Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voorstellen Geert - Opstart met Dymico

Tanne

Tanne
Kun je eens een goede overzichtsfoto van je hele bak plaatsen? Dit gedrag herken ik totaal niet bij deze vis.

OP
chielens

chielens

Junior Lid
Kun je eens een goede overzichtsfoto van je hele bak plaatsen? Dit gedrag herken ik totaal niet bij deze vis.
Ik heb er net nog met iemand overlegd. Conclusie was dat de 2 dokters te weinig uit het zicht konden. Heb m'n scape nu net uitgebreid en verhoogd. Hopelijk is dat een oplossing...

Bijlagen

• IMG_9579.JPG
    IMG_9579.JPG
    102,2 KB · Weergaven: 92
  • IMG_9578.JPG
    IMG_9578.JPG
    98,9 KB · Weergaven: 92

Tanne

Tanne
Ik heb er net nog met iemand overlegd. Conclusie was dat de 2 dokters te weinig uit het zicht konden. Heb m'n scape nu net uitgebreid en verhoogd. Hopelijk is dat een oplossing...
Dit is naar mijn mening waardevol advies. Kijk het even aan.

vdp1

New member
Dit is naar mijn mening waardevol advies. Kijk het even aan.
Heb bij het inbrengen van een chelmon zelfde voor had met gele dokter Heb toen grote spiegel tegen aqarium geplaats waar dokter zijn agressie op kon bot vieren.Dag na dag kreeg chelmon iets meer zwemruimte.Na 6 weken pas was het over en aten ze broederlijk naast elkaar uit mijn hand.

vdp1

New member
Heb bij het inbrengen van een chelmon zelfde voor had met gele dokter Heb toen grote spiegel tegen aqarium geplaats waar dokter zijn agressie op kon bot vieren.Dag na dag kreeg chelmon iets meer zwemruimte.Na 6 weken pas was het over en aten ze broederlijk naast elkaar uit mijn hand.
Hoe belucht jij je dymico?zie geen beluchtings vak en zie zoals in vele dymico bakken ook bij u lage ph.

DaphneB

ZeewaterForum lid
Ik heb een dominante vis eens een tijdje uit de bak geplaatst en na een ‘strafhoekje’ van minstens twee weken weer teruggeplaatst. Daarna was zijn gedrag acceptabel. Kun je de Gemmatum tijdelijk overplaatsen?

OP
chielens

chielens

Junior Lid
Intussen alweer een paar weken verder.
Observatie: hoe meer ik mijn aquarium belaad, hoe stabieler het Dymico-systeem begint te draaien. Ik worstelde meer variabiliteit in nitraat met een beperkte bezetting, dan met de huidige sterkere bezetting.
Het probleem met mijn dominante Gemmatum werd niet echt opgelost door de rescaping. Ik heb blijkbaar een heel dominant exemplaar en na de rescaping had de Desjardinii wat meer vluchtroutes, maar de hele scape werd in beslag genomen.

Echter wanneer ik een Amblygobius toevoegde, dan zat deze zonder gêne in het territorium van de Gemmatum. En aangezien deze zijn aandacht onder 2 moest verdelen, zorgde het ervoor dat er meer rust kwam voor de Desjardinii.
Vandaag draait de bak sedert 01.11.2020 en begint er evolutie en stabiliteit te komen. Cyano is al aan de orde geweest (en overwonnen) door teveel in de bak te zitten bij de re-scaping. (intussen opgelost door handschoenen ten alle tijde).
De eerste 2 glasanemonen zijn aan de orde, en net wat predatoren bijgezet.

Dit weekend is er een prachtig Strigosus bijgekomen en dit zorgt dat iedereen meer rust heeft en mijn Gemmatum leert zijn terrotorium te delen.

Mijn grootste zorg blijft PH onder controle krijgen in een stad met veel vervuiling. De CO2 gehaltes buiten de bak gemeten zijn constant hoog. En dit zorgt voor een dagelijkse worstelpartij met PH gehaltes. Het is wat zoeken en experimenteren wat buiten de standaard verluchting voor gunstige PH-evoluties kan zorgen.

