Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voorstellen en opstarten red sea max 250

Thanks voor het compliment. Ik heb er met plezier aan gewerkt en het doet me plezier te zien dat anderen er weer plezier aan beleven ;)

Slim dat je in elk geval start met natuurlijk zeewater. Starten zonder 'echt' steen is beslist mogelijk, maar het duurt alleen veel langer voor de bak stabiel draait. Glasanemonen, planaria, algen en ganzenvoetjes kun je ook meekrijgen met toekomstig aangeschafte koralen. Ik zou me niet te druk maken over eventuele plaagdieren, er zijn maar weinig gevorderde aquarianen die helemaal zonder levend steen draaien. Zelf zou ik het niet willen missen, je mist namelijk ook allerlei 'beestjes' die juist zorgen voor stabiliteit.

Misschien een tussenweg is een paar liter vies zand uit een goed draaiende bak?

Hoi Tanne, leuk dat je reageert, ik lees je boek vol bewondering en geniet van de mooie foto's.

Vies zand uit een draaiende bak lijkt me inderdaad een mooie tussenweg, enige is dat ik niemand ken in mijn vriendenkring die een een goed draaiend zee aquarium heeft. Is toevoeging van levendsteen niet te gebruiken in bijvoorbeeld een nylon kous, zodat de bacteriën hun gang kunnen gaan en de ongewenste reizigers niet weg kunnen of zijn de ongewenste reizigers zo klein dat ze erdoorheen kunnen?
 
Hoi Tanne, leuk dat je reageert, ik lees je boek vol bewondering en geniet van de mooie foto's.

Vies zand uit een draaiende bak lijkt me inderdaad een mooie tussenweg, enige is dat ik niemand ken in mijn vriendenkring die een een goed draaiend zee aquarium heeft. Is toevoeging van levendsteen niet te gebruiken in bijvoorbeeld een nylon kous, zodat de bacteriën hun gang kunnen gaan en de ongewenste reizigers niet weg kunnen of zijn de ongewenste reizigers zo klein dat ze erdoorheen kunnen?
Om het maar direct te zeggen: de angst voor 'ongewenste organismen' is een beginners-ding. Plaats gewoon wat stukjes levend steen en je bent er.

Kousje is een idee, maar waarom moeilijk doen als 't makkelijk kan ;)
 
Tanne ik ga maandag gelijk kijken voor de levende stukjes steen. Ik kan er wel wat bijplaatsen. Eens met wat je zegt, het is de angst voor het onbekende... typisch een beginners ding hahah

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Tanne ik ga maandag gelijk kijken voor de levende stukjes steen. Ik kan er wel wat bijplaatsen. Eens met wat je zegt, het is de angst voor het onbekende... typisch een beginners ding hahah

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Een verstandig besluit! En bedankt trouwens nog voor het compliment over mijn dagboek en boekje :)
 
Er verschijnt leven in de bak... kleine bruin oranje puntjes op de stenen. Dit zal de start zijn van de algen groei denk ik.?
uploadfromtaptalk1453909699970.jpguploadfromtaptalk1453909707468.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Levend steen kwam net binnen uit Indonesië een paar grote stukken toegevoegd uploadfromtaptalk1453994320578.jpguploadfromtaptalk1453994327158.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Hoi,

Ik zit net je dagboek te lezen en het viel me op dat de stenen die je hebt gebruikt erg lijken op kunststof stenen die ik heb vroeger gebruikte voor malawi cichliden klopt dat?

Als dit het geval is weet ik niet of het goed gaat met je bacterie huishouding omdat die dan geen plaats hebben om zich te hechten.

Grtz,

Nadine
 
Laatst bewerkt:
Oh sorry ik lees eroverheen dat je hiervoor hebt gekozen. Mij mistake.
Ben benieuwd of het goed gaat.
 
Hej Nadine dat zou heel goed kunnen dat het soortgelijke stenen zijn. Ze zijn van europet en zijn gemaakt van een soort kunsthars zeewater veilig. Voor ik begon vroeg ik mezelf hetzelfde af. Maar in principe zou je elke dode steen levend kunnen maken door te enten met bacteriën. Door de structuur van de kunststof stenen zou er voldoende oppervlakte moeten zijn voor een goede bacteriën cultuur te huisvesten. Maar ik moet zeggen vind het ook erg spannend want ik ben helemaal nieuw op zeewater gebied.... so correct me if I'm wrong ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Weet iemand misschien wat dit is, eentje is bruin de ander zwart (waarschijnlijk dood)
3b95685ee21a9d434ace4734bf203926.jpg
c0c97211f1822e80b3bf7ab8b547bfcf.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Het is zo wie zo een leder. Ik denkt dat hij nog wel leeft maar heeft het erg moeilijk. Leder zijn erg sterk dus wie weet komt hij op.
 
Stenen beginnen aardig te kleuren alg was eerst roest bruin daarna werden sommige plekken groen en nu ook paars. Leuk om de transformatie te zienuploadfromtaptalk1454600845058.jpguploadfromtaptalk1454600861535.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Wat is jullie mening, paar slakjes erin of nog even wachten... 25.8 graden celcius, NH3 0.15 mg/l, Ph 8.3 en nitriet 0.5 mg/l, zoutgehalte (dichtheid)1025

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Zolang er ammoniak en nitriet gemeten wordt geen dieren inbrengen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Algen groeien erg hard nu... ammoniak nauwelijks meetbaar... eerste turbo ingebracht.uploadfromtaptalk1455742642526.jpguploadfromtaptalk1455742648062.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Turbo even ondergebracht in de nano, ammonium waarde is niet meetbaar <0.03. Nitraat is erg hoog 50 mg/l en Nitriet is eveneens hoog tussen de 2.0 en 5.0 mg/l maar neigt meer naar de 5.0. Ik denk dat het allemaal bij de opstart fase hoort nog. Os water wissel noodzakelijk tijdens de opstart fase? Of iemand tips?

Bedankt

Mvg Maurice

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Bovenaan