Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verzamelen van Noordzee leven

SKT

Duiker en Reefer
Dag allen,

Wie zou mij iets kunnen vertellen over de wetgeving mbt het verzamelen van onze dieren? Ik ben zelf ook actief in de duikwereld en zou tijdens het duiken een uitgebreid scala aan soorten kunnen verzamelen mits dit toegestaan zou zijn. Ik hoor het graag!
 
Hallo,

Ik duik ook en helaas is het verboden om dieren uit het water mee te nemen tijdens een duik. Anders hadden we ieder weekendje Zeeland wel kreeft gegeten...
Het vangen van dieren onderwater met behulp van ademapparatuur wordt gezien als stropen en hier staan hele hele fikse boetes op in NL. Daarbij wanneer betrapt wordt ook onmiddellijk je duikmateriaal in beslag genomen.

Je mag wel dieren rapen in de getijde zone, dat is geen probleem. Of het al snorkelend / free divend (dus zonder luchtvoorziening) mag weet ik niet zeker. Bij rapen mag je eigenlijk ook alleen genoeg meenemen voor jezelf/je gezin. Vangst voor de handel dien je een vergunning voor te hebben, evenals vissen met een hengel of ander vistuig.

Het beste check je even bij de gemeente waar je zeedieren wilt oprapen/-vissen of je wel of geen vergunning nodig hebt. Lokale regels kunnen enigszins verschillen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: SKT
Dankje Erbe voor je uitgebreide reactie. Ik heb ook een mail gestuurd naar het Ministerie van infrastructuur en waterstaat om te kijken of er iets geregeld zou kunnen worden met een mogelijke ontheffing. Met eb dieren rapen is natuurlijk leuk maar het verzamelen van bijvoorbeeld botervisjes of andere dieren die onder de getijdenzone leven is dat alsnog erg lastig. De vispas is in het bezit dus ik zou het eventueel met een kruisnet kunnen proberen. Heeft iemand hier ervaring met het mee varen op een garnalen kotter om zo dieren te bemachtigen?
 
Voor het vissen met een hengel in zee heb je geen vergunning nodig. Er is wel een zeevis vergunning, maar dat is meer een symbolisch iets om je steentje bij te dragen aan het behoud van het viswater.

Met netten vissen is weer een ander ingewikkeld verhaal (we wonen immers in Nederland)
Sommige netten mogen wel (garnalen netjes bijvoorbeeld) en anderen absoluut niet (staand wand). Daar tussen zitten er nog verschillende manieren die soms gedoogd worden en soms niet.

Wil je de kleinere visjes vangen, dan is Rock Fishing iets wat je misschien leuk vind. Met een gevoelige korte hengel, klein haakje en een klein stukje aas (zager of borstelworm) tussen de rotsblokken bij pieren etc vissen.
 
Ik heb hier nog een dropshot set staan dus zou die techniek zeker toe kunnen passen :) één van de soorten die je regelmatig ziet tijdens het duiken in Zeeland is Galathea squamifera. Het doel is eigenlijk om hier wat exemplaren van te bemachtigen, wat een hele opgave gaat worden zonder duiken ben ik bang.
 
Ik heb hier nog een dropshot set staan dus zou die techniek zeker toe kunnen passen :) één van de soorten die je regelmatig ziet tijdens het duiken in Zeeland is Galathea squamifera. Het doel is eigenlijk om hier wat exemplaren van te bemachtigen, wat een hele opgave gaat worden zonder duiken ben ik bang.
Oef, ja, die zijn heel schuw en leven goed verstopt.
Zouden die niet ook met stenen keren in de getijde zone te vinden zijn?
 
Oef, ja, die zijn heel schuw en leven goed verstopt.
Zouden die niet ook met stenen keren in de getijde zone te vinden zijn?
Ik vraag mij het af, tijdens het duiken (met eb) zie ik ze eigenlijk nooit hoger dan een meter of 6 onder de waterlijn. Ik weet wel dat ze in de UK geregeld gevonden worden in getijdenpoelen, maar heb nog nooit gehoord dat iemand ze gevonden heeft in Nederland. Ze worden natuurlijk ook nog maar een jaar of 10 gespot in NL.
 
Bij Bergsche Diepsluis - Oesterdam zie ik ze juist altijd veel in de 1-2m zone.
Weet ff niet meer welk tij
 
  • Like
Reactions: SKT
Bij Bergsche Diepsluis - Oesterdam zie ik ze juist altijd veel in de 1-2m zone.
Weet ff niet meer welk tij
Misschien daar maar eens zoeken met eb dan. Zou nog een mogelijkheid kunnen zijn.
 
