U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Op een gegeven moment kan je alles dubbel kopen, een koeler voor als die stuk gaat. Een aquarium voor als die lekt. Een meubel voor als alles in elkaar stort. Een reserve partner omdat ze klaar is met al je rommel.
idd, ik heb zelf alleen een heater, opvoerpomp en stromingspomp op reserve. al gebruik ik die heater en stromingspomp ook voor evt waterwissels dus dat is mooi meegenomen. extra lamp vind ik persoonlijk niet echt prio want koraal kan echt wel een paar dagen zonder licht, wel zwart/wit.
Echter niet geheel onrealistisch.
Reken maar dat de "big boys" zowel particulieren als publieke aquariums een plan B hebben.
Ik denk afhankelijk van de prioriteit, hoog naar laag.
Opvoerpomp, verwarming, verlichting, stromingspompen, ...
Dat komt mooi uit dat je de reserve apparaten ook gebruikt, temeer omdat bijvoorbeeld een nieuwe pomp binnen de garantietermijn wordt "getest".idd, ik heb zelf alleen een heater, opvoerpomp en stromingspomp op reserve. al gebruik ik die heater en stromingspomp ook voor evt waterwissels dus dat is mooi meegenomen. extra lamp vind ik persoonlijk niet echt prio want koraal kan echt wel een paar dagen zonder licht
Heel verstandig, tich frappant dat juist als je op vakantie bent dit gebeurt.Gezien mijn aquarium op de zaak opgedoekt is, heb ik momenteel letterlijk alles op reserve staan, tot een reserve bak, sump en kast aan toe. (zaak is nog geen 2 minuten lopen van huis)
Maar zonder geheid, thuis staat altijd op reserve:
- Opvoerpomp
- Stromingspomp
- Eiwitafschuimer
- Ventilator
- Ruim voldoende osmose water (bij minder dan 200 liter wordt er aangevuld)
- Strook glas van circa 60 x 40 x 12 mm (2 stuks)
- Koker Innotec Adheseal
- Glassnijder
De verwarming is dubbel uitgevoerd.
Het tweede element wordt enkel ingeschakeld als de temperatuur onder het set point daalt en na 30 minuten nog niet voldoende gestegen is.
Overigens hebben de laatste vijf punten zich helaas al een keer mogen bewijzen:
- Op een zondag avond scheurde spontaan een ruit van de sump. Aan de binnen- en buitenzijde een strook glas kunnen plakken. De bak heeft zo nog een aantal weken gedraaid, waardoor in alle rust een nieuwe sump heb kunnen bouwen.
- Tijdens de laatste week van de vakantie raakte de aanvoerslang naar de koeler los van de pomp.
De aquarium oppas heeft toen de ventilator op de bak gezet en de temperatuur bleef zodoende net onder de maximum temperatuur vaar de verlichting zou worden uitgeschakeld.
Enkel verdampte er iedere dag zo'n 15 liter verdampingswater.
Bij mij ligt de reserve pomp gewoon in de kast te wachten.Ik ben wel heel benieuwd hoe een reserve opvoerpomp werkt. Laat je beiden dan in normale stand draaien? Of gaat 1 pomp aan wanneer de ander niet werkt? Of gaat die pomp aan wanneer het water niveau in de sump een bepaalde hoogte bereikt door een signaal via een flotter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.