Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vlakheid bodem aquarium

Dimi3

ZeewaterForum gebruiker
Hey allemaal,

Ik heb net een stalen frame laten maken en dit helemaal laten bekleden met hout.
Het is allemaal heel netjes gedaan maar ik kwam toch tot de conclusie dat de bovenkant van het kastje, waar het aquarium opkomt, niet helemaal vlak is.
Het hoogteverschil is +/- 1mm en ik vermoed dat een dempende ondergrond van 10mm dit euvel wel zal verhelpen. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Qua materiaal zou ik niet voor tempex willen gaan daar dit estetisch weinig aantrekkelijk is, wel heb ik speciale matjes van JBL maar deze zijn maar 6mm dik...
 
Ik heb zelf ook een soort van foam mat onder de bak liggen deze is ook maar een mm of 6 dus denk dat het wel dik genoeg is zeker als het maar om 1 mm gaat
 
Goedenavond,

Ik heb zelf een dun rubberen mat tussen het aquarium en mijn meubel van misschien 3mm
Je gaat uit van een ondergrond van 10mm, ik denk dat je Dan ook naar de hardheid van het materiaal moet kijken. Als het materiaal te hard is werkt het ook niet.
Hoe groot is de bak? Een 100 liter aquarium geeft minder problemen dan een 500 liter aquarium ( spanning op de onder plaat).
Hoe dik en wat voor materiaal is de plaat waar het aquarium op staat?
Bestaat de plaat uit 1 gedeelte?.
Ik zou het aquarium op een 18 mm betonplex of uniprime plaat zetten uit 1 gedeelte met een rubberen mat er onder.
Een mat kan ik wel voor je regelen in welke dikte je maar wilt.
 
Allebei bedankt voor het antwoord!
Het betreft een bak van 110x60 en het materiaal waarop de bak komt is een mdf plaat van 18mm uit 1 geheel waarop dan het dempingsmateriaal komt. Ik was zelf meer aan het denken aan een soort van schuimrubber van 10 mm dik ongeveer hetzelfde materiaal als de JBL onderleggers.
 
Als je mdf neemt en die eerst even goed verven en licht afschurwn dan kun je de bak er zo opzetten zonder dat er iets tussen zit.

Hier staat de bak op een multipex plaat van 22 mm zonder dat er iets tussen zit. Deze plaat en ook mdf zijn glad van zichzelf.
 
Hierbij wat fotos.
 

Bijlagen

  • IMG_20191107_193228.jpg
    IMG_20191107_193228.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20191107_193241.jpg
    IMG_20191107_193241.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 41
  • IMG_20191107_193327.jpg
    IMG_20191107_193327.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 39
En als je op het kastje gaat zitten en dan nog eens meet?
 
Oke, maar is de plank krom of het staal eronder.
Als je erop gaat zitten, duw je dan de plank aan tegen het staal en is de boel dan vlak?

Wij kunnen de constructie verder niet zien, dus dit is allemaal gissen.
Mijn inschatting is dat de kans dat hout krom is vele malen groter is dan dat het staal krom is. Dat het staal krom trekt zou kunnen gebeuren bij het lassen, echter van een professionele lasser verwacht je wel dat die dat voorkomt, het controleert en hersteld als het toch gebeurt.

Als het staal krom is dan zou ik teruggaan naar de maker om het te laten herstellen. Zonder kosten, want het is zijn fout.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat de plank relatief recht is aangezien ze op toch 10 plaatsen is bevestigd aan het frame.
Het frame is gebouwd door een vriend van mij en deed dit als vriendendienst.
 
Das dan heel vervelend.
Een kromme tafel, daar kan zo'n pad verder niks aan doen.
 
Dus ik kan concluderen dat ik dit meubel beter niet kan gebruiken? Zonde want de ombouw heeft me toch wel wat gekost...
Het verschil is maar 1mm maar dit is dus te veel?
 
Laatst bewerkt:
Dit is met 10mm foam erop.
 

Bijlagen

  • IMG_20191110_122703.jpg
    IMG_20191110_122703.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20191110_122653.jpg
    IMG_20191110_122653.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 27
Het frame staat perfect waterpas in alle richtingen, het is enkel de bodem die niet 100% recht is.
 
Het frame staat perfect waterpas in alle richtingen, het is enkel de bodem die niet 100% recht is.

Vandaar, als het geheel zich door het totale gewicht kan ‘zetten’ op de rubber mat zit je vlgs mij goed.
Je kunt ook het frame ‘scheef’ zetten zodat de bodem recht is.
 
je kunt de plank ook vlak laten maken als je er zeker van bent dat het frame zelf vlak is en de plank vast op het frame zit dan is de plank niet overal even dik en zou je die op de vlaktebank moeten leggen en schaven.
je kunt zoals je wil schuim eronder leggen of rubber dat zal de krachten wel verdelen over het geheel en dus in het midden meer inzakken dan aan de buitenkant.
wordt de bak aan 1 kant zwaarder door steen dan loop je het risico dat de bak een beetje scheef gaat staan
 
Bovenaan