Dankje Erbe voor je uitgebreide reactie. Ik heb ook een mail gestuurd naar het Ministerie van infrastructuur en waterstaat om te kijken of er iets geregeld zou kunnen worden met een mogelijke ontheffing. Met eb dieren rapen is natuurlijk leuk maar het verzamelen van bijvoorbeeld botervisjes of andere dieren die onder de getijdenzone leven is dat alsnog erg lastig. De vispas is in het bezit dus ik zou het eventueel met een kruisnet kunnen proberen. Heeft iemand hier ervaring met het mee varen op een garnalen kotter om zo dieren te bemachtigen?
Heb jij al bericht van het ministerie?

Wat vissen vangen, ik heb het leukste spul altijd met duiken boven gehaald. Nergens in de visserij wet staat datje niet met je handen iets mag vangen.... Met of zonder perslucht. (kreeften in de oosterschelde en grevelingen zijn op alle manieren verboden te vangen zonder vergunning dus stropen, om in te gaan op het eerder genoemde voorbeeld. .)

Je dient je bij alles wat je vangt en/of verzameld wel te houden aan de visserij wet, en dus de minimummaat. Ondermaatse vis dien je namelijk terug te zetten, en dat is het grootste probleem van zelf vis verzamelen voor in het aquarium.

Maar als je het tijdens het duiken goed aan pakt, komt niemand er achter.
 
  • Like
Reactions: SKT
Heb jij al bericht van het ministerie?

Wat vissen vangen, ik heb het leukste spul altijd met duiken boven gehaald. Nergens in de visserij wet staat datje niet met je handen iets mag vangen.... Met of zonder perslucht. (kreeften in de oosterschelde en grevelingen zijn op alle manieren verboden te vangen zonder vergunning dus stropen, om in te gaan op het eerder genoemde voorbeeld. .)

Je dient je bij alles wat je vangt en/of verzameld wel te houden aan de visserij wet, en dus de minimummaat. Ondermaatse vis dien je namelijk terug te zetten, en dat is het grootste probleem van zelf vis verzamelen voor in het aquarium.

Maar als je het tijdens het duiken goed aan pakt, komt niemand er achter.
“Via Rijkswaterstaat is onderstaande vraag bij LNV-Visserijbeleid terecht gekomen. Mogelijk dat hiermee niet op al uw vragen antwoord gegeven kan worden, maar ik hoop u toch op een aantal punten een stap verder te kunnen helpen.
Belangrijkste is: U mag in de kustwateren vanaf de oever/strand vissen met een schepnetje, of met een klein handmatig voortbewogen sleepnetje (en daarnaast ook met de hengel). Alle soorten die zijn opgenomen in bijlage I van de Uitvoeringsregeling Visserij (na te zoeken op internet) mogen daarbij worden behouden, waarbij u zich wel moet houden aan de overige bepalingen uit de Visserijwet. Dit gaat dan o.a. om soorten met een terugzetbepaling (gesloten periodes, minimummaten; staan eveneens in de Uitvoeringsregeling Visserij), maar ook soorten als bijvoorbeeld aal, kabeljauw en zeebaars mogen na recreatieve vangst niet (ongelimiteerd) worden behouden. De minimummaten voor de meeste zeevissoorten staan opgenomen in EG Verordening 850/98.
Soorten die niet in bijlage I zijn opgenomen vallen niet onder de werking van de Visserijwet en vallen daarmee onder de werking van de Wet natuurbescherming. Op grond van deze wet mogen soorten sowieso niet aan het ecosysteem worden onttrokken. Het maakt daarbij voor onttrekking van soorten niet uit of dit handmatig of met behulp van een vistuig gebeurt. Overigens mag u andere netsoorten dan de twee genoemde sowieso ook niet toepassen voor recreatief gebruik.
Tot slot kunt u voor spelregels met betrekking tot het verzamelen van soorten tijdens duikactiviteiten wellicht het beste contact opnemen met de Nederlandse Onderwatersport Bond (of op de site). Ik vermoed dat hier de conclusie zal zijn dat dit niet is toegestaan, maar de precieze regels hiervoor zijn mij niet bekend.

Indien u nog verdere vragen heeft met betrekking tot regelgeving verbonden aan de Visserijwet of de Wet Natuurbescherming kunt u zich verder wenden tot de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hier is een vraagfunctie op de site beschikbaar.”

