Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Van lelijk eendje naar ...

exolias

ZeewaterForum gebruiker
Na bijna 2 jaar met de hobby gestopt te zijn geweest kwam ik toevallig uit bij een heel zielig uitziend bakje.
Na wat keiharde onderhandelingen en een trip naar de supermarkt voor een krat bier, kon ik het bakje meenemen en was ik toch weer zout bezig.
Aangezien het om een redelijk klein bakje gaat was de verhuizing geen probleem.
Eenmaal thuis aangekomen bleek dat ik was vergeten te overleggen met het thuisfront, dat was ietwat lastig omdat ik wel een extra paar handen nodig had om alles binnen te krijgen.
Een bosje bloemen later stond alles binnen en ben ik gaan meten.
Zowel nitraat als fosfaat lagen buiten het bereik van de testen, dus dat verklaarde wel waarom de koralen niet zo blij waren.
Omdat het bakje geen sump heeft ben ik maar begonnen met het aansluiten van een wervelend filter met rowaphos, het installeren van een Tunze 9004 afschuimer en een 50% waterwissel.
Nu, bijna 3 maanden later, zijn de waterwaarden zo ongeveer onder controle 0,08 po4 en 25 no3 en beginnen de koralen weer wat groei te vertonen.
Eindelijk kan ik beginnen om er een leuk bakje van te maken en dat leek mij ook een mooi moment om een dagboek te starten.

De getallen:

Afmeting (LxBxH) 80x35x40
Tunze 9004 afschuimer
Tunze nanostream 6095
2 TMC Aquabeam 2000np
 
Het herstellendvermogen van koralen blijft mij verbazen. Er lagen wat stukken “dood” koraal op de bodem van het bakje en die heb ik maar laten liggen met de intentie deze er ooit nog wel uit te halen. Nu blijkt dat een stukje dood koraal ooit een Duncan was en nu de condities weer wat beter zijn is er weer een kopje gaan groeien. Op een ander stuk is ook weer iets gaan groeien waarvan ik denk dat het een SPS is, maar ben er nog niet uit hoe het heet. Al met al, erg leuk om te zien ?
 
Foto’s ga ik morgen regelen ?

Zaterdagmiddag heb ik een leuke Scolly gekocht om wat kleur in de bak te brengen. Toen het koraal ongeveer 20 minuten in de bak stond, was het echter al gesloopt door een krab die ik nog nooit eerder had gezien. Nu staat er een erg duur skelet en ben ik druk bezig dat beest te vangen. Ondertussen heb ik al een aantal keren gezien dat de krab het glas in wilde gaan, maar zich op het laatste moment bedacht en zijn holletje weer in vluchtte. Nog even geduld hebben dus.
 
Een, ietwat scheef, overzicht van het bakje zoals het er nu bij staat.

aqua1 - kopie.jpg
En het terug gegroeide duncan kopje, onderop begint nog een kopje (net boven de steen).
aqua2 - kopie.jpg
Omdat ik vooral voor LPS wil gaan, wacht ik even met koraal bijplaatsen totdat ik de krab heb gevangen.
 
Blijkbaar heeft de krab vannacht ook de Catalaphyllia Jardinei gevonden en gesloopt :mad:
Zit nog een beetje vlees aan het skelet, maar zie al bruin slijm vormen dus dat zal niet veel meer worden.
 
Ondertussen 5 dagen verder en nog geen krab gevangen 😔
Misschien heeft deze het loodje gelegd na zijn koraal lunch, maar wil toch graag zeker weten dat hij geen gevaar meer vormt voor nieuwe koralen.

Net nog even gemeten:
No3 - 20
Po4 - 0,08
Kh - 8
Ca - 430
Mg - 1250
 
Heb ik de krab al gevangen, nee. Heeft hij het terug gegroeide Duncan kopjes gesloopt, ja. Beetje jammer dus, maar de jacht gaat gewoon door. Ondertussen kon ik het niet laten en zijn er toch 2 SPS stekjes bijgekomen.
 
Vandaag een taartje gekocht, want de krab is eindelijk gevangen :cool:
Dat het vangen zo lang heeft geduurd heeft wel geresulteerd in een hogere po4 (0,18) omdat de stukjes mossel regelmatig uit het glas zijn gestolen door garnalen. Deze liggen nu dus ergens tussen de stenen waar ik er niet bij kan. Dus nu het volgende feestje, er is wat rode flap ontstaan.
Vandaag heb ik meteen een waterwissel gedaan en daarbij wat zichtbaar vuil afgezogen. Ook is er wat rowaphos in een wervelbedfilter gegaan om het po4 weet snel omlaag te brengen. Nu maar op jacht naar wat leuke stukjes lps.
 
Het ging eigenlijk best lekker, stekjes sloegen aan en vissen deden het prima, maar toen viel de stroom uit. Opzich natuurlijk geen probleem tenzij het de thermostaat van de staafverwarming sloopt. De afgelopen paar dagen begon er koraal af te sterven en ik had geen idee waarom, totdat ik vandaag met mijn hand in het water kwam en het nogal koud vond. De thermometer was uit het bakje vanwege lelijk, achteraf niet een van mijn beste ideeën. Toen ik de thermometer terug had geplaatst gaf deze 20 graden aan. Gelukkig hebben de vissen, garnalen en zee-egel het overleeft. De temperatuur is nu weer 23 graden en de vissen zijn zichtbaar blijer. Nu maar afwachten hoe het afloopt met de koralen.
 
Jowww lekkere start heb je 😣
Waar kom je vandaan heb nog stekjes staan van enkele soorten mag je zo hebben als de afstand te doen is
 
Jowww lekkere start heb je 😣
Waar kom je vandaan heb nog stekjes staan van enkele soorten mag je zo hebben als de afstand te doen is
Bedankt voor het mooie aanbod, Nederland is gelukkig niet zo groot dus het is al snel te doen 😄
Als ik nu alle pech gehad heb, dan kan het alleen maar beter gaan in de toekomst. Ne eerst alles maar weer een weekje tot rust laten komen en dan de schade maar opnemen.
 
Bovenaan