Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Uitbreiden visbestand

Alexander_

ZeewaterForum lid
Dag allemaal,

Momenteel heb ik in een redelijk open ingerichte van van 309*65*65 cm het volgende visbestand rondzwemmen:

2 Zebrasoma Flavescens
2 Amphiprion Percula
1 Paracanthurus Hepatus
2 Nemateleotris Decora
2 Centropyge Bispinosa
2 Pseudocheilinops Ataenia
2 Pomacentrus Alleni
2 Gramma Loreto
2 Valenciennea Puellaris
2 Sphaeramia nematoptera

Op het oog lijkt er nog heel wat bij te kunnen , ik hou wel van een rif met veel beweging. Ik denk erover om de volgende vissen bij te plaatsen:

1 Ctenochaetus Strigosus
1 Zebrasoma desjardinii
6 Chromis retrofasciata
1 Oxycirrhites Typus
2 Cirrhilabrus Rubriventralis

Zou dit zonder problemen kunnen, of wordt het dan te druk?

Dank voor de hulp,
Alexander
 

Bijlagen

  • a11.jpg
    a11.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:
Mooie naso elegans zou ook niet misstaan op dit watervlak
 
Kunnen makelijk wat dokters bij.
Koppel diamant lipvissen
Anthiassen
Weet niet of je risico wilt nemen met reef safe heid van vissen maar anders koraalvlinder, een mooie keizer of een trekker is natuurlijk ook erg mooi
 
Ik wil voor reef safe gaan inderdaad.

Dus ik hoef geen problemen te verwachten met een uitbreiding van:

1 Ctenochaetus Strigosus
1 Zebrasoma desjardinii
6 Chromis retrofasciata
1 Oxycirrhites Typus
2 Cirrhilabrus Rubriventralis

?

Hiermee zwemmen en vier dokters rond.

Een naso elegans is prachtig maar vind ik veel te groot worden. De grootste vis die rondzwemt is de picasso dokter. Ik hoop met bovenstaande toevoeging juist een rifbak te maken met veel beweging van kleiner blijvende vissen. Diamantlipvissen zouden kunnen, ik vind de Cirrhilabrus Rubriventralis denk ik toch aantrekkelijker.
 
4 dokters in jouw bak is geen enkel probleem. Ik zou zeker die naso elegans overwegen. Dat is niet alleen een mooie vis, maar ook een heel rustige, weinig gestreste en zeer langzaam groeiende soort. In theorie roept men dat ze 50cm worden maar in de praktijk blijven ze veel kleiner.

Ik zou ook overwegen die chromis om te ruilen voor anthias. Op lange termijn heb je daar denk ik veel meer plezier van (hoewel prijziger in aanschaf).
 
Ik wil voor reef safe gaan inderdaad.

Dus ik hoef geen problemen te verwachten met een uitbreiding van:

1 Ctenochaetus Strigosus
1 Zebrasoma desjardinii
6 Chromis retrofasciata
1 Oxycirrhites Typus
2 Cirrhilabrus Rubriventralis

?

Hiermee zwemmen en vier dokters rond.

Een naso elegans is prachtig maar vind ik veel te groot worden. De grootste vis die rondzwemt is de picasso dokter. Ik hoop met bovenstaande toevoeging juist een rifbak te maken met veel beweging van kleiner blijvende vissen. Diamantlipvissen zouden kunnen, ik vind de Cirrhilabrus Rubriventralis denk ik toch aantrekkelijker.
Ja 4 dokters kan echt makelijk. Je zou nog kunnen overwegen de groep gele dokters wat groter te maken. Juffers niet aan beginnen ook Chromis niet dan zou ik zeker voor een groep mooie anthiassen gaan die leven mooi ij een schooltje. Lipvissen kan ook beide dus koppel diamant en daarbij nog Cirrhilabrus Rubriventralis. Koppelpitvisjes kun je ook nog overwegen .
En inderdaad een naso kan hier ook gemakkelijk in. Maar dat is maar net wat je wilt. Ze worden groot inderdaad maar dat maakt het ook wel een blikvanger
 
Ik wil voor reef safe gaan inderdaad.

Dus ik hoef geen problemen te verwachten met een uitbreiding van:

1 Ctenochaetus Strigosus
1 Zebrasoma desjardinii
6 Chromis retrofasciata
1 Oxycirrhites Typus
2 Cirrhilabrus Rubriventralis

?