Bijlagen

• IMG_9946.JPG
    IMG_9946.JPG
    121,5 KB · Weergaven: 21
  • IMG_9945.JPG
    IMG_9945.JPG
    138,1 KB · Weergaven: 20
  • IMG_9944.JPG
    IMG_9944.JPG
    137,5 KB · Weergaven: 20
  • IMG_9940.jpg
    IMG_9940.jpg
    128,1 KB · Weergaven: 20
  • IMG_9936.jpg
    IMG_9936.jpg
    122,8 KB · Weergaven: 20
  • IMG_0017.JPG
    IMG_0017.JPG
    89,7 KB · Weergaven: 19
  • IMG_0016.jpg
    IMG_0016.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0015.jpg
    IMG_0015.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG_0014.jpg
    IMG_0014.jpg
    107,9 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0013.JPG
    IMG_0013.JPG
    96,9 KB · Weergaven: 21
OP
chielens

chielens

Junior Lid
Ik heb een dominante vis eens een tijdje uit de bak geplaatst en na een ‘strafhoekje’ van minstens twee weken weer teruggeplaatst. Daarna was zijn gedrag acceptabel. Kun je de Gemmatum tijdelijk overplaatsen?
Een mooie suggestie, maar is op korte termijn voor mezelf geen haalbare optie. Maar ik onthoud het zeker naar toekomst toe. Het uitbreiden van het visbestand en rescaping heeft voor gunstige evolutie gezorgd.

OP
chielens

chielens

Junior Lid
Hoe belucht jij je dymico?zie geen beluchtings vak en zie zoals in vele dymico bakken ook bij u lage ph.
Ik zie nu maar pas deze vraag. Ik heb Dymico model A. Hier is effectief een sumpvak, waar 2 beluchtingsstenen in hangen. Maar PH is vandaag echt een dagelijkse veldslag. Dit is rechtstreeks gekoppeld aan het feit dat ik in Brussel woon. De vervuiling is dusdanig, dat CO2 in de omgevinglucht op elk moment minstens 700 ppm is. Dat speelt rechtstreeks in op PH. Momenteel een aantal gedocumenteerde experimenten aan het doen om dit positief te beïnvloeden. Zal zeker delen wanneer ik de resultaten weet (einde van de maand verwacht ik)

Robert58

Senior Forumlid
Heb je al eens gedacht aan een ATI Carbo Ex-filter?
Ik weet alleen niet of dit te gebruiken is bij een Dymico.

Tanne

Tanne
Dit ontwikkelt zich mooi. Je maakt een opmerking over het CO2-gehalte. Ik begrijp daaruit dat je een CO2-meter hebt. Je zou eens moeten vergelijken hoe het CO2-gehalte binnen en buiten is. Als je dat weet, weet je of het wellicht zin heeft in huis meer te ventileren, aanzuiging van buiten te gebruiken voor de bak of eventueel zoals genoemd een CO2-scrubber zoals die van ATI te gebruiken. Nadeel van de scrubbers is wel dat ze, afgezien van het feit dat het materiaal geregeld vervangen moet worden, ontworpen zijn om te worden gebruikt op de aanzuiging van de eiwitafschuimer. Omdat je die bij je Dymico-systeem niet hebt, zul je daar iets op moeten verzinnen. Heb je enig inzicht in hoe de pH in je bak verloopt over een etmaal?

OP
chielens

chielens

Junior Lid
Dit ontwikkelt zich mooi. Je maakt een opmerking over het CO2-gehalte. Ik begrijp daaruit dat je een CO2-meter hebt. Je zou eens moeten vergelijken hoe het CO2-gehalte binnen en buiten is. Als je dat weet, weet je of het wellicht zin heeft in huis meer te ventileren, aanzuiging van buiten te gebruiken voor de bak of eventueel zoals genoemd een CO2-scrubber zoals die van ATI te gebruiken. Nadeel van de scrubbers is wel dat ze, afgezien van het feit dat het materiaal geregeld vervangen moet worden, ontworpen zijn om te worden gebruikt op de aanzuiging van de eiwitafschuimer. Omdat je die bij je Dymico-systeem niet hebt, zul je daar iets op moeten verzinnen. Heb je enig inzicht in hoe de pH in je bak verloopt over een etmaal?
Beste Tanne,

Dat heb ik uitgebreid bekeken. Daar schort net het schoentje. Ik woon in een groot-stad (Brussel) waar luchtverontreiniging nog niet heel hoog op de agenda staat.
Er wordt uitgebreid geventileerd, met name gemiddeld 4u per dag. In de zomer is dat fijn, maar in de winter wanneer het buiten vriest is dat veel minder handig. CO2 zakt eigenlijk nooit onder 650 ppm. Met andere woorden dat is ook wat er buiten aanwezig is.
Dus heb ik inderdaad iets gevonden op het feit dat standaard scrubbers voor eiwit-afschuimers gemaakt zijn. Ik heb 2 in-line waterfilters gekocht (is eigenlijk veel meer dan een pvc container met een ingang aan de ene kant en een uitgang aan de andere kant). Daar heb ik het calcium-hydroxide subtraat in gedaan. Eentje op elke uitgang van de luchtpomp. Dit lijkt zijn effect te hebben.