Dit is wat ik terug kreeg, ik ben benieuwd hoe jij dat aanpakt tijdens het duiken? Ik ben één keer gecontroleerd in Zeeland door BOA’s op kreeftenstropen. Uiteraard doe ik daar niet aan dus er was geen probleem. Maar ik zou niet graag gepakt willen worden, ook al is het maar met twee krabbetjes voor in het aquarium.
 
De NOB weet je hier natuurlijk niks over te vertellen gezien zij zich hier helemaal niet mee bezig houden en het ook niet goed zullen keuren.
 
Gewoon zorgen dat je niet gesnapt word. En zolang het geen hoeveelheden zijn maar een kreeftje of een visje zak er niemand naar kraaien. Of je moet net de verkeerde treffen. Maar er mag zoveel niet.
 
  • Like
Reactions: SKT
Zit er alleen evne mee hoe je het spul mee naar boven krijgt tijdens de duik zonder dat iemand dat ziet als je aan land komt, kreeg al als tip om een bidon mee te nemen onderwater in één van mijn sidepockets.
 
Mijn ervaring daarin (vanuit de beveiliging, dus niet vanuit de 'smokkelaar') is dat wanneer je vreemd gaat doen of probeert iets te verbergen, het alleen maar meer opvalt.
Het gaat om een korte tijd boven water en een kleine hoeveelheid. Zorg gewoon dat je een plastic tasje bij je hebt, doe alsof je dit opruimt omdat je het tijdens je duik ergens tegenkwam ofzo. In de auto een koelbox met zeewater en klaar... ;-)

ohja,
je hebt dit niet van mij...
 
Je gaat duiken met een zakje of netje en voor dat je boven water komt steek je het onder een steen aan de oever.
Dan kom je wat verder boven en ga je naar de auto je omkleden.
Eenmaal omgekleed en ingepakt want dit is ook het moment dat je controle kan krijgen aan de auto.
Je bent de eerste niet waar dat het emmertje in de koffer staat en het vinden.
Na dat je klaar bent om te verttekken ga je gewoon even wandelen en ga je het netje zakje ophalen en vertrek je direkt.
 
Je gaat duiken met een zakje of netje en voor dat je boven water komt steek je het onder een steen aan de oever.
Dan kom je wat verder boven en ga je naar de auto je omkleden.
Eenmaal omgekleed en ingepakt want dit is ook het moment dat je controle kan krijgen aan de auto.
Je bent de eerste niet waar dat het emmertje in de koffer staat en het vinden.
Na dat je klaar bent om te verttekken ga je gewoon even wandelen en ga je het netje zakje ophalen en vertrek je direkt.
Als ze dat constateren dan wordt je echt keihard aangepakt.......
 
  • Like
Reactions: SKT
Opzich handige tips, zal ook wel helpen om een rustige stek uit te kiezen. Bij de Zeelandbrug hoef je dit sowieso niet te proberen denk ik. Het is inderdaad wel zo, als je gepakt wordt heb je ook echt een probleem denk ik. (lees: inbeslag name duikspullen en te hoge boete voor een student ;'))

Ik was afgelopen weekend op Vlieland, tijdens laagwater kan je daar een hoop vinden, zoals anemonen, krabben, heremietkreeften, grondels en macroalgen. Dat zal ongetwijfeld ook wel het geval zijn in Harlingen.

Omdat ik ondertussen ook nog opzoek ben naar alternatieve en er geen verbod heerst op lees: "U mag in de kustwateren vanaf de oever/strand vissen met een schepnetje, of met een klein handmatig voortbewogen sleepnet". Ben ik aan het kijken naar een garnalenkor die je zelf kan voortbewegen in het water. 1,5 m breed en 3 m lang, is toegestaan en kost inclusief verzending zo'n 75 euro op internet. Wie weet is dat nog wat, al vraag ik mij af of je dan veel kleine soorten vangt, afgezien van de hollandse garnaal, platvissen worden toch ook best wel groot.
 
Je maakt de meeste kans tussen en bij stenen, palen, etc... En met zo'n net kom je daar niet bij.
Klein schepnetje zoals voor in een aquarium, emmertje en een hoop geduld..

Hier in Hoek van Holland ligt een pier met grote blokken. Bij eb kan je daar tussen. Anemonen, alikruikjes, garnalen, kleine visjes, kwabbetjes, mossels, wieren, zeesterren, etc.. alles zo voor het oprapen.
En ook al is het een erg bekende lokatie en altijd druk, ik heb er nog nooit iemand zien controleren
 
Bovenaan