Hiermee zwemmen en vier dokters rond.

Een naso elegans is prachtig maar vind ik veel te groot worden. De grootste vis die rondzwemt is de picasso dokter. Ik hoop met bovenstaande toevoeging juist een rifbak te maken met veel beweging van kleiner blijvende vissen. Diamantlipvissen zouden kunnen, ik vind de Cirrhilabrus Rubriventralis denk ik toch aantrekkelijker.
Kan prima inderdaad. Al zou ik zelf -als je voldoende voert- beslist ook 10-20 Pseudanthias squamipinnis plaatsen. Dat lijkt me een echte verrijking.
 
Dank voor alle feedback.

Ik heb de gewenste toevoegingen nu aangepast naar:
1 Ctenochaetus Strigosus
1 Naso elegans
2 Cirrhilabrus Rubriventralis

De anthiassen laat ik liever achterwege, vanwege de voerbehoefte (ik voer nu smorgens en s'avonds). De 6 Chromis retrofasciata staan op de lijst vanwege hun - voor juffers - milde karakter, zwemlust en schoolvorming. Naar wat ik lees, hoef ik bij deze juffer weinig problemen te verwachten. Heeft iemand ervaring hier met deze soort?

Wat ik me ook nog afvroeg: de Oxycirrhites Typus, blijft die van garnalen af? Ik lees daar wisselende informatie over.

Dank,
Alexander
 
Mooie lijst hoor, er zijn zo veel mogelijkheden. Wanneer je twee keer per dag voert verwacht ik geen problemen met de squamipinnis die Tanne voorstelde.
Mijn ervaring is dat de Typus koraalklimmer met poetsgarnalen, bloedgarnalen en kappersgarnalen (volwassen exemplaren) prima samengaat. Pepermuntgarnalen en kleiner zien ze toch wel als een lekker hapje. Wat verder een mooie toevoeging zou zijn aan je bestand is een Rifwachter, erg mooie vissen en ook deze is met de grotere garnalen samen te houden.
 
Gisteren zijn de Naso Elegans en de Ctenochaetus Strigosus aan het bestand toegevoegd. Ben blij dat ik de naso-suggestie heb opgevolgd. Wat een mooie vis, nu al als jonkie. De introductie van de naso ging probleemloos. Direct vriendjes met de Paracanthurus Hepatus, ze zwemmen mooi samen op. De zebrasoma f. keken er eigenlijk niet naar om. De naso eet nog niet echt mee met de pot, lijkt zowel spirulina vlokken als korrels nog niet te kennen. Hopelijk wordt dat snel beter.

De strigosus had het wat zwaarder. De bispinosa's lieten even duidelijk merken dat zij de baas zijn. Nu op dag 2 nog steeds. Ondanks dat de strigosus nog wel in een kleine ruimte in de hoek blijft, eet deze al goed, en is ook continue bezig met de ruit.

Ben me nu verder aan het verdiepen in de anthiassen. De suggestie voor een groep squamipinnis is toch wel aantrekkelijk. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de voedselbehoefte van deze vis niet problemen bij de dokters veroorzaakt? Op dit moment voer ik s'morgens altijd eerst spirulina, en daarna diepvriesvoer (variatie in van alles), en savonds eerst spirulina en dan marine korrels. Drie maal in de week Nori op een steentje. Voor anthiassen zal er meer diepvriesvoer bij moeten.

Dank voor de hulp. Aangehecht een paar snelle foto's. De geeloog wwerkte niet mee :p.
 

Bijlagen

  • aqua-01.jpg
    aqua-01.jpg
    249,5 KB · Weergaven: 61
  • aqua-02.jpg
    aqua-02.jpg
    313,8 KB · Weergaven: 61
  • aqua-03.jpg
    aqua-03.jpg
    248,1 KB · Weergaven: 57
  • aqua-04.jpg
    aqua-04.jpg
    229 KB · Weergaven: 49
  • AQUA-05.jpg
    AQUA-05.jpg
    314,7 KB · Weergaven: 54
  • aqua-06.jpg
    aqua-06.jpg
    496,7 KB · Weergaven: 52
  • aqua-07.jpg
    aqua-07.jpg
    266,2 KB · Weergaven: 51
Mooie keuze de elegans en de strigosus heb ze zelf dit weekeind ook gekocht hahhaa
 
