Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verhouding ez trace tot calsium verbruik

baron

ZeewaterForum gebruiker
Hoi ik combineer full dsr met ez trace nou staat het verbruik van ez trace op 50 % van calsium gebruik maar is dat niet afhankelijk van hoeveel s20220123_123108.jpgps en lps koralen je hebt ik heb een foto van mijn bak bijgevoegd draait in principe prima maar vroeg mij af of ik het verbruik van ez op kon schroeven

gerard_zzz

ZeewaterForum lid
Heb je tekorten dan?
Moeilijk voor iemand om er iets van te zeggen als je niet vertelt wat je dan precies van de full dsr gebruikt en waarom je dat met trace aanvult.

Ik gebruik ez dsr. Daar moet ik heel af en toe afwijken van de standaard verhouding trace. Dat merk ik bij de meting van de waterwaardes.

OP
B

baron

ZeewaterForum gebruiker
ja ik bedacht dat idd de reden waarom ik het vraag ontbrak, mijn buttons staan de laatste tijd wat meer in dan anders de poliepen van mijn pukkelkoraal ook en ik vindt de groene koralen wat fletser van kleur worden het hele frisse is eraf tegelijk zijn de sterpoliepen de sarcophyton en lobophyllia's hard gegroeid dus vroeg mij af of de sporen elementen meer verbruikt worden in verhouding tot calcium ik gebruik van de full dsr nog kh en calcium. waarbij het calcium verbruik redelijk gelijk blijft maar de kh dosering heb ik de afgelopen drie weken elke keer omhoog bijgesteld. ik heb wel nog mg, fe,fe trace en i van dsr dus kan wel bij doseren maar dacht dat eenvoudiger te doen met ez trace.

gerard_zzz

ZeewaterForum lid
Dan zul je al deze stoffen moeten meten om te weten of er een tekort of overschot is. Ik weet niet wat er precies allemaal in de trace zit, dus daar kan ik ook geen advies over geven. Misschien @GlennF wel?

Gerben79

ZeewaterForum lid
Buttons komt vaak door te weinig aminozuren. En groene steenkoraal flets vaak ijzertekort

OP
B

baron

ZeewaterForum gebruiker
amino heb ik los dus kan ik extra doseren fe trace heb ik ook maar dat zit ook in dsr trace dus vandaar dat ik dacht misschien iets meer te doseren ik kan in ieder geval die andere 2 even extra doseren om te kijken of het helpt bedankt voor het meedenken

DJelmer90

Senior Forumlid
amino heb ik los dus kan ik extra doseren fe trace heb ik ook maar dat zit ook in dsr trace dus vandaar dat ik dacht misschien iets meer te doseren ik kan in ieder geval die andere 2 even extra doseren om te kijken of het helpt bedankt voor het meedenken
Wat als het niet werkt en je onbewust aan het overdoseren bent?

Volgens mij staat de meting centraal bij dsr, weet wat je doseert door te meten wat je wilt doseren.

Het zou zomaar ook kalium kunnen zijn en dan ben je nu volle bak ijzer aan het doseren.
Meet eerst of het een ijzer te kort is. Of beter is een icp test te doen zodat je meerdere tekorten kunt bij doseren.

Kijk wel uit met extra aminos. Teveel geeft ook weer algen bloei. Maar als je veel Sps en lps hebt kan dit nog mee vallen.

Bovenaan