Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verhuizing

MichaelvO

ZeewaterForum lid
Einde van deze maand krijg ik mijn eerste zee aquarium.
Nu is het zo dat ik een al draaiende en ingerichte bak krijg van een kennis die noodgedwongen moet gaan stoppen.
Ondanks dat dit oorspronkelijk niet mijn idee was om zo te beginnen heb ik de keuze gemaakt om het nu toch wel zo te doen.

op het forum heb ik al diverse berichten gelezen over het verhuizen. Toch nog een aantal vragen

het aquarium bevat:
Koppel anemoonvissen
Pincetvis (geel,wit gestreept)
Dwergkeizervis (paars, geel, oranje)
Doktersvis (blauw, geel)
Poetsgarnaal
Paarse rifkreeft
4 grote slakken

diverse koraal en levend steen

Het water wil ik ook meenemen maar nu lees ik toch verschillende verhalen over het zand wel mee nemen of niet meenemen?

ook heb ik gelezen dat je het laatste beetje water beter kan achterlaten ivm vuil?

wat is de perfecte route om te wandelen?
Waar moet ik echt op letten? Wat moet ik alvorens de verhuizing zeker in huis hebben uit voorzorg?

als ik geen zand mee neemt welk zand zal ik toevoegen op later termijn en hoe groot moet dat termijn zijn?

zoals jullie zien zit ik nog met vele vragen
Alle hulp word gewaardeerd
 
Hey Michael
Ik heb dit zelf ook ooit gedaan. Maar achteraf altijd met hoog nitraat gezet, ik kreeg de water waarden niet oké. Ik denk zelf dat het aan het zand lag. Dat zou ik dus zeker niet overzetten. Gewoon weggooien.
Neem zoveel water mee dat je er proper uit krijgt. Maar vanaf je begint te rommelen met stenen en zand zou ik er geen water meer uit trekken. Voorzie dus zeker voldoende water (al opgewarmd) thuis. Ook rekening mee houden dat er is een emmer kan omvallen. Beter preventief teveel voorzien dan achteraf een probleem.
Zitten er ook al koralen in? Hoe groot is de bak?
Mvg
 
Hey Michael
Ik heb dit zelf ook ooit gedaan. Maar achteraf altijd met hoog nitraat gezet, ik kreeg de water waarden niet oké. Ik denk zelf dat het aan het zand lag. Dat zou ik dus zeker niet overzetten. Gewoon weggooien.
Neem zoveel water mee dat je er proper uit krijgt. Maar vanaf je begint te rommelen met stenen en zand zou ik er geen water meer uit trekken. Voorzie dus zeker voldoende water (al opgewarmd) thuis. Ook rekening mee houden dat er is een emmer kan omvallen. Beter preventief teveel voorzien dan achteraf een probleem.
Zitten er ook al koralen in? Hoe groot is de bak?
Mvg
Er zitten een aantal koralen in ja.
De bak is 100x51x55 net iets minder als 350l
 
Het zand kun je prima opnieuw gebruiken.
Bij de verhuizing apart houden, eens lekker uitspoelen (hoeft niet superhelden, ergste vuil eruit is genoeg) en dan later, als de bak weer een beetje op rit is, weer in de bak doen.
En als het wat (zwavelig) stinkt? Gewoon nog eens spoelen. Lijkt allemaal erger dan het is.
 
Bovenaan