Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

UPS

Mjie

Senior Forumlid
Ik heb ooit ook al eens gekeken naar een ups oplossing maar toen opgegeven omdat, voor zover ik het begreep, een beetje betaalbare ups maar voor een paar minuten stroom kan leveren om een enkel pompje te laten draaien. Zeker niet voldoende voor een significante impact bij een echte stroom uitval. Na gelezen te hebben wat er bij een forumgenoot gebeurt is wil ik hier toch nog eens serieus naar kijken.

Hebben jullie enig idee waar je op moet letten voor een goede ups en hoe je kunt zien/ uitrekenen hoe lang een ups mee gaat bij een bepaald verbruik?

Misschien tips / goede ervaringen met bepaalde apperatuur die gedeeld kunnen worden?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Dat is inderdaad best een lastige berekening, zeker omdat bij veel goedkopere UPS'en er niet bij staat wat voor batterij erin zit.
Wat helpt is om te zoeken welke vervangingsbatterijen erin moeten. Als je die niet kan vinden, moet je die UPS niet kopen... de batterijen gaan niet voor eeuwig mee

Maar ik zal een voorbeeld geven:
Je hebt een APC SmartUPS 1500
De vervangingsbatterij hiervoor is een APC RBC7, en deze bestaat uit twee batterijen van 12V, 18Ah (ampere-uur)
Dit betekent dat iedere batterij 18 ampere kan leveren voor 1 uur, op 12 volt.
In watt (voor het gemak zal ik watt maar even gelijk houden met VA) is dat 12(volt) maal 18Ah= 216Wh
Er zitten twee van die batterijen in een RBC7, dus 2x216Wh=432Wh
Dit betekent dat je 432 watt kan gebruiken voor 1 uur lang, of 216 watt voor 2 uur, of 108 watt voor 4 uur...
Nou is dat het theoretisch maximaal haalbare. In de praktijk worden batterijen ouder, is de UPS bepaald niet 100% efficieënt , en de ups zet om zijn batterijen te beschermen de stroom af, voordat de batterijen helemaal leeg zijn.
Bij normale last, kan je er zo 25% van aftrekken. Wanneer je een hele lage last hebt, zal je er véél meer van af moeten trekken, omdat de ups zelf dus ook stroom gebruikt.... en dat kan fors zijn. Ik heb zelf een vrij grote ups staan, maar die gebruikt zelf zo 40 watt (is heel lastig te meten!)

Neem je bijvoorbeeld een sweex intelligent VA650 psu.... als je in de specs zoekt wat voor batterij daar in zit, dat is één 12v, 7Ah batterij. Dus 84Wh, trek hier die 25% van af, dan hou je 63 Wh over, draai je hier een apparaat op van 200W, dan mag je een runtime verwachtten van 19 minuten
Wat meer dan voldoende is om je pc af te sluiten... waar het ding voor gebouwd is.

Dus je zal ook moeten bedenken, welke apparatuur je op je ups aansluit en optellen hoeveel watt dat gebruikt.

Een dingetje om rekening mee te houden, als je (dure) apparatuur hebt, met AC motoren erin, is dat niet alle UPS'en een pure sinus geven. Sommige AC motoren doen het niet op geblokte/gemodificeerde/gesimuleerde sinusgolven, of gaan er zelfs stuk van. Dit hoort ook in de specs van de UPS te staan. Voor verwarming/dc motoren/ verlichting is dat niet echt relevant.

Een andere oplossing is kijken of je stromingspompen en/of opvoerpompen een eigen ups mogelijkheid hebben. Tunze en Vortech hebben voor sommige modellen een battery backup systeem... Die gaan véél langer mee, omdat stroom niet eerst naar 230v geconverteerd moet worden, en dan weer terug, plus de pomp kan dan op lagere snelheid gaan draaien, omdat die weet dat die zuinig moet zijn.

En dan zijn er ook nog apparaatjes die als de stroom uitvalt, een luchtsteentje kunnen voeden... zodat er in elk geval zuurstof in het water blijft
bijvoorbeeld:
https://www.amazon.com/dp/B004PBIKHU/ref=emc_b_5_i

wint niet de schoonheidsprijs, maar in een noodgeval, kan je je aquarium uren van lucht voorzien.
Ik gebruik hem ook voor transport van vissen in een emmer....

Mocht je hem willen hebben, ik heb nog een smart ups rm3000 staan, waarvan de batterijen op zijn. (een RBC43)
Hier zitten 8 batterijen in van 5Ah, dus 12v*5Ah*8=480Wh
Ik hoef er niks voor te hebben, maar het ding is loodzwaar, en moet dus opgehaald worden, en er moeten dus nieuwe batterijen in.
Een RBC43 kost €300-400 maar als je bereid bent zelf even een schroevendraaier te hanteren, kan je de accu's eenvoudig los vervangen voor €150:
https://shop4power.nl/s4p-rbc43-batterijvervanging-voor-ups.html
 
Bedankt voor je advies. Vaak staat er inderdaad VA bij de pus. Deze kan ik dus gebruiken voor de berekening als ik daar 25% van af trek.

Ook bedankt voor je aanbod maar dieren is een beetje te ver reizen voor mij dus die laat ik liggen.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
VA heb je niks aan, bijvoorbeeld die sweex intelligent VA650 psu
Dat getal wat op de voorkant van de UPS staat, is het maximale vermogen wat het apparaat kan leveren. (het maximale vermogen dat dc-ac convertor kan leveren) Het zegt niets over de capaciteit van de batterij.

bij die sweex is dat dus 650 VA, maar die heeft slechts een 86Wh batterij....
dus 650 watt ongeveer... Dat houdt hij 5 minuten en 49 seconden vol...
 
VA heb je niks aan, bijvoorbeeld die sweex intelligent VA650 psu
Dat getal wat op de voorkant van de UPS staat, is het maximale vermogen wat het apparaat kan leveren. (het maximale vermogen dat dc-ac convertor kan leveren) Het zegt niets over de capaciteit van de batterij.

bij die sweex is dat dus 650 VA, maar die heeft slechts een 86Wh batterij....
dus 650 watt ongeveer... Dat houdt hij 5 minuten en 49 seconden vol...
Bedankt. Dat verklaart een hoop! Weer gered van een miskoop :)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Bovenaan