Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voorstellen en beginnersfout toegeven

Lisayasmijn

New member
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum dus daar hoort een voorstel rondje bij. Mijn man en ik hebben sinds begin februari een Red sea Reefer 350 gekocht om als gezamenlijke hobby te gaan doen.

Ik heb eigenlijk al sinds basisschool leeftijd verschillende zoetwater aquaria gehad. M’n man heeft in zijn puberjaren kortdurend een zeeaquarium gehad, wat toen door gebrek aan kennis niet lekker liep.

Nu zijn we voornemens om echt een mooie, gezonde bak te maken en vinden de techniek en het stukje biologie/scheikunde wat erbij komt kijken leuk.

Ik heb altijd met veel plezier en gezelligheid gelezen en geschreven op een zoetwater forum, dus bij deze hoop ik hier veel te kunnen leren van jullie en wat gezelligheid bij ‘medehobbyisten’ te vinden ;-)

Wat er qua techniek tot nu toe in ons bakje zit:
Lampen: 2 Hydro 26HD
Reefmat 500
Eiwitafschuimer van Redsea 600
Red sea reefato 3 in 1
Redsea reefwave 25
en kleiner stromingspompje, verwarmingselement.

We gebruiken de testkitjes van Redsea en Colombo.
We hebben de scape opgebouwd met deels levend steen en deels aquaforest rock.

Met de bezetting zijn we helaas al wat in de mist gegaan. We zijn begonnen met een ‘opruimploegje’ toen de eerste waterwaarden prima waren en dat ging goed. 2 weken geleden hebben we advies gevraagd bij de coral and fishstore, aangegeven dat we echt beginners zijn en graag een scholenvisje wilden hebben. We hebben toen 6 azuur juffertjes (Chrysiptera Hemicyanea) meegekregen met het verhaal dat dit leuke beginnersvisjes zijn en eigenlijk met alles goed samen zou gaan. We hebben toen ook een doktersvis gekocht. Wij vertrouwden op t verhaal van de verkoper, dom, als ik me nu inlees hier op het forum. Want zoals jullie al verwachten, bij aanschaf van de volgende vissen dit weekend (anemoonvisjes en lipvis) werden de juffers vervelend en terroriseerden ze hun nieuwe medebewoners.

Met veel pijn en moeite de juffers gevangen toen het na 2 dagen nog steeds bar en boos in de bak was, in de sump ondergebracht en nu hopen dat we de juffers terug kunnen brengen en in kunnen ruilen voor wat vriendelijkers.

Er zwemt nu in de bak:

Een hele jonge Naso elegans.
1 Zesstreep lipvis.
2 Amphiprion Percula met tepelanemoontje.
1 emerald krab, 2 heremietkreeftjes, 1 mespilia en een handje slakken.
3 koralen die volgens de winkel ook voor beginners zouden zijn… lederkoralen, dat wel. Tot nu toe zijn de waterwaardes binnen de normaalwaarden en oogt het als een ‘gezonde’ bak.

Ik hoop van jullie tips te krijgen over wat een goede bezetting zou zijn om naar toe te bouwen in de toekomst en uiteraard andere tips over hoe we dit tot een mooie, succesvolle hobby kunnen maken, naast het feit dat we onszelf beter moeten informeren en inlezen voordat we enthousiast weer wat aanschaffen.

Groetjes,
Lisa

Hoi,

Super leuk dat je ook hier wilt gaan posten over het wel en wee van jullie aquarium!

Heb je al een idee in je hoofd waar je uiteindelijk wilt komen met jou aquarium? Want dit gaat helpen in de keuzes die je gaat maken. Je hebt al geleerd dat het een hele klus is om wat visjes te vangen. Stel je voor dat je aquarium helemaal vol staat met prachtig koraal🙈. Er zijn wel hulpmiddelen maar als er een moordenaar tussen je vissenbestand zit dan had je hem er liever gisteren uit.

Verder zou ik aan de hand van jou nutriënten vissen en koraal gaan opbouwen, hier komt weer dat plan om de hoek kijken. Want wat je wilt waarschijnlijk een balans hebben tussen je vervuilers en verbruikers hebben. Er kan altijd wel middeltjes gebruikt worden overigens . Maar het is handiger als dit een beetje hand in hand gaat, je creëert een stabiele basis met een hogere succesfactor.

Als je rustig gaat bouwen heb je en veel meer geluksmomenten dan in 3 a 4x je reefer volknallen (even ter illustratie). Je koralen zullen veel minder sterven als je het systeem langzaam “rijp” laat worden.

