Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vreemd gedrag gele dokter

levanteblu

ZeewaterForum gebruiker
Hallo iedereen,

Mijn gele dokter vertoont sinds een paar dagen vreemd, verontrustend gedrag.

Hij/zij is sinds een paar dagen héél schichtig en wil niks meer eten. Hij is van alles bang en vlucht weg bij het minste.

Ik heb deze dokter reeds 7 jaar en heb dit gedrag nog nooit geobserveerd.

De andere vissen doen het uitstekend en vertonen geen afwijkend gedrag.

M'n waterwaarden volgens ATI zijn behoorlijk goed en er is niks noemenswaardig veranderd in het aquarium.

Graag jullie reacties opdat ik m'n dokter kan helpen!!!

Vriendelijke groeten,

Koen

OP
OP
levanteblu

levanteblu

ZeewaterForum gebruiker
Ja, eentje. Een VALENCIENNEA PUELLARIS, dus niet direct een bedreiging denk ik.

Heb m'n dokter nog nooit zo gezien en dat baart me uiteraard zorgen:(

Bedankt voor je reactie:)

Sneakimonky

Senior Forumlid
Lijkt mij ook niet echt de oorzaak nee. Misschien toch verschuiving in het territorium waardoor hij was van slag is..
zou het even aankijken.

Mijne is soms ook heel gek aan het doen, wat bleek.. dan had Mn dochter bij het aquarium gestaan en op de ruiten staan tikken.

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Ook inrichting niet aangepast oid?

Wellicht toch even wennen met een nieuwe bewoner in het huis.. zou idd even afwachten. Je kunt verder toch niet veel doen als alles verder in orde is...

hensie44

ZeewaterForum lid
Het is niet te hopen, maar de kans bestaat natuurlijk altijd dat met de nieuwe bewoner ook een parasiet of ziekte mee is gekomen en dat de Gele dokter daar nu last van heeft. Je zult het ongetwijfeld al gedaan hebben, maar onderzoek de Gele dokter zo goed mogelijk op afwijkingen zoals stip etc.

OP
OP
levanteblu

levanteblu

ZeewaterForum gebruiker
Bedankt voor de reacties;)

Tja, ik probeer te achterhalen wat de oorzaak kan zijn maar zoals gezegd, ik zie uiterlijk niks verkeerd. De andere vissen zijn kerngezond.
De nieuwste bewoner komt van een zeer gereputeerde LFS maar dat is natuurlijk geen garantie. Quarantaine heb ik ( nog) niet maar ik denk ook niet dat hier de oorzaak ligt.
Momenteel filter ik over extra kool en geef ik de vissen ook lookextract bij het diepvriesvoer.

Uiterlijke kenmerken van ziektes of plagen zijn makkelijk(er) herkenbaar maar die zijn er dus niet.

Nogmaals bedankt voor het meedenken(y)(y)

OP
OP
levanteblu

levanteblu

ZeewaterForum gebruiker
Na dagen doseren van Easy life Voogle ben ik blij te kunnen melden dat het beter gaat met m'n dokter:)
Eerst een waterwissel van 120L gedaan en dan verder blijven doseren van Voogle.
De dokter is nog niet echt de oude, maar hij neemt al wat diepvriesvoer aan en wordt stilletjes aan weer de baas in de bak.
Ik merk(te) toch een paar uitwendige verschijnselen: zwarte/donkere plek op de huid en de rugvinnen waren precies aangetast.

M'n andere vissen doen het nog steeds uitstekend, alhoewel m'n P. squamipinnis een witte uitstulping heeft onder de bek maar daar schijnbaar geen last van heeft.

Op dit moment zeg ik: dank u Easy life!

Misschien toch maar beter weer met UVC beginnen draaien. Deed ik jaren, nooit een parasitair/bacterieel probleem gehad. Sinds een half jaar draai ik zonder UVC maar als je dan iets nieuws toevoegt ( vis/slak/koraal) wordt de kans op besmetting wel degelijk reëel.

Nightwish

25 Years and still going
Bij mij een vast onderdeel van de filtering: 24/7 UV-C.
Sinsdien, en dat is al heel lang geleden geen enkele stip o.i.d. gehad.
Wel de juiste wattage en doorstroom handhaven anders is het maar weggegooide energie.

Bovenaan