Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voorstelrondje

Bengel

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,
ik ben Ellen alias Bengel, 41 jaar, getrouwd en 2 kids.
Ik heb nu ruim 10 jaar een zoetwater aquarium. Een paar jaar geleden, op het vivarium, zag ik mooie terrariums. Hier ben ik toen een 1.5 jaar ook mee bezig geweest. Maar nadat de zoveelste krekel ontsnapt was en ik zelfs wakker gemaakt werd, met de mededeling dat 1 van de gekko's over de muur heen wandelde, was ik er klaar mee. De hele handel verkocht, en lekker verder gegaan met m'n aquarium. Sinds een jaar of 2, is mijn interesse gegroeid in zee aquaria. In de tussentijd al heel wat gelezen, en de 2 boeken van Tanne Hoff gelezen. Ik wil het liefst alles snappen/begrijpen voordat ik dit avontuur aan ga (maar op de 1 of andere manier, lukt dat nog niet). Dit, zodat ik niet over 1.5 jaar, weer zoiets heb van, dit is het toch niet. Vandaar dat ik me nu geregistreerd heb.
M.v.g. Ellen alias Bengel
 
Hoi ellen, heel goed mooiste is als je even bij iemand langs kan om te kijken. of een lfs bezoeken en hopen dat ze tijd hebben om je een beetje er door heen te praten. verder een berg dagboeken bekijken zodat je een idee hebt wat je kan verwachten. kijken wat je wel en niet mooi vindt.

Deze hobby vergt veel geduld wat soms moelijk is , maar als je het rustig aan doet voorkom je vaak vele beginners fouten.

anyhoe welkom
 
Dit verhaal is bijna identiek aan mijn verhaal !
Jarenlang zoetwateraquarium gehad met piranha’s daarmee gestopt, vervolgens gestart met een terrarium met een slang, ik haakte steeds meer op het voeren van muizen af vond het gruwelijk, naarmate de python groter werd vond ik het ook steeds enger worden om hem te verzorgen. Ik ben me nu op een zeeaquarium aan het oriënteren en ga morgen naar Coral&fishstore in Breda.
Heb me wekenlang suf ingelezen erover. Twjfelpunt blijft toch de hoge aanschafkosten, ga ik dit echt leuk vinden en hoe moet het als ik 3 weken met vakantie ga ik lees overal dat dagelijkse verzorging nodig is kan ik dat van mijn buren verlangen en deels ook de angst dat we weer een warme zomer krijgen en ikook nog eens een duur koelapparaat moet aanschaffen. Kortom ik kom uit op duizenden euro’s investeren, ik ben er ook nog niet helemaal uit
 
Bedankt voor jullie reacties.
Geduld, heb ik gelukkig genoeg. Het lijkt me alleen al grappig om te zien wat er uit levend steen komt. Ik denk dat ik binnenkort maar eens in Nijmegen ga kijken. En dan eerst eens met een nanobakje begin, (of m'n oude dubai 80 om bouw. Maar dan voorlopig met alles intern, i.p.v. een sump.)
 
Dit verhaal is bijna identiek aan mijn verhaal !
Jarenlang zoetwateraquarium gehad met piranha’s daarmee gestopt, vervolgens gestart met een terrarium met een slang, ik haakte steeds meer op het voeren van muizen af vond het gruwelijk, naarmate de python groter werd vond ik het ook steeds enger worden om hem te verzorgen. Ik ben me nu op een zeeaquarium aan het oriënteren en ga morgen naar Coral&fishstore in Breda.
Heb me wekenlang suf ingelezen erover. Twjfelpunt blijft toch de hoge aanschafkosten, ga ik dit echt leuk vinden en hoe moet het als ik 3 weken met vakantie ga ik lees overal dat dagelijkse verzorging nodig is kan ik dat van mijn buren verlangen en deels ook de angst dat we weer een warme zomer krijgen en ikook nog eens een duur koelapparaat moet aanschaffen. Kortom ik kom uit op duizenden euro’s investeren, ik ben er ook nog niet helemaal uit
Same here, exact mijn gedachtes:) ben al bijna 2 jaar aan het twijfelen haha
 
Bedankt voor jullie reacties.
Geduld, heb ik gelukkig genoeg. Het lijkt me alleen al grappig om te zien wat er uit levend steen komt. Ik denk dat ik binnenkort maar eens in Nijmegen ga kijken. En dan eerst eens met een nanobakje begin, (of m'n oude dubai 80 om bouw. Maar dan voorlopig met alles intern, i.p.v. een sump.)

Hè Bengel, mijn dochter en ik zijn ook sinds paar maanden begonnen en zijn ook gestart met Nano bak. Kan je zeer zeker de #waterbox Cube20 adviseren. Waterbox is tegenwoordig zelf gestart in Amsterdam, en hebben giga veel contact net hun achterban via YouTube, live uitzendingen, Twitter, Instagram echt elke vraag wordt snel beantwoordt. Daarnaast is het een giga mooie bak, kraakhelder glas. Iedereen zegt dat het moeilijk is om met een Nano te starten maar we hadden veel geduld en gaat goed nu. Wel te vroeg gestart met koraal en dat heeft het dus niet gered.. verder wens ik je heel veel succes met de opstart.
 
Welkom! Een kleine bak kan beslist al leuk zijn. Nano vind ik persoonlijk wel heel klein, maar 80-150 liter biedt echt al heel veel mogelijkheden. Ik zou dan wel in de bak zelf een soort sump bouwen door aan de zijkant (of desnoods achterkant, maar dan heb je maar zo'n smal vak met weinig mogelijkheden) een schot te plaatsen. Als je je in kunt houden kan er echt veel leuks met en in een nano.
 
Welkom! Een kleine bak kan beslist al leuk zijn. Nano vind ik persoonlijk wel heel klein, maar 80-150 liter biedt echt al heel veel mogelijkheden. Ik zou dan wel in de bak zelf een soort sump bouwen door aan de zijkant (of desnoods achterkant, maar dan heb je maar zo'n smal vak met weinig mogelijkheden) een schot te plaatsen. Als je je in kunt houden kan er echt veel leuks met en in een nano.

@Tanne de Cube20 is een 20 gallon en dus 76 liter met een mooie sump erachter, waarvan het glazen tussen schot zwart is en je dus niets ziet. In deze sump past precies een slimmer, filter, opvoerpomp, verwarming, en diverse kool zakjes of ander materiaal.
 
Dag allen,
Blijft een prachtige hobby, waarin tijdinvestering/ kosten/geduld niet mogen ontbreken. Met 170 liter heb ik veel plezier , en ik kon ook mooie koralen houden.
Ik vind persoonlijk inlezen heel anders dan aquarium houden in de praktijk. Gewoon contact zoeken met aquariumhouders en ook een keer meekijken.
 
Bedank allemaal.
Ik ben inmiddels aan het kijken voor een zeeaquarium. Ik vond deze advertentie op marktplaats:Advertentienummer: m1403222881.
Is dit een mooie maat, om mee te starten?
Ik kan max. een maat van 90 cm kwijt. En het liefst 1 met kap. Of is dit zo'n advertentie van: te mooi om waar te zijn?
(Mocht ik deze vraag beter ergens anders stellen, hoor/lees ik het graag.)safe_image.jpeg.jpg
 
De maat is leuk. Bedenk wel dat dit soort aquaria vaak snel warm worden, vooral met gesloten kap. Bij zoetwater wordt minder techniek (pompen, lampen) gebruikt waardoor opwarming daar veel minder een rol speelt.
 
Bovenaan