Scholen vis in zoetwater zijn een stuk kleiner dan die van zee, in een reefer 350 zou ik dat pas als laatste doen als je nutriënten dit toelaten. dit was overigens mijn 350.

Succes en laat vooral wat plaatjes zien!

Erik

Bijlagen

• 60652eeb-c3d2-4ac8-8b37-c7b22fd442a6.jpeg
    60652eeb-c3d2-4ac8-8b37-c7b22fd442a6.jpeg
    162,2 KB · Weergaven: 85
Hoi,

Super leuk dat je ook hier wilt gaan posten over het wel en wee van jullie aquarium!

Heb je al een idee in je hoofd waar je uiteindelijk wilt komen met jou aquarium? Want dit gaat helpen in de keuzes die je gaat maken. Je hebt al geleerd dat het een hele klus is om wat visjes te vangen. Stel je voor dat je aquarium helemaal vol staat met prachtig koraal🙈. Er zijn wel hulpmiddelen maar als er een moordenaar tussen je vissenbestand zit dan had je hem er liever gisteren uit.

Verder zou ik aan de hand van jou nutriënten vissen en koraal gaan opbouwen, hier komt weer dat plan om de hoek kijken. Want wat je wilt waarschijnlijk een balans hebben tussen je vervuilers en verbruikers hebben. Er kan altijd wel middeltjes gebruikt worden overigens . Maar het is handiger als dit een beetje hand in hand gaat, je creëert een stabiele basis met een hogere succesfactor.

Als je rustig gaat bouwen heb je en veel meer geluksmomenten dan in 3 a 4x je reefer volknallen (even ter illustratie). Je koralen zullen veel minder sterven als je het systeem langzaam “rijp” laat worden.

Scholen vis in zoetwater zijn een stuk kleiner dan die van zee, in een reefer 350 zou ik dat pas als laatste doen als je nutriënten dit toelaten. dit was overigens mijn 350.

Erik
Dankjewel voor je reactie en je tips Erik! We willen een mooi gemengd rif maken met veel koralen. Beter even verstandig zijn en voorlopig dus geen vissen meer aanschaffen, iedere maand een koraaltje kopen en kijken hoe dat gaat. Hebben we in de tussentijd ook genoeg tijd om goed na te denken en in te lezen over vissen waar we geen spijt van krijgen, is voor de diertjes ook sneu…
Ik zal straks eens proberen om wat foto’s te maken en te posten!

Hoi,

Erik
En wat een prachtige bak trouwens!! Echt heel leuk om te zien wat het kan worden. Mooie doelen voor ons!

Hoi en welkom ,
Advies kan je beter hier op 't forum vragen ipv een graag verkopende winkelier , daar komt nog bij dat degene die je daar geholpen heeft net zoveel begrijpt over het houden van een zeeaquarium als ik van het handelen van de regering...
Daarnaast zou ik je adviseren om een dagboek voor jezelf te gaan bijhouden waarin je de pluspunten maar ook de minpunten in verwerkt.
Zo'n dagboek word dan een mooi naslagwerk voor jezelf en je ziet hoe je bak evolueert in de loop van tijd.
Grtz jack

Hoi,
Die Naso kan 40cm worden…veel te groot dus. De 6 streep staat er ook bekend om nogal vervelend te kunnen zijn. Juffertjes, er zijn weinig mensen waar ze lang leven (gaan koppels vormen, territorium claimen, elkaar de dood in jagen).

Goed lezen voordat je vissen koopt, niet teveel de verkopers vertrouwen. (Tip: meerwasserlexicon.de).

Dominantste vissen het laatste plaatsen.

Mvg. Eeg

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum dus daar hoort een voorstel rondje bij. Mijn man en ik hebben sinds begin februari een Red sea Reefer 350 gekocht om als gezamenlijke hobby te gaan doen.

Ik heb eigenlijk al sinds basisschool leeftijd verschillende zoetwater aquaria gehad. M’n man heeft in zijn puberjaren kortdurend een zeeaquarium gehad, wat toen door gebrek aan kennis niet lekker liep.

Nu zijn we voornemens om echt een mooie, gezonde bak te maken en vinden de techniek en het stukje biologie/scheikunde wat erbij komt kijken leuk.

Ik heb altijd met veel plezier en gezelligheid gelezen en geschreven op een zoetwater forum, dus bij deze hoop ik hier veel te kunnen leren van jullie en wat gezelligheid bij ‘medehobbyisten’ te vinden ;-)

Wat er qua techniek tot nu toe in ons bakje zit:
Lampen: 2 Hydro 26HD
Reefmat 500
Eiwitafschuimer van Redsea 600
Red sea reefato 3 in 1
Redsea reefwave 25
en kleiner stromingspompje, verwarmingselement.

