Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vakanties komen eraan, welke reserve apparaten...

MVW

Senior Forumlid
Betreft reserve apparatuur, ik denk dat het verstandig is, buiten om of je op vakantie gaat of niet, een of meerdere apparaten dubbel te hebben, als reserve.

M'n eerste gedachte gaat uit naar de opvoerpomp.
Ben benieuwd of jullie dat ook doen en welke apparaten nog meer.
 
heater, misschien in deze tijd van t jaar niet zo spannend maar in de winter wel
 
  • Like
Reactions: MVW
Op een gegeven moment kan je alles dubbel kopen, een koeler voor als die stuk gaat. Een aquarium voor als die lekt. Een meubel voor als alles in elkaar stort. Een reserve partner omdat ze klaar is met al je rommel.

😀, wel zwart/wit.
Echter niet geheel onrealistisch.
Reken maar dat de "big boys" zowel particulieren als publieke aquariums een plan B hebben.
Ik denk afhankelijk van de prioriteit, hoog naar laag.
Opvoerpomp, verwarming, verlichting, stromingspompen, ...
 
😀, wel zwart/wit.
Echter niet geheel onrealistisch.
Reken maar dat de "big boys" zowel particulieren als publieke aquariums een plan B hebben.
Ik denk afhankelijk van de prioriteit, hoog naar laag.
Opvoerpomp, verwarming, verlichting, stromingspompen, ...
idd, ik heb zelf alleen een heater, opvoerpomp en stromingspomp op reserve. al gebruik ik die heater en stromingspomp ook voor evt waterwissels dus dat is mooi meegenomen. extra lamp vind ik persoonlijk niet echt prio want koraal kan echt wel een paar dagen zonder licht
 
idd, ik heb zelf alleen een heater, opvoerpomp en stromingspomp op reserve. al gebruik ik die heater en stromingspomp ook voor evt waterwissels dus dat is mooi meegenomen. extra lamp vind ik persoonlijk niet echt prio want koraal kan echt wel een paar dagen zonder licht
Dat komt mooi uit dat je de reserve apparaten ook gebruikt, temeer omdat bijvoorbeeld een nieuwe pomp binnen de garantietermijn wordt "getest".

Ik gebruik twee verwarmings elementen tegelijk, de reserve staat een 1 graad Celsius lager ingesteld.

Exact dat is de afweging bepaalde apparaten dubbel te hebben, afhankelijk van de prioriteit.
👍
 
Gezien mijn aquarium op de zaak opgedoekt is, heb ik momenteel letterlijk alles op reserve staan, tot een reserve bak, sump en kast aan toe. (zaak is nog geen 2 minuten lopen van huis)


Maar zonder geheid, thuis staat altijd op reserve:
- Opvoerpomp
- Stromingspomp
- Eiwitafschuimer
- Ventilator
- Ruim voldoende osmose water (bij minder dan 200 liter wordt er aangevuld)
- Strook glas van circa 60 x 40 x 12 mm (2 stuks)
- Koker Innotec Adheseal
- Glassnijder

De verwarming is dubbel uitgevoerd.
Het tweede element wordt enkel ingeschakeld als de temperatuur onder het set point daalt en na 30 minuten nog niet voldoende gestegen is.

Overigens hebben de laatste vijf punten zich helaas al een keer mogen bewijzen:
- Op een zondag avond scheurde spontaan een ruit van de sump. Aan de binnen- en buitenzijde een strook glas kunnen plakken. De bak heeft zo nog een aantal weken gedraaid, waardoor in alle rust een nieuwe sump heb kunnen bouwen.

- Tijdens de laatste week van de vakantie raakte de aanvoerslang naar de koeler los van de pomp.
De aquarium oppas heeft toen de ventilator op de bak gezet en de temperatuur bleef zodoende net onder de maximum temperatuur vaar de verlichting zou worden uitgeschakeld.
Enkel verdampte er iedere dag zo'n 15 liter verdampingswater.
 
Gezien mijn aquarium op de zaak opgedoekt is, heb ik momenteel letterlijk alles op reserve staan, tot een reserve bak, sump en kast aan toe. (zaak is nog geen 2 minuten lopen van huis)


Maar zonder geheid, thuis staat altijd op reserve:
- Opvoerpomp
- Stromingspomp
- Eiwitafschuimer
- Ventilator
- Ruim voldoende osmose water (bij minder dan 200 liter wordt er aangevuld)
- Strook glas van circa 60 x 40 x 12 mm (2 stuks)
- Koker Innotec Adheseal
- Glassnijder

De verwarming is dubbel uitgevoerd.
Het tweede element wordt enkel ingeschakeld als de temperatuur onder het set point daalt en na 30 minuten nog niet voldoende gestegen is.

Overigens hebben de laatste vijf punten zich helaas al een keer mogen bewijzen:
- Op een zondag avond scheurde spontaan een ruit van de sump. Aan de binnen- en buitenzijde een strook glas kunnen plakken. De bak heeft zo nog een aantal weken gedraaid, waardoor in alle rust een nieuwe sump heb kunnen bouwen.

- Tijdens de laatste week van de vakantie raakte de aanvoerslang naar de koeler los van de pomp.
De aquarium oppas heeft toen de ventilator op de bak gezet en de temperatuur bleef zodoende net onder de maximum temperatuur vaar de verlichting zou worden uitgeschakeld.
Enkel verdampte er iedere dag zo'n 15 liter verdampingswater.
Heel verstandig, tich frappant dat juist als je op vakantie bent dit gebeurt.

