Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Van Zoet naar Zee

CVS

Junior Lid
Heren,

Eerst even wat achtergrond. Momenteel ben ik in het bezit van een discus aquarium (+/- 600 liter) met de nodige techniek (CO2, potfilters, bioloog, UVC). Hier ververs ik 2 x per week 60% water van inclusief onderhoud (ramen schoonmaken, bodem afzuigen, planten kortwieken). Daarbij voeg ik ook eigen gemaakte mixen voor het verhogen van de nitraat en fosfaat toe (snap hoe je kan chemische rekenen en daarbij uiteraard ook een test koffer met de belangrijke zoetwater tests).

Nu ga ik in de loop van volgend jaar verhuizen en daarbij staat ook een nieuw op maat gemaakt aquarium op de inventaris lijst (Zoet zou een bak van 275 x 80 x 80 worden met waarschijnlijk weer discusvissen en de grotere L-nummers, zee zal waarschijnlijk 200 x 70 x 70 worden)

Enkel zit ik nu toch te denken om een zee aquarium te nemen. Dit zou dan een rif aquarium moeten worden met veel koraal (ik heb ook een duik brevet en in het verleden de nodige riffen live mogen aanschouwen en ben een fan van de schoonheid van dit levende schilderij)

Ik heb het beginners boekje al gekocht en ga dit eerdaags door lezen. Uiteraard snap ik dat er meer techniek (osmose apparaat, eiwit afschuimer, veel meer licht, stromingspompen en doseerpomp) bij komt kijken.

Daarnaast moet je zo ver ik zie vooral geduldig zijn met de opstart en is daarna veelvuldig meten van je waterwaardes van groot belang.

Enkel vroeg ik mij af wat nu ik nu ongeveer aan tijd per week kwijt ben per week?

Met mijn zoet aquarium ben ik denk 2 x per week 1 uur aan onderhoud bezig, is dit bij een zeebak vergelijkbaar? (uiteraard check voer ik dagelijks en observeer ik dagelijks)

Uiteraard snap ik dat in het begin bij het opstarten een hoe zaken meer tijd kosten maar het lijkt mij dat na geruime tijd als je bak al even draait je bekend bent met de verandering van waterwaardes je toevoegingen redelijk kunt inschatten en onderhoud een groot routine karakter heeft. Klopt mijn gedachte gang?

Alvast bedankt voor eventuele feedback
 
Ik denk dat ik ook zo twee keer per week een uur bezig ben.
1xper week de afschuimer legen + filtersok vervangen + cheato snoeien + Ca, Kh, nitraat meten
1x per week de afschuimer legen + filtersok vervangen + glas schoonmaken + één ander stuk apparatuur schoonmaken (pomp/verwarming/uv/ afschuimer/etc...)

Periodiek water wisselen doe ik niet meer, doseren gaat automatisch, we voeren twee keer op een dag

In het begin was het meer werk, door reguliere waterwissels, en het verwijderen van ongewenste items in het aquarium (algen/glasanemonen/diatomen)

En dan zijn er natuurlijk nog die incidentele waterwissels, en het eindeloos stuk gaan van apparatuur. De kwaliteit van de apparatuur maakt vast uit.... maar zout water lijkt alles stuk te kunnen maken....
 
  • Like
Reactions: CVS
Jan-Willem,

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Wat maak jij schoon aan je pomp / verwarming / uv ? Mijn idee is om dit zoveel mogelijk in de sump te plaatsen waar uiteraard nauwelijks licht is en zonder licht geen algen / beestjes toch of vergis ik mij hier nu in? de UV / Verwarming en opvoerpomp van de bioloog maak ik nu ook niet / nauwelijks schoon.
 
Hehe... nou dat is een verschil met zoet en zout water!
Op ALLES komt kalk-alg.
Ik had mn uv lamp vergeten voor eehhh een jaar ofzo ;) en er zat wel een milimeter kalk op het glas.
Ik heb inmiddels zo'n kano-waterdichte-pot met azijn erin, zodat pompen, verwarmingselementen, etc, kunnen weken om het kalk er weer vanaf te krijgen.
Op het werk heb ik een zoetwaterbak, die draait al een jaar of wat, en daar heb ik nog nooit wat aan schoon gemaakt dan het glas, en het filter... Dus daar zit zeker wel een verschil in.
Maar misschien is het bij jou minder, ik heb alleen ervaring met één tank natuurlijk.
En mijn tank heeft wel verlichting in de sump (paars licht voor de cheato), en mijn pH is vrij hoog, omdat ik mijn afschuimer buitenlucht aanzuigt. Dit heb ik gedaan omdat mn pH enorm inzakte zodra ik de open haard aanstak... Misschien moet ik een middenweg zoeken..
 
ik denk dat ik ongeveer een kwartiertje per dag bezig ben (voeren, eventueel ramen, afschuimer, powerfilter). daarnaast nog 1 keer per week meetrondje van laten we zeggen een uurtje. en 1 keer per maand pak ik een pomp aan. zodat ik nooit meerdere pompen tegelijk in onderhoud heb.
 
