe lang bewaren jullie de mix en eventueel gekoeld of niet?

---- update ----

Voor meer info zie:
In het artikel van de glassbox staat trouwens dat de bewaartijd van de mix beperkt is.

Calciumnitraat (CaNO3) kan gebruikt worden om het nitraat gehalte in het aquarium te verhogen.
Op glasbox design worden er ook nog extra bacteriestammen toegevoegd middels biodigest ampullen.

Gr Robin

is dat niet tegenstrijdig??
vsv om je nitraat te verlagen
en dan calciumnitraat om te verhogen?!
lijkt me niet logisch, toch?!

Ik maak altijd voor zo'n maand of 2 a 3 .... heb nog niets gemerkt van slecht worden ....

is dat niet tegenstrijdig??
vsv om je nitraat te verlagen
en dan calciumnitraat om te verhogen?!
lijkt me niet logisch, toch?!

Er zijn mensen die een hele lage nitraatwaarde willen draaien en toch een stimulans willen geven aan hun bacterien .... dat kan je dan oplossen door er calciumnitraat aan toe te voegen ....

ah, ok
dank je voor de info ( van het recept en de calciumnitraat)
ik ben nu ook begonnen met je recept
het werken met biopellets is ook niet alles

Waarom kies je liever voor deze methode ipv biopellets?

de biopellets kosten aanzienlijk meer als 'n flesje wodka, en de dosering heb je zelf in de hand
mijn wervelbed met pellets slibt toch regelmatig dicht waardoor de pellets niet voldoende wervelen en deels gaan klonteren
verklonterde biopellets werken averechts (had ik hier 'n keer vernomen)
doseren moet je toch iedere dag

de biopellets kosten aanzienlijk meer als 'n flesje wodka, en de dosering heb je zelf in de hand
mijn wervelbed met pellets slibt toch regelmatig dicht waardoor de pellets niet voldoende wervelen en deels gaan klonteren
verklonterde biopellets werken averechts (had ik hier 'n keer vernomen)
doseren moet je toch iedere dag

Daar heb je n punt.
Alleen krijg ik bij t woord wodka toch een soort van angst :p
Ik heb nog wel ff tegaan voordat m'n pellets op zijn :p

De wodka methode, of iedere andere vorm van koolstof toevoegen is al 'zo oud als Methusalem'. Het is een bewezen en veilige methode om beheersbaar nitraat (en fosfaat) onder controle te houden. Het laatste restant fosfaat pak je aan met een fosfaatverwijderaar zoals de vele merken ijzeroxidegranulaat, aluminiumoxidegranulaat of een vloeibare ijzerdosering.
Voor alles geldt met een lage dosering te beginnen, langzaam opbouwen, regelmatig meten en de dosering/inzet tijdig bijstellen naar behoefte:thumbup:

Daar heb je n punt.
Alleen krijg ik bij t woord wodka toch een soort van angst :p
Ik heb nog wel ff tegaan voordat m'n pellets op zijn :p

Beter wodka als biopellets. :)

Back
Bovenaan