We gebruiken de testkitjes van Redsea en Colombo.
We hebben de scape opgebouwd met deels levend steen en deels aquaforest rock.

Met de bezetting zijn we helaas al wat in de mist gegaan. We zijn begonnen met een ‘opruimploegje’ toen de eerste waterwaarden prima waren en dat ging goed. 2 weken geleden hebben we advies gevraagd bij de coral and fishstore, aangegeven dat we echt beginners zijn en graag een scholenvisje wilden hebben. We hebben toen 6 azuur juffertjes (Chrysiptera Hemicyanea) meegekregen met het verhaal dat dit leuke beginnersvisjes zijn en eigenlijk met alles goed samen zou gaan. We hebben toen ook een doktersvis gekocht. Wij vertrouwden op t verhaal van de verkoper, dom, als ik me nu inlees hier op het forum. Want zoals jullie al verwachten, bij aanschaf van de volgende vissen dit weekend (anemoonvisjes en lipvis) werden de juffers vervelend en terroriseerden ze hun nieuwe medebewoners.

Met veel pijn en moeite de juffers gevangen toen het na 2 dagen nog steeds bar en boos in de bak was, in de sump ondergebracht en nu hopen dat we de juffers terug kunnen brengen en in kunnen ruilen voor wat vriendelijkers.

Er zwemt nu in de bak:

Een hele jonge Naso elegans.
1 Zesstreep lipvis.
2 Amphiprion Percula met tepelanemoontje.
1 emerald krab, 2 heremietkreeftjes, 1 mespilia en een handje slakken.
3 koralen die volgens de winkel ook voor beginners zouden zijn… lederkoralen, dat wel. Tot nu toe zijn de waterwaardes binnen de normaalwaarden en oogt het als een ‘gezonde’ bak.

Ik hoop van jullie tips te krijgen over wat een goede bezetting zou zijn om naar toe te bouwen in de toekomst en uiteraard andere tips over hoe we dit tot een mooie, succesvolle hobby kunnen maken, naast het feit dat we onszelf beter moeten informeren en inlezen voordat we enthousiast weer wat aanschaffen.

Groetjes,
Lisa
Een tip de boekjes van Tanne zijn zeer waardevol en scheelt een hoop vragen .
En jammer dat jullie niet even nakijken hoe groot en hoe terroristische visjes kunnen zijn .
Er zijn genoeg visjes die wel kunnen .
Lees ik idd goed in ,
Veel plezier in deze never ending story

Probeer eens in contact te komen met een zeeaquariaan bij jullie in de buurt met een goed draaiend aquarium. Ga daar kijken en praten.
Zeker de boeken van Tanne Hof, en dan vooral deel 1, is een must.
Veel plezier met de prachtige hobby.

Inderdaad hier hetzelfde gehad qua de juffertjes.

Chrysiptera Parasema​

na ze vanaf de vroege opstart al een tijdje had zien zitten bij de lfs hier om de hoek na het rijpingsproces deze geïntroduceerd in m'n bakje "als beginner" denkend leuk! Klein blijvend ze gaan al goed samen want ze zitten al een tijd samen een "beetje" ingelezen & dit ging dan ook weken goed na een tijdje werd dit echter 1 slachtpartij en heb ik er nog 1 over vd 4, moet wel zeggen dat deze zich voorbeeldig gedraagt! Maar inderdaad haal je info & vragen lekker hier vandaan van mensen met liefde voor de hobby & zijn of haar bak ipv een winkelier die de centen wil zien

Bedankt allemaal voor jullie reacties, leuk!!
Inmiddels wordt het boekje van Tanne hier zelfs door de peuter des huizes bijna dagelijks met veel plezier doorgebladerd, en wij leren er ook een boel van ;-)
De juffertjes zijn na een belletje naar coral en fishstore weer retour gebracht, mocht ze omruilen voor 2 poetsgarnalen en een blennie, of een Henkie zoals hij hier geloof ik genoemd wordt, haha. Mooie aanvulling voor de poetscrew en wat een rust nu in de bak. Het is ons nu heel duidelijk dat veel vissen echt niet de bedoeling is, gezien ons formaat aquarium. En nu kopen we voorlopig helemaal niks nieuws. Eerst zoals jullie zeggen, bak verder laten rijpen, goed inlezen en info opdoen hier op t forum.
De bak staat er nu mooi bij, de huidige vissen ogen gezond en zijn actief en de lederkoraaltjes staan er ook fier bij. Zal snel eens foto’s proberen te maken en plaatsen.

Back
Bovenaan