Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Visbestand 100*60*50

Wortel87

ZeewaterForum lid
Graag zou ik wat advies ontvangen voor een leuk visbestand voor een aquarium van 100*60*50 incl opruimers.

Sinds dit mijn eerste zee aquarium word wil ik niet het wiel opnieuw uit gaan zitten vinden.

Heb 2 voorkeuren.

1 grote eyecatcher
De Chelmon rostratus spreekt mij enorm aan... Helaas is deze mij wat te arbeidsintensief en te gevoelig. Dus meschien is hier een leuk alternatief voor?

En 2 clownvisjes voor de vrouw.



Alvast bedankt.
 
Gele dokstersvis?
Is standaard maar wel mooi en nuttig, ala enige dokter in je bak ook een vis die je altijd ziet en zicht als de koning gedraagt. Je bak ia daarvoor al aan de krappere kant dus zou het niet moeilijker maken.

Dwergkeizers zijn ook erg mooi maar kunnen aan je koraal knabbelen. Als je er dus een mooie koralenbak van wil maken zou ik dat niet doen.
 
Schooltje vissen is mooier als een vis

Ga zelf de gramma lorreto's proberen. 3 gaat al prima, binnenkort 2 erbij
 
Laatst bewerkt:
Schooltje vissen is mooier als een vis

Ga zelf de gramma lorreto's proberen. 3 gaat al prima, binnenkort 2 erbij
Als de bak voldoende gerijpt is en er veel schuilplaatsen aanwezig zijn, zijn Gramma's zeker leuk. Hier zwemt ook een groepje. Aanvullen is naar mijn ervaring geen enkel probleem (begonnen met 2 loreto, later nog 2 loreto erbij, later 1 dejongi erbij, later nog 1 dejongi erbij).

In het tweede deel van mijn boek staat overigens een aantal bezettingen gesuggereerd voor aquaria van verschillende grootte. Misschien geeft dat je wat inspiratie?
 
Mooi visje inderdaad.

Het jeukt wel ;)

Draait nu iets meer dan een week. Ben aan het opstarten met real reef rock. Elke dag steeds wat meer voer erin. Heb nog geen piek ondervonden. Komt ook niet schat ik zo als ik dalijk met een visje of 2 begin.

Van een bekende 2 kleine koraaltjes gekregen voor de fun. staat uit en groeit al.

@Tanne waar kan ik je boek vinden?

Schuilplaatsen genoeg
 

Bijlagen

  • 15462459659115990474711079303883.jpg
    15462459659115990474711079303883.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 22
@Tanne waar kan ik je boek vinden?
De betere aquariumzaak heeft beide delen op voorraad. Anders bij elke boekwinkel, bijvoorbeeld hier zonder verzendkosten: https://www.donner.nl/zoeken/LANGUAGE=dut/keywords=tanne+hoff :)


Schuilplaatsen genoeg
Dat denk ik ook. Maar wel met Gramma's een flinke poos wachten. Hoewel ze eenmaal gewend ijzersterk zijn, zijn ze in verse systemen kwetsbaar voor stip.

Ga je ook nog wat echt levend steen plaatsen om zo de biologie beter op gang te krijgen? RRR is prachtig materiaal, maar zonder 'echt' steen duurt het langer voor je echte stabiliteit hebt.
 
Een Chelmon rostratus is prima te doen , echter koop er dan een die aan aquaria omstandigheden gewend is...

Ze worden hier regelmatig aangeboden .

Een langsnuit uit een winkel zou ik niet doen , deze zijn te gevoelig en regelmatig met gif gevangen ( dan leven ze niet lang meer)

Ik heb er een rondzwemmen die ik ook overgenomen heb van iemand die stopte en die is nu minstens 6 jaar oud....

Succes peter
 
Zou wel willen... Maar de shop in breda heeft het niet. En verder weet ik niet echt waar ik goed steen kan krijgen.

als ik geen goed steen kan krijgen komt er geen in.

Meschien dat iemand hier me aan een paar kilo kan helpen?

Woon zelf in limburg

Don pedro...? Waarom moet je dit nu doen :') nu ga ik hier zitten azen op een pincetvis.
 
CFS geen goed steen?! Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Indonesië mag het momenteel niet exporteren, maar ik kan me niet voorstellen dat ze niet een alternatief hebben gevonden, zoals Australië. In Limburg zit ook een aantal erg goede winkels, zoals bijvoorbeeld Reefcorner. Informeer daar eens.
 
In breda hebben ze alleenmaar real reef rock.... Althans toen ik er vorige week was.
Dan een paar mooie stenen met oren. Heb je ook levend steen :)
 
Zoals deze? De rode die zich wat verstopt heeft.
 

Bijlagen

  • 15462493386866257083280394055793.jpg
    15462493386866257083280394055793.jpg
    147,5 KB · Weergaven: 17
Als het op een stukje steen zit dat niet door mensen gemaakt is, kun je het als levend steen beschouwen.
 
Bovenaan