Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vraag over visbestand/vissen

Freek Garritsen

ZeewaterForum lid
Beste forum lezers, hierbij heb ik een vraagje over mijn visbestand. (Die ik nog moet kiezen)
Mijn aquarium is een aquarium van 80x40x40, draait al maanden (ong 8-9) stabiel. Momenteel zitten er 2 anemoonvissen in en een staartvlekblenny. Die het erg goed doen! Maar vind dat het wel wat tijd word voor een nieuwe vis! Ik wil graag een vis die een beetje vrij door de stenen rondzwemt. Zoals een dwergkeizer of een lipvis. Maar nu zit ik te twijfelen welke? Zit zelf aan een gele lipvis te denken, OF een centropyge acantops. Waar ik me van bewust ben dat de laatstgenoemde niet helemaal reed safe is. Welke van die twee zou ik kiezen? Of kunnen ze allebij niet, welke dan wel? Naar mijn search zou het moeten kunnen, maar wou het even navragen aangezien jullie veel meer ervaring hebben dan ik😊. (Trouwens, gramma lorreto is in ieder geval de bedoeling dat ie erin komt. Voor als jullie die als alternatief stellen😁)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvg Freek.
 
Heeft je aquarium een klep of een rooster? Zo'n lipvis kan en gaat springen. Ik heb een roodoog lipvis, en die beukt soms zo hard tegen de klep aan dat ik me echt helemaal kapot schrik. Een rode dwergkeizer is ook een leuke vis, en gaat ook best samen met een lipvis.
 
Heb je ook een (tepel)anemoon bij de anemoonvissen?
Die worden flink groot en nemen ook veel zwem- en territorium ruimte in.

In algemene zin zou ik voor een bakje als dat van jou adviseren in maximale grootte niet groter te gaan dan een cm of acht voor een gemiddeld drukke vis, zoals bijvoorbeeld een dwergkeizer. Drukkere vissen liever kleiner.


Een kleine dwergkeizer (soorten van max 8 cm) zou dus kunnen. Houdt er wel rekening mee, dat die de hele bak als territorium in zullen nemen en dat er zeker tegenover nieuwe vissen agressief gereageerd zal gaan worden. Hangt een beetje van de soort af, maar bij een Acanthops of Argi kan je hier zeker van uitgaan.

Een rode dwergkeizer is mijns inziens minder geschikt omdat deze meer openwater zwemmers zijn dan de andere soorten en de worden ook wat groter. 120 liter is dan gewoon te krap. Tevens ontwikkelen ze een pittig temperatment, al helemaal in een kleine bak.


Wat betreft de gele lipvis, die wordt rustig 10-12 cm, zijn hele drukke zwemmers en zijn ook snelle groeiers.

Meer geschikte lipvissen:
- Kleine Cirrhilabrus soorten (adornatus, lubbocki, flavidosalis e.d.) Dat zijn ook meer openwater zwemmers, maar ook relatief rustig.
- Meer timide dwerglipvisjes (Pseudocheilinops ataenia en Wetmorella soorten). Kunnen als koppeltje in je bak. Leven vooral tussen de stenen.
- Kleinere Paracheilinus soorten (flasher-wrasses in het Engels), kap is dan wel echt vereist.
 
Persoonlijk zou ik in deze bak gaan voor een koppeltje Pseudocheilinops ataenia, zoals Erbe ook al noemt. Klein blijvende lipvisjes die constant samen door de bak zwemmen en erg vriendelijk zijn. Ik vind het altijd een genot om naar te kijken. Daarnaast kan je voor twee jonge Gramma's gaan, introduceer deze dan wel tegelijk. Deze vier vissen in combinatie met je overige 3 is wel ongeveer de max voor dit bakje. Wellicht dat als je waardes laag blijven je op termijn nog wat Trimma's/ klein blijvende goby's toe kan voegen maar dan is het ook wel klaar in mijn beleving.
 
Bovenaan