Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vissen scheiden van elkaar of even aankijken?

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Er zitten al een tijd 2 saffier juffertjes( Chrysiptera Springeri) in m'n aquairum, nu heb ik hier vandaag een jonge blauwe doktervis bijgeplaatst (Acanthurus Coeruleus). Nu zitten de vissen elkaar uit te dagen en ik zie de juffers af en toe uitvallen naar de dokter. Ik vraag me af of dit normaal gedrag is in het begin en dat dit uiteindelijk minder wordt, of moet ik de vissen nu gelijk uit elkaar halen?

Het is overigens niet zo dat de nieuwe doktervis nergens heen kan. Hij kiest er zelf voor om voor de juffers te zwemmen (en te blijven). Maar m'n juffers hebben al eerder een soortgenoot de dood in gejaagd dus ik.vertrouw ze niet zo.
 
Laatst bewerkt:
De juffers verdedigen hun territorium. Dit kan klein zijn, maar ook de hele bak.
Als de dokter voldoende eigen ruimte krijgt komt het wel goed.
Je kunt ook een paar dagen het licht uitdoen en je bak afplakken met grijze vuilniszakken. Daarna beetje bij beetje de zakken oprollen en uiteindelijk de lichten weer aan doen.
‘By night’ ligt het temperament beduidend lager en wennen de vissen beter aan elkaar.
 
Heb het licht uitgedaan, maar is denk ik nu helaas al te laat. Ineens schoot het gedrag om en bleven de juffers de doktervis aanvallen. Deze ligt nu aangevreten tussen een steen, leeft nog wel maar gaat niet goed. Helaas is het ook onmogelijk om de juffers te vangen, ze zijn te snel en schieten gelijk in de stenen als ik in de bak kom.:(
 
Dan is het hopen dat ze hem vanaf nu met rust laten. Anders zal hij toch eerst weer even wat moeten aansterken in een andere bak.
 
Spiegel tegen de buitenzijde van je bak plaatsen zodat de juffers een nieuwe tegenstander zien en hopelijk je dokter met rust laten
 
Bedankt voor de tip, helaas nergens een spiegeltje kunnen vinden. ik rij zo even naar de winkel om een vissenval te kopen. Ik hoop dat ze erin trappen.
 
Vissen val en de juffers uit vangen. De gewonde vis zal het niet helpen. Sterkte hoop dat de vis het red
 
Elke vis is tot nu toe in de vissenval geweest, behalve de juffers:oops:

Maar wel goed nieuws de 'ergste' degene die echt steeds in de aanval ging zonder dat de dokter dichtbij kwam heb ik met de hand kunnen vangen. Ik zag dat hij in een steen zat welke ik gemakkelijk kon verwijderen. Wonder boven wonder is dit gelukt met de vis erin.

Dus ik heb nu één vis in de sump de ander zit nog in de bak, morgen ga ik weer verder met de vissenval.

Ik vraag me alleen wel af wat ik met de vis moet, de winkel wilt hem niet terug en ik wil hem ook niet doodmaken. Zou de vis kunnen overleven in de sump?
 
Je kan em na een paar dagen in de avond wanneer het licht uit is terug in de bak doen.
Hij zal dan zijn terrein opnieuw moeten gaan verdienen. Als ‘nieuweling’ in het aquarium.
 
Je kan em na een paar dagen in de avond wanneer het licht uit is terug in de bak doen.
Hij zal dan zijn terrein opnieuw moeten gaan verdienen. Als ‘nieuweling’ in het aquarium.

Zou dat echt werken, het is namelijk een hels karwei geweest om hem eruit te krijgen. Ben er gisteren echt heel de dag mee bezig geweest namelijk en moet niet hebben dat hij de dokter weer aanvalt.
 
Eerst toch even de spiegeltruck uithalen. De overblijver moet dan wel aan het werk. Als je de azuren juffer (prachtvisje maar enorme huftertjes, bij mij is het vrouwtje geslacht na weigeren avances man) na een week of zo in de bak zet dan is deze (zoals al eerder aangegeven) "de nieuweling".

Mijn overgebleven juffertje terroriseerde de gehele bak (200 ltr). Heeft 4 weken in de overloop gezeten (eigen keuze). Is daarna teruggesprongen en was dus zijn territorium kwijt aan de Gramma lorenzi. Gedraagt zich nu voorbeeldig.
 
Duidelijk, dan ga ik dat proberen. Moet zeggen dat na het uitvangen van de grootste hufter de andere juffer 'geschrokken' lijkt te zijn, hij schuilt nu iedere keer in z'n steen op de bodem en komt heel af en toe te voorschijn. Ik zie in ieder geval geen vervelend gedrag meer richting m'n dokter. Ik kijk dit ook even aan en als het zo blijft dan mag hij van mij blijven.
 
Bij mn annemoonvissen was dat net zo, die gingen als bullebakken de hele tank door. Ik heb er eentje weg moeten doen, een viswinkel wilde hem graag hebben...
Solo is de annemoon vis nog steeds een klootzak, maar alleen op zn eigen kleine territorium. Ongeacht welke van de twee annemoonvissen ik eruit haalde.
Ik hoop dat je dokter het redt. Maar ben je niet bang dat die dokter véél te groot wordt voor je bak? Ik vind het een prachtige vis, maar in mijn bak (500L) is het mij toch echt een stapje te groot.
 
De dokter gaat het wel redden denk ik, hij eet in ieder geval heel goed en de juffer die er nu nog in zit doet hem niets meer. Mijn anemoonvisjes komen denk ik niet verder dan 10cm van de anemoon, een andere vis terroriseren lukt ze hierdoor niet;) De dokter zal uiteindelijk inderdaad de bak uitgroeien, volgens de LFS zal dit jaren duren en tegen die tijd zoek ik een ander plekje voor hem. De ruimte in de bak hoeft hij niet met veel andere vis te delen, dus dat scheelt ook.

Maar waar ligt de grens qua zwemruimte, zijn niet alle hobbyisten aquaria te klein voor het gros van de vissen wat we erin houden? Tijdens mijn duiken is de dokter geen vreemde verschijning. Dit is een vis die in een behoorlijke groep langs het rif graast, niet echt aquarium omstandigheden.
 
Even een update, het gaat goed dokter is hersteld en ze doen elkaar niets meer. Wel vreemd omdat de juffer die er nu in zit ook continue achter de dokter aanging. Nu zijn ze niet meer bij elkaar weg te krijgen, in positieve zin:D

 
Bovenaan