Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voor- en nadelen AI Hydra 26HD vs. Orphek Atlantik 3.1 Compact

MvB

ZeewaterForum gebruiker
Ik wil een tweedehands lamp gaan kopen voor boven mijn nieuwe bak: een 125 liter bak waarin ik vooral LPS en enkele SPS koralen wil gaan houden.

Wie kan er vanuit eigen ervaringen iets positiefs of negatiefs vertellen d.w.z. waar ik extra op moet letten als ik kies voor A. de AI Hydra 26HD of B. de Orphek Atlantik 3.1 Compact? Is er in Nl überhaupt een winkel die als dealer van Orphek dienst doet?

Suggesties zijn welkom.

Groet,
Martijn
P.S.: ik beschik nu over een AI Prime HD voor een iets kleinere bak en heb geen ervaring met Orphek so far. Wel heb ik hun natuurlijk hun site gelezen!
 
Ik draai al sinds 2012/2013 succesvol met het eerste modellen: de PR156 en de PR156UV.
Nog geen seconde spijt van gehad.
Grote armaturen met groot spreidingsvlak.
De jongere modellen zullen allerminst teleurstellen.

Over de Hydra kan ik niks zeggen.
Lijkt mij dat ze voor meer schaduwwerking zorgen doordat de leds meer geclusterd staan op een kleiner oppervlak.
 
Dank je Michel voor je reactie. Zoiets leek mij ook wel logisch. De Orphek is sus groter qua armatuur en dus zal de spreiding ook groter zijn. Voor mij is een voordeel van de Orphek dat deze meer wattage heeft: 130W vs. 90W van de AI.

Even ivm nieuwsgierigheid mijner zijde: wat gebruik je nu? Nog steeds die twee lampen?
 
Laatst bewerkt:
Ben destijds begonnen met 2 units ter vervanging van de hqi. Jaar erop nog eens 2 units ter vervanging van de 4x t5. Dit op een 130-60-60(wh). Een beetje overkill, maar wel een egaal uitgelichte bak.

Sinds januari 2018 dezelfde 4 units op een 160-70-60(wh). Komt prima uit.
Nu tijdelijk met 3 units omdat een driver vervangen moet worden. Koralen blijven het fantastisch doen.
Acro's groeien ook op de bodem, en de Walterbuttons (niet de makkelijkste) groeien 'als kool'.

Units liggen op een frame op het aquarium. Ik heb geen zin in zichtbare, stofvangende ophangkabels in gaten die 'net-niet-goed' uitgelijnd zijn.

Enige aanpassing die ik gemaakt heb is de standaard ingebouwde luidruchtige 60 mm fan vervangen door een opgelegde 120 mm fan. Lager toerental maakt ze onhoorbaar. Luchtverplaatsing is prima, want de temperatuur blijft gelijk (zo rond de 33 graden tussen de koelribben).
 
In NL geen orphek dealer. Buntesriff in DE is de dichtstbijzijnde. Hier sinds 2014 orphek lampen. Nog steeds zeer tevreden q mooi licht en fraaie lampen. Ik heb gordijn rails aan het plafond gehangen waar de lampen met kabels aanhangen.
 
Bovenaan