Oke dat klinkt best goed te doen! Uiteraard heb ik bij zoet ook groot onderhoud zoals de Eheim 2260 schoonmaken en dat is best een gevaarte :)

Maar dat kalk had ik niet aan gedacht en klinkt erg logisch inderdaad!

Heb het Tanne Hoff boekje uit en al met al klinkt het best als prima te doen. Enkel zullen de aanschafkosten wel wat hoger zijn (niet dat een 3 mtr zoet bak met alles er op er aan goedkoop is hoor) en de stroomkosten zijn ook wat hoger gok ik zo :)

Andere vraag hoe doe je dat de eerste keer vullen van de bak met zeewater? Want dan heb je wel 700+ liter nodig bij een 2 mtr bak. Osmose water er in op temperatuur maken en dan zout er bij? Want om nu eenmalig een voorraad vat aan te schaffen (denk dat ik zo'n tank niet eens op zolder krijg via de trap)
 
Andere vraag hoe doe je dat de eerste keer vullen van de bak met zeewater? Want dan heb je wel 700+ liter nodig bij een 2 mtr bak.

Een lading noordzeewater af laten leveren misschien een optie?
Eventueel een IBC en een pomp op benzine aanschaffen en het zelf oppompen bij Neeltje jans.
 
Waarom een grap? Het gebeurt echt!
Zelf heb ik vandaag in Renswoude natuurlijk zeewater gehaald wat bij Neeltje Jans is opgepompt..

Dat zal best dat het gebeurd enkel lijkt het mij enigszins onzinnig om dat zelf te gaan doen met een IBC e.d.....

Maar je bak vullen met osmosewater op temperatuur brengen, rond pompen en dan zoet toevoegen is geen optie?
 
Dat zal best dat het gebeurd enkel lijkt het mij enigszins onzinnig om dat zelf te gaan doen met een IBC e.d.....

Maar je bak vullen met osmosewater op temperatuur brengen, rond pompen en dan zoet toevoegen is geen optie?

Tuurlijk kan je zelf osmosewater aanmaken en daarmee de bak vullen. Idd op temperatuur brengen en zout toevoegen. Zo heb ik het destijds ook gedaan..
 
  • Like
Reactions: CVS
Dat zal best dat het gebeurd enkel lijkt het mij enigszins onzinnig om dat zelf te gaan doen met een IBC e.d.....

Als ik naar 700 liter zou gaan dan bedenk ik me geen moment.
Reken maar eens uit wat het kost aan zout bij de LFS als je het aanmaakt.

Daarnaast zou ik met zo'n formaat bij voorkeur een liter of 300 kant en klaar op voorraad willen hebben voor een noodverversing om wat voor reden dan ook.
Dan komt een ibc wel van pas mits je de mogelijkheid en ruimte heeft.

Maar uiteraard osmose water afvullen en zout toevoegen is ook goed mogelijk.
 
Geen idee wat het kost moet ik nog allemaal uit zoeken.

Vaak betaal je bij de LFS de hoofdprijs en kan je veelal zaken via Internet / buitenland of Groothandel voor een fractie van de prijs krijgen. Las hier al iets over Duitsland.

Denk dat een IBC van 500 liter wel past gaat meer dat ik zo'n 1000 liter vat niet door het trapgat ga :)
 
Nog even een praktische vraag.

Er wordt vaak gezegd dat je de bak zonder bodem start maar hoe krijg je dan zand onder je rif / levend steef of is dat niet van belang?

En je rif / levend steen bouw je dat direct op op de bodem of doe je daar zo'n "plastic gaatjes mat" onder?

Ik was gisteren bij een LFS en die gaf aan dat een rimless een aquarium een goede optie is i.v.m. de warmte (je kan je bak makkelijker koel houden) en tevens heeft je LED dan makkelijker koeling. Is dit zo? Ik neem aan dat je dan wel dekplaten op je aquarium hebt?

Ook gaf hij aan dat een hybride lamp (T5 en LED) momenteel de beste keuze was i.v.m. het kleuren spectrum van LED wat nog niet perfect is vergeleken met T5. Is dit een kloppend verhaal?
 
Als ik naar 700 liter zou gaan dan bedenk ik me geen moment.
Reken maar eens uit wat het kost aan zout bij de LFS als je het aanmaakt.

Daarnaast zou ik met zo'n formaat bij voorkeur een liter of 300 kant en klaar op voorraad willen hebben voor een noodverversing om wat voor reden dan ook.
Dan komt een ibc wel van pas mits je de mogelijkheid en ruimte heeft.

Maar uiteraard osmose water afvullen en zout toevoegen is ook goed mogelijk.