Maar na véél zoeken, bleek het probleem ook onnodig uitvergroot te zijn. Ik heb een APEX van Neptune Systems draaien op mijn Dymico (bovenop de IKS van Dymico) en blijkt momenteel dat daar behoorlijke technische issues mee zijn. Op een onverlaten moment toch maar eens een meting via een Salifert test gedaan en die gaf hele andere waardes. Op basis daarvan nog 2 andere ph-meters, waarvan 1tje een labgrade ph meter van Hanna Instruments kunnen lenen. En wat bleek: er was toch vlotjes een verschil in ph meting van 0,8 à 1. Wat enorm is. Dus het probleem na 1 1/2 maand veel minder belangrijk te zijn.

Tanne

Tanne
Beste Tanne,

Dat heb ik uitgebreid bekeken. Daar schort net het schoentje. Ik woon in een groot-stad (Brussel) waar luchtverontreiniging nog niet heel hoog op de agenda staat.
Er wordt uitgebreid geventileerd, met name gemiddeld 4u per dag. In de zomer is dat fijn, maar in de winter wanneer het buiten vriest is dat veel minder handig. CO2 zakt eigenlijk nooit onder 650 ppm. Met andere woorden dat is ook wat er buiten aanwezig is.
Dus heb ik inderdaad iets gevonden op het feit dat standaard scrubbers voor eiwit-afschuimers gemaakt zijn. Ik heb 2 in-line waterfilters gekocht (is eigenlijk veel meer dan een pvc container met een ingang aan de ene kant en een uitgang aan de andere kant). Daar heb ik het calcium-hydroxide subtraat in gedaan. Eentje op elke uitgang van de luchtpomp. Dit lijkt zijn effect te hebben.

Maar na véél zoeken, bleek het probleem ook onnodig uitvergroot te zijn. Ik heb een APEX van Neptune Systems draaien op mijn Dymico (bovenop de IKS van Dymico) en blijkt momenteel dat daar behoorlijke technische issues mee zijn. Op een onverlaten moment toch maar eens een meting via een Salifert test gedaan en die gaf hele andere waardes. Op basis daarvan nog 2 andere ph-meters, waarvan 1tje een labgrade ph meter van Hanna Instruments kunnen lenen. En wat bleek: er was toch vlotjes een verschil in ph meting van 0,8 à 1. Wat enorm is. Dus het probleem na 1 1/2 maand veel minder belangrijk te zijn.
Fijn dat 'het lek boven is'. Ik was vergeten te melden dat, bij een 'vreemd meetresultaat' het slim is de meting zelf ook nog te controleren. Wat dat betreft ben ik wat ouderwets, ik zou niet graag mijn bak laten besturen door een computer (die ik dan zelf weer moet controleren...). De IKS van Dymico is gelukkig een degelijk toestel.

Geniet van je bak.

OP
chielens

chielens

Junior Lid
Fijn dat 'het lek boven is'. Ik was vergeten te melden dat, bij een 'vreemd meetresultaat' het slim is de meting zelf ook nog te controleren. Wat dat betreft ben ik wat ouderwets, ik zou niet graag mijn bak laten besturen door een computer (die ik dan zelf weer moet controleren...). De IKS van Dymico is gelukkig een degelijk toestel.

Geniet van je bak.
Wat me vooral charmeerde aan de Dymico, is dat je metingen meer doet om te achterhalen of er iets buiten het normale aan de hand is met je bak. De metingen dienen niet om vanalles en nog wat te doseren. Dus de kans op echte fouten is daardoor heel beperkt.
Je zoekt stabiliteit in je bak op, maar de exacte waarde op zich doet er minder toe. Als plots een waarde begint af te wijken van wat je gewoon bent, dan is het een indicator dat er actie moet ondernomen worden. Meestal is dat dan basisonderhoud aan de Dymico, zoals raggen van buizen of ijken van sondes.
PH in de bak is natuurlijk een uitzondering, omdat je een mooi leefbaar klimaat voor levende have wil hebben.

Bovenaan