Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tridacna schelp niet blij

Hats_

Student Kust- en zeemanagement
Hallo,
Ik vroeg me af of hier mensen zijn met ervaring met tridacna schelpen. Heb mijne nu bijna anderhalf jaar maar sinds deze week ziet hij er niet meer zo blij uit als eerder. Mantel oogt een beetje zwakjes en vouwt soms een beetje terwijl er bijna geen stroming is en hij hier al een hele tijd staat. Viel me ook op dat mn montis een beetje valer zijn dan normaal en dat mn gsp niet open is, miss heeft t allemaal dezelfde oorzaak.
Waterwaardes:
Sg 1.026
pH 8.2
Ca: 420
Mg: 1350
Kh: 8.9 dkh
No3: 5 (was eerder 15 maar heb meer biopellets toegevoegd, denk zeg t er ff bij)
Po4: 0.08
Temperatuur: 26.5
 

Bijlagen

  • 20211230_113449.jpg
    20211230_113449.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 49
Hij reageert wel snel en actief op licht als ik mijn hand er boven houd
 
Dat is redelijk snel.
Hou je waarden nu stabiel en kijk hoe de dieren er op reageren. Grote kans dat de tridacna met een week weer open staat. De andere koralen zullen er iets langer voor nodig hebben
Dankje voor de tip, zal ik de nitraat waardes laten oplopen tot 15 en dan stabiel houden of zeg je laat t stabiliseren op 5
 
Zo te zien is het een Tridacna crocea.
Hoeveel cm is deze gegroeid in de bijna anderhalf jaar?

Ik zie dat ie op de bodem staat. Crocea's staan in de natuur nooit op de bodem. Het is de meest ondiep levende soort van alle doopvonten.
Ze hebben dus heel veel licht nodig! Acropora hoeveelheden. En de bodem is dus niet de plek voor deze schelp.

Een langdurig tekort aan licht kan de schelp stressen en op een gegeven moment doen wegkwijnen.
Wegvallen van nutriënten kan dat mogelijk verergeren.

Wat voor verlichting heb je boven de bak en wat voor koralen houdt je daaronder?
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien is het een Tridacna crocea.
Hoeveel cm is deze gegroeid in de bijna anderhalf jaar?

Ik zie dat ie op de bodem staat. Crocea's staan in de natuur nooit op de bodem. Het is de meest ondiep levende soort van alle doopvonten.
Ze hebben dus heel veel licht nodig! Acropora hoeveelheden. En de bodem is dus niet de plek voor deze schelp.

Een langdurig te kort aan licht kan de schelp stressen en op een gegeven moment doen wegkwijnen.

Wat voor verlichting heb je boven de bak en wat voor koralen houdt je daaronder?
Het is een maxima, hij is ongeveer in grootte verdubbeld in de tijd dat ik hem heb en elke keer als ik hem hoger plaats gooit hij zichzelf weer naar beneden en gaat hij weer verder open. Ik heb ai primes 16 hd boven de bak en heb montiporas, acroporas maar ook lps als euphilliae en acans
 
Dankje voor de tip, zal ik de nitraat waardes laten oplopen tot 15 en dan stabiel houden of zeg je laat t stabiliseren op 5
Stabielhouden is dus niet op laten lopen naar 15, dat is weer een nieuwe schok naar een situatie die je blijkbaar niet wilt hebben. Dan ga je later weer naar 5 met hetzelfde resultaat.
Gewoon op die 5 blijven..
 
Stabielhouden is dus niet op laten lopen naar 15, dat is weer een nieuwe schok naar een situatie die je blijkbaar niet wilt hebben. Dan ga je later weer naar 5 met hetzelfde resultaat.
Gewoon op die 5 blijven..
Doe ik!
 
Op basis van deze foto is het vrijwel zeker (90%) een crocea.
Onder welke naam die aan je verkocht is doet er niet toe. Meeste winkeliers nemen het niet zo nauw met naamgeving.
Plaats even een scherpe foto van boven, dan kan ik het met zekerheid zeggen.

Verdubbeld van wat naar wat? Hoeveel cm?

Verder:
Een schelp gooit zichzelf niet bewust naar beneden. De schelp verplaatst zich (met name draaien) om zich beter te oriënteren t.o.v. licht en met name stroming. In dat proces kan die naar beneden vallen. Maar dat kan ook gewoon door een slak komen. Hoe dan ook zegt het helemaal niks over het of wel of niet krijgen van voldoende licht. Of het nu een crocea of een maxima is, te veel licht is onmogelijk.

Daarbij zijn maxima's de op 1 na meest ondiep levende soort. Dus gemiddeld misschien ietsjes minder lichtbehoeftig dan crocea's, maar evengoed behoeven ze heel veel licht, Acropora hoeveelheden.
 
Laatst bewerkt:
Op basis van deze foto is het vrijwel zeker (90%) een crocea.
Onder welke naam die aan je verkocht is doet er niet toe. Meeste winkeliers nemen het niet zo nauw met naamgeving.
Plaats even een foto van boven, dan kan ik het met zekerheid zeggen.