Die ervaring heb ik ook, op vakantie en er ging iets mis.



Ik denk dat merendeel niet een plan B heeft, er niet vanuit gaat dat het hen overkomt.

Wat de meeste onderschatten is de uitgave voor (hoogwaardige) apparatuur.

Zeker als je reserveren apparaten aanschaft.



Betreft de bezetting, bijvoorbeeld eenvoudige lederkoralen en veel voorkomende vissen, is "slechts" een paar honderd euro (gemiddeld)

Echter betrouwbare apparatuur (hardware) reken op een bedrag in ieder geval met 4 cijfers.

Geen punt maar wel fijn voor startende aquariaan om dit als budget te hanteren.
 
Kan ook anders.. heb de afspraak bij mijn LFS dat de oppas voor de bak alle medewerking krijgt van deze firma, voor alle kosten die zij maken krijg ik uiteraard een factuur maar ik ga altijd wel zonder stress de deur uit. 😉
 
Wat ik zelf altijd fijn vind als ik van huis ben is dat er een camera op de bak gericht staat. Ook eentje in het meubel zodat ik prima kan zien of alles loopt zoals het moet. (Bak en sump).
Ook de voederautomaat is erg handig. Ooit gekocht voor de dagen dat ik van huis ben maar werkt zo fijn dat deze ook niet meer van de bak is afgeweest.

Opvoerpomp en heaters heb ik ook op voorraad.
Temperatuur aflezen op telefoon is ook erg fijn als je van huis bent.
Heater uitzetten verlichting uitzetten of afschuimer is makkelijk met een slimme stekker.
Airco in de woonkamer heeft wifi dus die kan ook van afstand aangezet worden.

Er zullen ongetwijfeld scenario’s zijn dat ik bij bepaalde problemen naar huis moet of iemand moet langs sturen maar alles voorkomen gaat waaarschijnlijk niet lukken.
 
Belangrijkste apparatuur is afschuimer, opvoerpomp, stromingspomp, heater/cooler (afhankelijk van het jaargetijde) en verlichting.

Stel er gaat zaterdag om 18 uur iets kapot, dan sta ik zondag bij een winkel in Breda op de stoep. Kan ik misschien niet krijgen wat ik hebben wil maar ik heb iets. Afstand en geld is dan geen probleem.

Heater kapot dan zet ik de kachel wat hoger. Cooler kapot een gewone fan kan ook koelen. Opvoerpomp, verlichting of afschuimer kapot het aquarium kan echt wel even zonder. Stromingspomp kapot, ik heb er drie van 2 verschillende merken en met een accu erachter dus dat gaat wel goed.

Naar mijn idee is het een risico analyse die je moet maken. Hoe groot is de kans dat er iets kapot gaat, kan ik snel aan iets anders komen, zijn er alternatieven en wat zijn de gevolgen als dit allemaal niet het geval is.
 
Ik ben wel heel benieuwd hoe een reserve opvoerpomp werkt. Laat je beiden dan in normale stand draaien? Of gaat 1 pomp aan wanneer de ander niet werkt? Of gaat die pomp aan wanneer het water niveau in de sump een bepaalde hoogte bereikt door een signaal via een flotter?
 
Ik ben wel heel benieuwd hoe een reserve opvoerpomp werkt. Laat je beiden dan in normale stand draaien? Of gaat 1 pomp aan wanneer de ander niet werkt? Of gaat die pomp aan wanneer het water niveau in de sump een bepaalde hoogte bereikt door een signaal via een flotter?
Bij mij ligt de reserve pomp gewoon in de kast te wachten.
Alleen ff los maken en weer aankoppelen. (Is wel een mindere pomp maar dan heb ik ieder geval de tijd om rustig een nieuwe te halen.)
 
Laatst bewerkt:
Wilde gisternacht net gaan slapen toen het aquarium begon te piepen en er een notificatie op mijn telefoon een lage temp. melding gaf. Verwarmingselement stuk, gelukkig zijn dat een van de onderdelen die ik reserve heb. Moest meteen aan dit topic denken....
 
Ja ik moest hier ook meteen aan denken toen vrijdagavond om 18.15 na nog even een waterwissel gadaan te hebben voor we zaterdag morgen om 4.30 uur richting Schiphol zouden gaan voor vakantie de opvoerpomp na uitzetten niet meer inschakelde .
Gelukkig zit Aquaasan vlak bij ons en is die in principe vrijdag tot 19.00 uur open.
Dus snel gebeld of hij een pomp op voorraad had wat zo was en hij gaf ook aan als ik het niet op tijd zou redden hij op me zou wachten.
Super blij mee dezelfde avond dus nog een nieuwe pomp gemonteerd en toch nog zonder stress op vakantie.
Heel veel dank dus aan Sander hiervoor 🙏🙏.
 
Opvoerpomp is niet erg belangrijk , stroming en temparatuur wel .
Bij mij draaien 3 stromingspompen dus als er 1 of zelfs 2 uitvallen dan is er nog steeds wel wat stroming.
Verwarmingselementen liggen er 2 in de sump 1 die op 25 graden staat en 1 standby op 24 graden mocht de eerste uitvallen.
 
Stromings pompen draaien en ook bij ons twee .
Verwarming liggen wel in de sump maar denk inderdaad dat met de huidige temperatuur dat ook niet heel veel nodig is 😇.
Alleen doseert de doseerpomp ook in de sump dus denk wel dat de waarden dan de fout in zouden zijn gegaan.
En natuurlijk vult ook de ato aan aan de hand van het niveau in de Sump .
 
Back
Bovenaan