Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vijlvis (Acreichthys tomentosus) hoe reefsafe?

Dannyken

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Aangezien ik met een glasanemoonplaag zit en de gebruikelijke middeltjes niet afdoende helpen (Joesjuice, Aiptasia-X, etc...) en ik niet alle glasanemonen in mijn rif kan bereiken dacht ik aan natuurlijke vijanden.

Berghia's zijn zowat onvindbaar, overal waar ik vraag negatief antwoord zelfs niet op bestelling.

Pepermuntgarnalen dan maar gekocht maar om de een of andere stomme reden kan ik nooit lang garnalen houden :confused: , terwijl al de rest in de bak het goed doet. Van de 3 garnalen was er eentje al na een aantal uren dood :( (zat vast bij aanzuig pomp; na herhaalde pogingen 'm daar weggejaagd te hebben)overeen ander kleintje heb ik mijn twijfels. Eén grote wurdemanni heb ik nog gezien is goed actief maar of ie de glasanemonen aanpakt? Ik hoop dat ie blijft leven.

Daarom dacht ik aan een vis om de plaag te bestijden. Dus was mijn oog gevallen op een vijlvis. Maar hoe reefsafe zijn deze? Aangezien ik een doopvont heb + wat soft- en lederkoralen en een paar stukjes SPS. En hoe compatibel zijn deze met andere vissen?

Ik dacht ook nog aan een pincetvis maar aangezien ik al een gele dokter hebzal deze wel afvallen,daarbij schijnt een pincetvis ook moeilijk houdbaar.

Graag jullie mening over de inzet van een vijlvis en de reefsafe''heid''.

Groeten,
Danny

Heb er inmiddels een paar gehad. Geen 1 deed waarvoor ik hem gekocht had. Sommige aten ook alg maar 1 was zeer verzot op Xenia.
Al met al geen succes met waarvoor ik ze gekocht had.

ik heb ze al sinds vier jaar in de bak zitten,onlangs is mijn oude gestorven een een maand of twee een erg kleine gekocht(3cm)de eerste weken at hij wat acropoliepjes(niet erg)en sindsdien at hij met de pot mee,sinds twee weken doet hij waarvoor ik hem wil,de glasanemoontjes opeten(net als de vorige)je moet er wel geluk mee hebben maar dit is met alle natuurlijke eters,pincetten die glasanemonen eten eten meestal ook andere lekkere dingen

Heb er hier twee geplaatst (zou veiliger zijn:D :confused: ) hier nippen ze zowaar aan alles:o (SPS, Xenia, spijkerpoliepen, deelanemonen, glasanemonen,....) zonder grote schade want hun interesse naar een bepaald iets verandert heel snel en het aanbod is dan ook groot:p

Grtz,

Kurt

Ps. De deel- en glasanemonen zijn wel foetsie:goed:

Laatst bewerkt:
Ik heb dit visje een korte tijd gehad. na 4 dagen weer retour aquariumzaak. Reden? bijna alle lederkoralen, oren en buttons zijn niet veilig voor dit visje.

Ik heb er ook een gehad. Binnen drie weken waren al mijn deelanemoontjes verdwenen. (mijn bak stond er vol mee).

Verder at hij gewoon met de pot mee en bleef van de koralen af. Jammer genoeg is hij inmiddels overleden, maar heb geen deelanemoon meer gezien.
Wat dat berteft is het zoals men zegt: je moet er geluk mee hebben.

Bedankt allemaal voor jullie advies.
Blijkbaar is 't dus geluk hebben of ie wel of niet glasanemonen eet en dan is het ook nog de vraag of ie de rest wel/niet met rust laat.

Ik zal nog effe wachten denk ik en verder zoeken naar Berghia's of anders misschien toch maar uitkijken naar een pincetvis om mijn glasanemonen aan te pakken.

Groeten,
Danny

Back
Bovenaan