Gisteren zijn de Naso Elegans en de Ctenochaetus Strigosus aan het bestand toegevoegd. Ben blij dat ik de naso-suggestie heb opgevolgd. Wat een mooie vis, nu al als jonkie. De introductie van de naso ging probleemloos. Direct vriendjes met de Paracanthurus Hepatus, ze zwemmen mooi samen op. De zebrasoma f. keken er eigenlijk niet naar om. De naso eet nog niet echt mee met de pot, lijkt zowel spirulina vlokken als korrels nog niet te kennen. Hopelijk wordt dat snel beter.

De strigosus had het wat zwaarder. De bispinosa's lieten even duidelijk merken dat zij de baas zijn. Nu op dag 2 nog steeds. Ondanks dat de strigosus nog wel in een kleine ruimte in de hoek blijft, eet deze al goed, en is ook continue bezig met de ruit.

Ben me nu verder aan het verdiepen in de anthiassen. De suggestie voor een groep squamipinnis is toch wel aantrekkelijk. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de voedselbehoefte van deze vis niet problemen bij de dokters veroorzaakt? Op dit moment voer ik s'morgens altijd eerst spirulina, en daarna diepvriesvoer (variatie in van alles), en savonds eerst spirulina en dan marine korrels. Drie maal in de week Nori op een steentje. Voor anthiassen zal er meer diepvriesvoer bij moeten.

Dank voor de hulp. Aangehecht een paar snelle foto's. De geeloog wwerkte niet mee :p.
Mooi die naso! En een hele mooie foto! Waar heb je die foto mee gemaakt?
 
Een oude canon 5dmk2 :).

De strigosus doet het geweldig. De naso krijg ik helaas niet aan het eten. Heb echt vanalles aangeboden, nori, broccoli, spirulina, pellets etc. Enige wat de naso wil pakken is mysis, maar dan is het meer proeven en uitspugen. De vis is broodmager inmiddels en ik vrees ten dode opgeschreven :(:(. Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag...
 
Een oude canon 5dmk2 :).

De strigosus doet het geweldig. De naso krijg ik helaas niet aan het eten. Heb echt vanalles aangeboden, nori, broccoli, spirulina, pellets etc. Enige wat de naso wil pakken is mysis, maar dan is het meer proeven en uitspugen. De vis is broodmager inmiddels en ik vrees ten dode opgeschreven :(:(. Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag...
Dat is niet best. At hij in de winkel wel? Artemia ook geprobeerd? Mischien levend voer kopen zo snel mogelijk pf mengen met knoflook dat schijnen ze lekker te vinden.
 
Een oude canon 5dmk2 :).

De strigosus doet het geweldig. De naso krijg ik helaas niet aan het eten. Heb echt vanalles aangeboden, nori, broccoli, spirulina, pellets etc. Enige wat de naso wil pakken is mysis, maar dan is het meer proeven en uitspugen. De vis is broodmager inmiddels en ik vrees ten dode opgeschreven :(:(. Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag...
Even naar zee en bij laag water bij dammen/stenen zoeken naar wat met wieren begroeide schelpen en kleine stenen?
 
Dag allemaal. De naso heeft na mijn vorige bericht helaas nog geen dag meer geleefd. Ik weet niet wat de oorzaak is geweest, maar ik vermoed dat het met FE-trace dosering te maken heeft gehad, ook al stond deze op 20% (volgens dsr richtlijn). De naso schijnt hier erg gevoelig voor te zijn.

Inmiddels zwemt er wel al twee maanden een school van 10 Pseudanthias Squamipinnis rond. Bedankt voor de tip Tanne, wat een leuke en mooie aanvulling is dit. Ze zorgen voor heel wat leven in de bak. Ook erg leuk gedrag vertonen ze. Er staat een enorme hysterix in de bak (40 cm doorsnede) en dat lijkt hun favoriete 'speelplaats'

Wellicht probeer ik later nog eens een naso elegans. Eerst staat een koppel lipvissen op de wenslijst, maar laat ik vooral alles even groeien. Meer info ij mijn dagboek een dezer dagen.
 
Bovenaan