Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Visbestand meterbakje 160 liter bruto

OP
OP
PlukB

PlukB

ZeewaterForum lid
Omdat ik me liever niet de risico's op de hals haal dat:
- de ruit van mijn bak springt doordat ik erin boor
- ik met veel pijn en moeite (en kosten) een sump plaats en dan nog het geluidsniveau van de skimmer vind tegenvallen

..als het ook met een spons- en pijpjes filter kan. Maar dat dat ook kan, daar zijn jullie minder van overtuigd, begrijp ik...

chevy22

ZeewaterForum lid
Zal zelf altijd voor een afschuimer gaan. Geheel geluidloos is zo goed als onmogelijk. Heb zelf ook een 9004 en vind t zelf erg meevallen qua geluid( vooral met me ouwe redsea afschuimer).

Als je een sump plaats in de onderkast kan je t juist heel stil maken door de kast met eierdop schuim te bekleden.

samzee

ZeewaterForum lid
Eiwitafschuimer haalt de afvalstoffen er uit voordat het biologisch omgezet word door de bacteriën in het steen.
Zorgt dus voor lagere nitraat waarden

Een sump maakt het vele malen makkelijker, ik hoor de afschuimer helemaal niet in de onderkast.

Boren hoef je je niet al te druk om te maken, zo lang je rustig boort en goed koelt is het niet zo moeilijk.
Belangrijkste is dat het geen getemperd glas is.
Eventueel kun je het uitbesteden bij een aquariumbouwer of een hobbyiest om hulp vragen.

Ga bij een LFS met een degelijke zeewater afdeling langs en bekijk en beluister eens wat systemen.

Bovenaan