Nou, dan reken ook maar eens uit wat de aanschafkosten van een IBC en pomp, vervoer,etc. kost
En dan hebben we het nog niet over de opslag. Als je überhaupt al plek hebt om zo’n container te plaatsen, hebben we het nog niet over het verplaatsen van de container zelf
Dan haal ik liever een emmertje zout of wat emmers vers zeewater bij de winkelier, is me toch iets minder moeite
Bovendien heb ik ook nooit 300 liter op voorraad staan voor een verversing. Althans nooit als back up
 
Nog even een praktische vraag.

Er wordt vaak gezegd dat je de bak zonder bodem start maar hoe krijg je dan zand onder je rif / levend steef of is dat niet van belang?

En je rif / levend steen bouw je dat direct op op de bodem of doe je daar zo'n "plastic gaatjes mat" onder?

Ik was gisteren bij een LFS en die gaf aan dat een rimless een aquarium een goede optie is i.v.m. de warmte (je kan je bak makkelijker koel houden) en tevens heeft je LED dan makkelijker koeling. Is dit zo? Ik neem aan dat je dan wel dekplaten op je aquarium hebt?

Ook gaf hij aan dat een hybride lamp (T5 en LED) momenteel de beste keuze was i.v.m. het kleuren spectrum van LED wat nog niet perfect is vergeleken met T5. Is dit een kloppend verhaal?

Iemand hier nog antwoord op?

Andere vraag aan wat voor budget moet ik denken als ik begin met een bak van zeg rond de 1000 liter ? Ik hoef echt niet alles het beste van het beste maar wel gewoon degelijk spul! Wat een aquarium gaat kosten inclusief sump e.d. weet ik al (offertes gehad) enkel weet ik van alle techniek (eiwitafschuimer, verlichting, opvoerpomp e.d) te weinig af om te zien wat goed spul is.

Aan hoeveel kg steen moet ik denken bij zo'n hoeveelheid en hoeveel zou dan levend moeten zijn, alles of kan ook een gedeelte dood zijn?
 
Wat betreft de verlichting;
Led idd goedkoper in gebruik, echter aanschaf duurder.
Er zijn goede merken te koop denk hierbij aan ai, Philips ed.

T5 is een bewezen concept icm led mooier qua schittering. Denk hierbij aan een ati, giesemann oid
 
  • Like
Reactions: CVS
Ik heb mij al flink wat uren in gelezen en volgens mij is ATI, Giesemann en Philips Coral LED wel het betere wat je kan kopen!

Als ik een 200 cm bak koop moet dan ook de LED 200 cm zijn of mag dat ook 180 cm zijn?
 
Alles kan en mag, uitgaande van t5 of hybride zal je alleen wel merken dat je aan de zijkanten minder licht heb, wat een voordeel kan zijn omdat er dan minder licht op je zijruiten komt en dus minder algen groei. Maar daarin tegen zal je par waarde hier ook een stuk lager liggen dus daar dien je wel rekening mee te houden met het plaatsen van je koralen.
 
  • Like
Reactions: CVS
Oke duidelijk verhaal! Sowieso was ik van plan om ondom het rif genoeg ruimte te houde. Mijn ervaring met zoet is dat het toch verdomd handig is als je overal bij kunt.
Nog wat andere praktische vragen:

1. Een RIMLESS aquarium heeft dat duidelijkere voordelen en nadelen? Mijn LFS zei dat het voor de koeling voordelen heeft (je kan makkelijkere je warmte kwijt) en ook lampen die er boven hangen kunnen makkelijkere de warmte kwijt (wat vooral bij LED een voordeel is) Moet zeggen dat het optisch wel wat heeft!

2. Kan een combinatie van dood en levend steen? Misschien om de prijs enigzins te drukken of is dat gelul in de marge?

3. de zaak waar ik mijn aquarium wil bestellen levert ook "levend zeewater" i.c.m. dood steen. De literatuur zegt dat levend steen veruit het beste is of dit ook een goede optie?

4. De eerste keer vullen met dit "levend zeewater" en daarna mijn eigen water maken is dat prima te doen? De eerste keer 700+ liter water aangeleverd krijgen scheelt een hoop gedoe.

5. Doe je een plastic gaatjes mat onder je rif? en waarmee kan je die stenen het best lijmen.

6. Deltec is dat een "oke" merk voor Eiwitafschuimers? Ik heb wel door dat Bubble King top of the bill is maar dat is de prijs ook :)

Is onderstaande starters spullen lijst compleet of mis ik nog iets:

Technische apparatuur
Opvoerpomp
Verlichting
Eiwitafschuimer
Verwarming 500 watt RVS
Thermostaat
2 x Stromingspomp

Meet apparatuur
Druppeltest koffer Zee
Hanna Checker Fosfaat
2 x Digitale Thermometer
2 x Zoutmeter

Inrichting
Levend Steen
Dood steen
Koraalzand

Water bereiding
Opvoerpomp klein
Zeezout
Osmose apparaat
Voorraad vat +/- 100 liter
Voorraad jerrycan verdamping
Vul slang
Afhevel slang
Afhevel vat
Verwarming 100 watt RVS
Thermostaat
1 x Digitale Thermometer
 
Bovenaan