Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verdunnen DSR EZ

Bastistuta

ZeewaterForum lid
Beste,

Ben in het bezit van een lido 120.
Draai nu op DSR EZ en voeg dit meerdere keren per dag toe voor stabiliteit.
Nu wil ik graag een doseerpomp aanschaffen om het allemaal wat makkelijker te maken voor mijzelf en zeker voor de vakantie wacht.
Omdat mijn inhoud maar 100 liter netto is zijn mijn doseringen natuurlijk zeer klein in vergelijking tot grotere bakken.
Kan ik dit zomaar verdunnen en gaan naar van loop van tijd de werkzame stoffen niet naar de bodemzakken als deze een aantal weken stilstaan.
Het gaat mij voornamelijk om EZ-buffer en EZ-calcium.
Wil EZ-trace en carbon gewoon 1 maal daags toevoegen dus deze hoeven niet verdunt te worden.
 
Kan ik dit zomaar verdunnen en gaan naar van loop van tijd de werkzame stoffen niet naar de bodemzakken als deze een aantal weken stilstaan.

Deze zin uit jouw oorspronkelijke post bevat twee gesloten vragen, de antwoorden daarop zijn respectievelijk ja en nee.
Verder bevatte het bericht geen vragen.
 
Laatst bewerkt:
Jongens wat een antwoord mijn mening is reageer liever niet als je er niets normaal over kunt zeggen.En dan ook nog een duimpje
 
Wat triest inderdaad. Blijft toch altijd moeilijk voor sommige personen op deze aardbol om normaal te doen
 
Hoe ik het deed toen de minimale hoeveelheid te veel was met de ez methode, was om in plaats van dagelijkse te doseren de boel op te rekken. dus om de dag of nog langer uit elkaar. Dit werkt prima en doordat het met een doser gaat is het stabiel.

net zolang tot je verbruik meer is dan je doseert en dat langzaam bij blijven stellen. Ik laat m’n water elke week testen dus op die manier hou ik het in de gaten. SPS gaat er prima op.

En op die manier hoef je het niet te verdunnen.
 
OK, wauw. Wat doe ik nu weer verkeerd?

Er worden twee gesloten vragen gesteld en ik geef daar een direct en passend antwoord op. Niets meer en niets minder.
Het is aan de vraagsteller om hier een vervolgvraag op te stellen indien deze dat wenst te doen.

Er is om verduidelijking gevraagd waar de ja en waar de nee precies op slaan. Ook al ben ik inderdaad wel van mening dat dit voor zich sprak uit de formulering van de vragen heb ik het toegelicht. De vraagsteller heeft nu het antwoord wat hij zocht en kan verder met het inregelen van de DSR doseringen.


In zijn algemeenheid:
Als iemand een discussie wil starten en verschillende beargumenteerde antwoord/standpunten wil ontvangen, dan hoort daar een open vraag bij. Als daar hier sprake van was geweest, dan nog voldoet een oplossing van stoffen aan de gebruikelijke basis wetten der chemie waar verder geen discussie over bestaat. Immers er is alleen een risico op neerslaan van stoffen bij verhoging van de concentratie (tegengestelde aan verdunning) en menging met andere stoffen die potentieel onderling kunnen reageren.

Met zijn verhaal en vragen geeft de topicstarter aan de context van het onderwerp goed te begrijpen en stelt daarbij een duidelijke en vooral een passende vraag om zijn theorie te bevestigen. Waarvoor alle hulde aan Bastitula.


Terzijde:
1) als ik mijn inschatting verkeerd heb gemaakt en Bastistuta mijn stijl van antwoorden onprettig vindt, dan mag hij dat gewoon aangeven. Daar zal ik netjes gehoor aan geven.
2) mensen die het niet eens zijn met de duimpjes die ik krijg of mij gewoon triest vinden kunnen mijn posts negeren door met de muis boven mijn gebruikersnaam te hangen en op de knop "negeer" in het dropdown menu te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het een beetje goed begrijp is het voor mij totaal geen must om mijn doseringen over de dag te verdelen.Dit omdat mijn verbruik zeer laag is.Mijn kh zakt namelijk nu zo'n 0.2 tot 0.3 per dag.
Bij mij zijn dus de schommelingen zeer klein,in vergelijking met grote volle sps bakken.
Doseer nu momenteel 4ml kh,1ml calcium en 0.5ml tracé.
Mij aquarium is nu net geen ander half jaar oud.20191028_191156.jpg
 
Dus als ik het een beetje goed begrijp is het voor mij totaal geen must om mijn doseringen over de dag te verdelen.Dit omdat mijn verbruik zeer laag is.Mijn kh zakt namelijk nu zo'n 0.2 tot 0.3 per dag.
Bij mij zijn dus de schommelingen zeer klein,in vergelijking met grote volle sps bakken.
Doseer nu momenteel 4ml kh,1ml calcium en 0.5ml tracé.
Mij aquarium is nu net geen ander half jaar oud.Bekijk bijlage 515830

Ik zie geen sps dus dan gaat het al snel goed als je maar geen schommelingen hebt, ik verdeel mijn doseringen wel over 24 uur. ik zou dan voor die 4ml Elke 6 uur 1 ml doen. Ergens op de dag 1ml calcium en dan om de dag 1 ml trace. Mijn doser kan geen 0,5 ml aan. Hoe stabieler hoe beter. Je kan een goedkoop stukje sps proberen kijken hoe het gaat! Ziet er prima uit verder👍
 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen sps dus dan gaat het al snel goed als je maar geen schommelingen hebt, ik verdeel mijn doseringen wel over 24 uur. ik zou dan voor die 4ml Elke 6 uur 1 ml doen. Ergens op de dag 1ml calcium en dan om de dag 1 ml trace. Mijn doser kan geen 0,5 ml aan. Hoe stabieler hoe beter. Je kan een goedkoop stukje sps proberen kijken hoe het gaat! Ziet er prima uit verder👍
Bedankt voor het advies
Heb in het verleden wel eens een stekje sps gehad maar is niet goed gegaan op den duur.
Fosfaat was op dat moment zeer laag en twijfel of mijn verlichting van voldoende kwaliteit is.
Heb er een asaqua max 30 boven hangen.
Heb nu nog wel een pavona cactus in staan,maar staat er nu 9 maanden in en is naar mijn idee nog niet veel gegroeid.
Heb me bewust meer gefocust op de wat makkelijkere koralen en vind de bewegende soorten ook mooier.
Is ook een beetje lowbudget aquarium.
Heb geen sump en draai met powerfilter en tunze 9004 afschuimer.
20190918125321.jpg20190212143311.jpg
 
Helemaal goed! Leuk bakje zo.

Zoals garia666 ook zegt hangt e.e.a. ook wel af van nauwkeurigheid van de doseerpomp.
Eigenlijk zijn ze allemaal in ieder geval wel goed genoeg om per enkele mL te doseren stap grootte omhoog van 0,1 mL. Het kan dan uiteindelijk alleen lastig inregelen worden omdat van 1 naar 1.1 mL per dosering meteen 10% is...

Als je bijvoorbeeld alles 2x verdund, dan doseer je per keer 2 mL en is 0,1 extra nog maar 5%. Je kan dan dus fijner afregelen en hoeft minder vaak bij te sturen.
Maar hier zal je gaande weg achter komen hoe het bij jouw handig uitpakt.
 
Bedankt voor het advies
Heb in het verleden wel eens een stekje sps gehad maar is niet goed gegaan op den duur.
Fosfaat was op dat moment zeer laag en twijfel of mijn verlichting van voldoende kwaliteit is.
Heb er een asaqua max 30 boven hangen.
Heb nu nog wel een pavona cactus in staan,maar staat er nu 9 maanden in en is naar mijn idee nog niet veel gegroeid.
Heb me bewust meer gefocust op de wat makkelijkere koralen en vind de bewegende soorten ook mooier.
Is ook een beetje lowbudget aquarium.
Heb geen sump en draai met powerfilter en tunze 9004 afschuimer.
Bekijk bijlage 515832Bekijk bijlage 515834
Pavona Cactus hoort trouwens bij LPS als ik het goed heb en hoeft daarom niet veel licht hebben
 
Bovenaan