Verdubbeld van wat naar wat? Hoeveel cm?

Verder:
Een schelp gooit zichzelf niet bewust naar beneden. De schelp verplaatst zich (met name draaien) om zich beter te oriënteren t.o.v. licht en met name stroming. In dat proces kan die naar beneden vallen. Maar dat kan ook gewoon door een slak komen. Hoe dan ook zegt het helemaal niks over het of wel of niet voldoende licht krijgen. Of het nu een crocea of een maxima is, te veel licht is onmogelijk.
Ik weet 100% zeker dat t een maxima is, zijn byssus opening is klein en de schelpvorm klopt met een maxima. Hij is vam 5 naar 10cm gegaan en heeft altijd op een clam holder gezeten waar hij gewoon in kan draaien. Hij is altijd blij geweest op de bodem en als ik hem hoger plaats heeft hij te veel flow
 
De bysus opening van maxima's zijn niet klein.
Ze zijn variabel in grootte en medium tot groot.
 
Ik heb het boek van deze man voor me neus.

5 cm is dat een schatting of heb je er een lineaal langs gelegd? In anderhalf jaar, is 5cm weinig voor een maxima.

Maar of het nu een maxima of crocea is. Doet er eigenlijk niet toe. De symptomen die je omschrijft kunnen in beide gevallen heel goed komen door de plaatsing.

Heb je een foto van toe de schelp nog wel “happy” was?

Maxima:
9E40839D-BD5A-4966-9BF5-2FA32C0B80B6.jpeg

Crocea:
EF91C5C8-79DE-4745-8DB7-D415A3E3A0A2.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Op de foto tel ik al zo 6 vouwen/ribben in de schelp, in totaal zullen het er dus 8 a 9 zijn.
Maxima's hebben gemiddeld 4-5 ribben in totaal, zelden 6 en eigenlijk nooit meer dan dat.

Karakteristiek voor maxima's is een ring van ogen langs de uiterste rand van de mantel. Nagenoeg ononderbroken en als een parels in een parelketting dicht bij elkaar. Dit is op jouw foto afwezig.

Als laatste is de gespikkelde blauwe kleurstelling er een die heel erg veel gezien wordt bij crocea's en nauwelijks bij maxima's.

Omdat de kleuren van opzij erg anders overkomen dan van boven, vroeg ik om een foto van boven. Ook is dan het totale aantal vouwen in de schelp beter in te schatten.

BTW, al deze karakteristieken en meer lees ik ook gewoon terug in het artikel waar je naar linkt.
N.B. In jouw artikel schrijft hij 5-6 ribben bij crocea's in zijn boek schrijft hij 6-10. Het betreft hier de nieuwste editie van zijn boek uit 2019. Het artikel waar je naar linkt is van 2008 of eerder.
 
Laatst bewerkt:
Op de foto tel ik al zo 6 vouwen/ribben in de schelp, in totaal zullen het er dus 9 a 10 zijn.
Maxima's hebben gemiddeld 4-5 ribben in totaal, zelden 6 en eigenlijk nooit meer dan dat.

Karakteristiek voor maxima's is een ring van ogen langs de uiterste rand van de mantel. Nagenoeg ononderbroken en als een parels in een parelketting dicht bij elkaar. Dit is op jouw foto afwezig.

Als laatste is de gespikkelde blauwe kleurstelling er een die heel erg veel gezien wordt bij crocea's en nauwelijks bij maxima's.

Omdat de kleuren van opzij erg anders overkomen dan van boven, vroeg ik om een foto van boven. Ook is dan het totale aantal vouwen in de schelp beter in te schatten.

BTW, al deze karakteristieken en meer lees ik ook gewoon terug in het artikel waar je naar linkt.
Foto van boven wil niet echt met mijn camera maar hij is een beetje groenig van boven, heeft 6 vouwen en de stippen om de rand staan niet erg dicht bij elkaar. Ben bang dat als ik hem nu meteen hoog ga zetten en hij ineens erg intens licht krijgt daar een shock van gaat krijgen omdat hij dat niet gewend is, bovendien is het stromingsprobleem een ding waar ik bang voor ben en dat hij zichzelf weer naar beneden gooit en zichzelf beschadigd
 
t lijkt mij een soort hybride ofzo, is mij destijds verkocht als maxima en heeft t sinds mn nitraat dip altijd goed gedaan. dus lijkt me wel heel toevallig als hij nu zeurt om licht
 
Kan een langzaam sluipend proces zijn.

Dank voor de extra foto.
Stond er toen heel mooi bij inderdaad.
Met deze foto erbij is het ook echt overduidelijk 100% een volbloed corcea.
De mantelvorm en breedte is overduidelijk een crocea en geen maxima.
De ogen staan niet dicht genoeg op elkaar. Crocea's hebben typisch deze wat verder uit elkaar staande ogen, wat verder van de rand en met enige variatie in de tussenafstand.

Zoals gezegd, onder welke naam die verkocht is zegt heel erg weinig. Heel veel winkels boeit het niet of t nou een crocea, maxima of noae is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan